Volvo FH460 bez ijednog kvara obišao zemlju 30 puta
Nije redak slučaj da veliki tegljači, namenjeni transportu robe na dugim relacijama, do kraja radnog vijeka pređu milion kilometara, a neretko i više. Za tako nešto su i napravljeni...
Hiljade inženjera, posebni proizvodni procesi, milioni testnih kilometara, konačno tome i služe - da stvore kamion koji će sa što manje troškova donositi profit.
Njihovi motori su posebni, a istina je da najveći deo vremena provedu u kontinuiranom radu, što je osnov za dugovečnost. Kvare se retko, ali kvarovi obično dolaze kada im se vozači najmanje nadaju - na dugom putu, daleko od servisne radionice i pod punim opterećenjem, što obično za sobom vuče kašnjenje u isporuci robe.
Kamion ne čini samo motor, a moderne konstrukcije sastavljene su od nekoliko hiljada elemenata. Svi oni moraju biti uigrani i otkaz samo jednog od njih može narušiti harmoniju rada celog kamiona.
Osnov pouzdanosti i dugotrajnosti je, kažu stručnjaci, redovno održavanje i razuman vozač. Zbog toga savetuju redovno održavanje u ovlašćenom servisu, koji će, u svakom trenutku, uz pomoć preciznih dijagnostičkih uređaja i obučenih servisera, motoru i pratećim delovima pružiti najbolji tretman. Čak i pored toga dešavaju se oni kvarovi koje niko ne može predvideti, ali se među stotinama hiljada kamiona mogu naći i oni koji nisu pokleknuli ni pred jednim zadatkom, niti su imali potrebe za bilo kakvom vanrednom posetom servisu, čak ni nakon milion pređenih kilometara.
A kad brojač kilometara na jednom kamionu prikaže sedmocifrenu brojku, to znači samo jedno - neupitan kvalitet i pridržavanje plana održavanja. Takvog jednog smo našli i u Bosni i Hercegovini: transportna kompanija Sezato iz Sarajeva kupila ga je 2013. godine. Bio je to prvi kamion u floti sa Euro VI motorom, što je, prema rečima Tarika Žilića, vlasnika kompanije, predstavljalo svojevrsnu prekretnicu u poslovanju. Do tada je ovo transportno preduzeće za 17 godina isprobalo različite vrste i brendove kamiona, pa je novi Volvo FH460 Euro 6 predstavljao pravo osveženje u voznom parku. Kompanija je tada brojala devet kamiona, od čega je sedam bilo Volvo. Iskustvo je govorilo tako da su se među svim kamionima najpouzdanijim i najekonomičnijim pokazali kamioni Volvo.
Žilić kaže da je neposredno pre kupovine novog kamiona sklopio dobar posao, pa mu je trebao pouzdan kamion koji će zadovoljiti vrlo zahtevnog klijenta – jednu vrstu tereta je trebalo prevoziti od Bosne i Hercegovine do Španije, a drugu odmah potom iz Portugala, na istoj relaciji do Bosne i Hercegovine.
Koliko mu je bila zanimljiva namena isto toliko mu je bila zanimljiva i posada.
Za njegov upravljač seo je vozački dvojac - Emir Palo i Amela Palo, supružnici, oboje iskusni profesionalni vozači, koji su veštine vožnje teških kamiona savladali puno ranije. Njihov radni angažman u Sezatu krenuo je 2013. godine i to sa tek pristiglim kamionom.
Čak i prva odvežena tura bila je do dalekog Portugala - i prva i poslednja u ovom kamionu, jer je ovaj neverovatan tandem do Portugala sa ovim kamionom stigao tačno 200 puta. Tako su za nešto manje od devet godina sa kamionom Volvo FH460 Euro 6 prešli gotovo milion i 200 hiljada kilometara. A sada ono najvažnije – 1.200.000 kilometara bez ijednog kvara! Bez i najmanjeg kvara! Zar nakon svega treba dodatna potvrda o kvalitetu kamiona koji nose amblem švedskog proizvođača iz Geteborga. Ne sumnjamo da takvih kamiona koji krstare evropskim cestama ima mnogo, a jedan od njih je završio u jednoj bh. transportnoj kompaniji u kojoj se i dalje koristi.
Većina od 200 “tura” do Portugala završavala je u Portu, ali je glavni teret stizao u Španiju, u Vigo - grad gdje postoji Citroenova fabrika automobila. Teret je nekad završavao i na nekoliko usputnih destinacija u Španiji, ali isključivo u fabrikama automobila pred čijim je kapijama stajao amblem Seata, Nissana ili Forda. Volvo je uvek bez kašnjenja u ova postrojenja dovozio kožne presvlake za sedišta tih automobila koja se proizvode u Bosni i Hercegovini. Nekoliko je poznatih lokacija na kojima svake sedmice na utovar stigne crveni Volvo FH460 na čijoj kabini stoji natpis Sezato: kožne presvlake utovaraju se u pogonima bh. kompanije Prevent u Visokom, Goruši, Zenici, Goraždu i u Žepču i za nekoliko dana uvek stignu na odredišta u Španiji. Kada se konačno završi istovar, Volvo istoga dana stiže Portugal, u Porto, koji je od Viga udaljen oko 150 kilometara, gde mu utovare sirovinu za te iste presvlake, odakle ponovo stiže u BiH na iste lokacije gdje su osam dana ranije utovarene gotove presvlake i opet isti krug.
Krug je dugačak oko 6.000 kilometara, a u jednoj turi vozački tandem Palo preveze 5.000 kompleta kožnih presvlaka namenjenih evropskoj automobilskoj industriji. To znači da je Volvo FH460 u 200 tura „opremio“ čak milion automobila kožnim sedištima. Emir Palo kaže da roba u jednoj turi ima masu između sedam i deset tona, te da je prosečna potrošnja goriva u 200 tura iznosila 26,5 litara. Za sve vreme njihov Volvo FH460 potrošio je ukupno 318.000 litara goriva, 19.000 litara tečnosti AdBlue i nikad ih za devet godina nije ostavio na “cedilu”. Motor je radio 17.700 sati, dok se kolenasto vratilo („radilica“) motora okrenula milijardu i 170 miliona puta.
Podaci su zanimljivi i fascinantni, ali ništa od ovoga ne bi bilo moguće da se transportno preduzeće Sezato u potpunosti ne pridržava propisanih servisnih intervala i plana održavanja. Upravo od toga zavisi njegova dobra kondicija. Serviserima ovlašćenog servisa Volvo Trucks u Sarajevu ovaj kamion je poznat po tome što se na servisnoj liniji zadržava vrlo kratko, tek toliko da obave pregled i da zamene potrošni materijal. Tako je u servisnom “dnevniku” ostalo zabeženo da je ovaj kamion servis posetio 12 puta i da je “potrošio” 390 litara ulja, 36 filtera za ulje, 12 filtera za gorivo, 12 filtera za vazduh u kabini, 12 isušivača, šet filtera zraka za motor, 12 separatora goriva, jedan set disk-pločica, dva seta remenja sa zatezačima, dva puta mu je promenjeno ulje u mjenjaču i u diferencijalu. Nakon milion i 150 hiljada kilometara serviseri su savetovali zamenu kvačila, ali kad ga rastavili, uverili su se da je bez problema i sa postojećim mogao preći još barem pola miliona kilometara. Kad se ispod svega podvuče linija, troškovi redovnog održavanja ovog kamiona su za devet godina iznosili nešto više od 25.000 KM. U svemu tome je i nekoliko sitnih servisnih intervencija koje su obavljene na redovnim servisima. Također, za sve vreme kamion je “potrošio” četiri seta prednjih pneumatika i pet setova zadnjih.
Emir Palo i njegova supruga Amela kažu da im je jedan od najtežih trenutaka u životu bio taj kad su se morali rastati od “svog” kamiona. Vlasnik se, naime, odlučio na modernizaciju, pa je vozni park obogatio novim kamionom Volvo FH460, ali sa punim paketom za uštedu goriva I-Save i sa savremenim menjačem sa dvostrukim kvačilom. Jedinstvena “posada” je preuzela novajliju i već napravila nekoliko identičnih tura do Portugala. Iako ne kriju emocije prema kamionu u kojem su zajedno proveli gotovo devet godina, kažu da je novi kamion bez sumnje još bolji. Udobniji je, sigurniji je i opremljeniji, a njegova prosečna potrošnja u istim uslovima je 22 litra. U jednom krugu su zabeležili potrošnju od samo 20,8 litara, što je fantastičan rezultat.
Jednostavno je, na kraju izračunati koliku će uštedu na novih 200 „tura“ do Portugala doneti novi Volvo FH 460, ali sa paketom I-Save. Ukoliko uslovi budu identični vlasnik kompanije Sezato može očekivati da će novi kamion potrošiti oko 54.000 litara goriva manje u odnosu na prethodnika.
Zanimljivo je i to što se vlasnik kompanije odlučio da zadrži kamion koji je davno pregazio prvi milion. Već su mu dodeljeni novi radni zadaci, odmah ga je preuzeo drugi vozač, pa kamion praktično i nije pravio pauzu. Kažu da sa njim očekuju barem još jedan milion.
Tako je Volvo pokazao da milioni predstavljaju samo brojeve, a ne prepreke preko kojih se ne može preći. Oni takođe slikovito kažu da je ovaj Volvo FH460 obišao Zemlju čak 30 puta i to bez ijednog kvara.
PR