Miloš Komnenović: Kriza može biti šansa za uspeh
Da se uspešno može poslovati i u uslovima krize, pokazuje nam kompanija Komnenović Auto, koja je prošle godine zabeležila najveće učešće u prodaji na domaćem automobilskom tržištu. Međutim, tu se ne zaustavlja. "U skladu sa teorijom da kriza može biti i šansa za uspeh, odlučili smo da otvorimo novi prodajni salon na Novom Beogradu." - otkrio nam je generalni direktor kompanije Komnenović Auto, gospodin Miloš Komnenović.
Kako ocenjujete automobilsko tržište u Srbiji?
"Kao što je poznato, u poslednje dve-tri godine, tržište novih automobila je u konstantnom padu. To je direktno povezano sa kašnjenjem državnih subvencija prema proizvodima Fiata, ali treba uzeti u obzir i druge faktore koji su na to uticali. Nejveći broj dilerskih mreža u Srbiji, razvijen je pre 2008. godine i takozvane krize, tako da sada svi brendovi imaju mnogo više distributera, nego što su zahtevi tržišta. Kada svemu dodamo i nove "namete" države, koji utiču na cenu automobila, situacija je jasna."
Da li opravdavate državne subvencije u uslovima tržišne ekonomije, kao što je slučaj sa Fiat-om?
"To je tema o kojoj se dosta priča, i mislim da samo od većine predstavnika dilerskih mreža čuli da je "utakmica" neravnopravna i da je Fiat u nepravedno povlašćenom položaju u odnosu na ostale. Na jednoj strani, potpuno je normalno što je Fiat, pre nego što je došao u Srbiju, od države tražio određene ustupke. Isto tako, normalno je da to većini ne prija. Međutim, to nas ne dotiče mnogo, jer modele koje Fiat prodaje, mi nemamo u našem asortimanu. Imamo samo jedan model, koji donekle može biti pandan Puntu, a to je Corsa u osnovnom paketu opreme, čija cena iznosi 8.990 evra. Oko 60 % tržišta novih automobila u Srbiji, čine modeli do 9.000 evra, a cene naših modela počinju od devet hiljada evra. Dakle, mislim da ovakva (ne)tržišna borba više pogađa one koji imaju automobile u toj cenovnoj kategoriji."
Da li to možemo zakljičiti i na osnovu prodajnih rezultata?
"Opel Komnenović je prošle godine napravio najveće tržišno učešće na tržištu od svih brendova, koje je iznosilo 1,34 %. To je rekordno tržišno učešće otkada postoji kompanija Komnenović Auto, a zabeležili smo je upravo u godini kada je subvencija za kupovinu Fiat vozila bila na vrhuncu."
Da li je srpskom kupcu automobila, važniji faktor cena ili imidž i kvalitet?
"To se menja sa dolaskom novih proizvoda, pre svega sa jačanjem korejske automobilske industrije. Oni nude nešto što evropski proizvođači ne mogu - prvenstveno nižu cenu. Siguran sam da je mnogima poznato zašto istočnjački automobili mogu imati takvu cenu, i da kod takvih kupaca, važnu ulogu pri kupovini vozila, igraju i drugi faktori. To potvrđuje i prodaja Opela, čiji kupci veoma dobro znaju prednosti eksploatacije Opel automobila. Oni vrlo dobro znaju, koliko će iznositi cena njihovog polovnog automobila. To dokazuje podatak da su modeli Astra G i H najatraktivniji polovnjaci za prodaju. Dakle, ne samo da su novi Opel automobili lepši, komforniji i opremljeniji nego ikada, već je i njihova otkupna vrednost visoka."
S obzirom da otvarate novi prodajni centar, da li očekujete ekspanziju tržišta?
"Sa starosnom granicom automobila od 16 godina, Srbija definitivno ima potrebu za zamenom voznog parka. Takođe, smatramo da ne treba očekivati "boom" u auto industriji, pa tek onda širiti prodajnu mrežu, već je potrebno pripremiti uslove ranije. Mi želimo da zauzmemo što bolju poziciju za tržišnu utakmicu. Pored toga, otvaranje novog prodajnog centra Komnenović Auto, predstavlja više neophodnost, nego očekivanje ekspanzije. Razlog je veliki broj ljudi, koji živi i radi na Novom Beogradu, a kada uzmemo u obzir i gužve na mostovima, nije nam bilo teško da se odlučimo. Takođe, primetili smo da sve veći broj naših konkurenata, otvara svoje salone na Novom Beogradu. Otvaranje novog prodajnog centra, gledamo i kao ulaganje u budućnost."
Intervju: Goran Sarić - Automagazin portal
Foto: Milomir Bošković - Automagazin portal