Rally - Dražen Ćurić: ”FIA uništava reli sport!“
Idejni tvorac reli takmičenja zanimljivog koncepta, gospodin Dražen Ćurić, ekskluzivno za Automagazin portal, otkriva svoje stavove o trenutnom stanju reli sporta u našem regionu. Popularni Ćura, razloge o padu atraktivnosti reli sporta vidi u potezima Svetske Auto Federacije, ali nije poštedeo ni čelnike lokalnih automobilskih saveza, kao ni srpske organizatore i vozače...
- Bili ste u Srbiji na otvaranju sezone novog reli prvenstva Srbije. Kako Vam izgleda Show na karting stazi Ada Huja? "Da, već 4 godine dolazim na otvorenje rally sezone u Srbiji. Mogu reći da me je akcija na Ada Huja stazi, koju je organizovao Vladan Petrović, prijatno iznenadila, ali istovremeno i naljutila." - Zašto Vas je naljutila? "Pre svih su me naljutili sami vozači, jer su se pojavili u tako malom broju, ljudi očito ne shvataju da im je to mogla biti bolja promocija od same trke. TV kamere, veliki broj novinara, fotografa i poznatih osoba sa estrade im je bilo na raspolaganju, i sve to besplatno. Takođe me je šokirala činjenica da niko iz SAMS-a nije bio prisutan. Novinari bi uzeli sigurno i od njih izjave, kao i njihove najave za novu sezonu. Tehnički pregled za reli se takođe trebao održati tamo. Čuo sam da je organizator relija preferirao prodaju 30 kafa u svojoj "krčmi", iznad neke radionice, gde je obavljena verifikacija daleko od očiju javnosti, ali pred mnoštvom ljutitih pogleda zbog nereda i gužve koja je nastala u malenom zemunskom sokaku. Na Ada Huja stazi, oduševio me je performans mladog i veoma brzog Borković. Mislim da dečko ima blistavu budućnost u reliju, samo ako bude mogao finansijski izdržati, jer vozi sofisticirani trkački stroj, koji zahteva skupo održavanje. Nadam se su toga svesni njegovi sponzori koji ga podržavaju. Bilo bi šteta da se takav talenat izgubi zbog besparice. Još jednom, čestitam Vladi (Vladan Petrović) na uloženom trudu, ali inovativni i ambiciozni ljudi imaju uvek problema sa "vetrenjačama" koje se nađu na putu. Zbog takvih likova, trka je prošla nezapaženo, a o Adi Huji se emitovalo i pisalo još nekoliko dana."
- Nedavno ste održali oktanski vikend u Čazmi o kojem se dosta govori. Vaši utisci? "Da, održan je oktanski vikend u sklopu kojeg smo povezali više disciplina auto showa i sporta. Povezali smo kruzing od Zagreba do Cazme, 402 styling, EMMA race, 402 street race i rally. Sve zajedno je zamišljeno kao dvodnevni događaj u kojem ce za svakoga biti po nešto. Takođe, čitav show je imao humanitarni karakter, a sav novac od startnina je uplaćen u fond za nabavu didaktičke opreme za slepu decu. Akciju sprovodi RTL TV, a mi smo se aktivno priključili." - Zašto više disiplina zajedno? "Zbog publike i sponzora. Rally sam po sebi nije dovoljno atraktivan široj publici, barem je tako na ovim našim prostorima, pa smo krenuli sa polivalentnim projektom koji pre svega treba da poboljša imidž auto-sporta. Tu prvenstveno mislim na rally, koji medijski ne postoji, a utrke gleda par stotina fanova koji nisu dovoljno velika publika da bi privukli ozbiljne sponzore, bez kojih je svaki sport osuđen na propast." - Da li možemo očekivati nastavak u nekom drugom gradu? "Što se tiče ORC-a, nisam siguran, jer prvo moram da napravim sastanak sa vozačima, da vidimo da li se broj posada može povećati. Jer, za 16 vozača, koliko ih je startovalo u Čazmi, nema smisla organizovati trke. Da bi privukli veci broj posada maksimalno smo pojednostavili i pojeftinili nastup takmičarima, etapa više nema, BI se vozi u dva smera, pa se može istrenirati za 3-4 sata uz pređenih 200 km. Sve to u cilju omasovljenja rally-a, jer bez masovnosti rally će nestati sa scene."
- Kako komentarišete reli sezonu Hrvatske prošle godine? Zašto je reli u Hrvatskoj degradiran u svakom smislu? "Sezona 2008 je po mom mišljenju bila najlošija u zadnjih 20 godina. Time ne želim umanjiti uspeh Siniše Crnojevića, koji je uzeo "generalku" u prvenstvu Hrvatske, jer je sa lošijim automobilom morao pobediti Šebalja, dok je iskusni Lončarić sve do zadnje trke vodio u prvenstvu, a na zadnjoj nije startovao. Gledajući celokupno prvenstvo, bilo je jadno, premalo posada, previše klasa, rally medijski ne postoji, a za to sve krivim ljude koji kreiraju i vode auto sport u Hrvatskoj." - Da li mislite na čelne ljude HAKS-a? "Pa na koga drugog? Isti ljudi sede u HAKS-u već godinama i nisu u stanju zaustaviti negativni trend, los imidž i pad interesovanja, kako kod publike, tako i kod sponzora, uz srozavanje kvaliteta auto sporta." - Znači, vreme je za smene? "Glupo je raditi revoluciju, ako nemate kvalitetnu zamenu, a kvalitetni ljudi neće doći tamo gde će morati da se bore sa vetrenjačama. Osim toga, ogromna energija bi bila utrošena da se makne postojeća struktura, jer će oni zbog svojih interesa grebati rukama i nogama da se zadrže. Mislim da je bolje tu energiju usmeriti u stvaranje nečeg novog, što nema dodirnih tačaka sa HAKS-om i FIA-om. Nedavno je bila izborna skupština HAKS-a, i opet su sami sebe izabrali. Krug je propao i nema ga više. Postojeći "Fabia cup" sa, 4-5 automobila na startu, samo narkoman može doživeti kao trku. A, još veća tragedija je što te slabašne Škodice (vreme kruga na Grobniku debelo preko 2 minuta) puštaju na start sa DTM i GT automobilima (vreme na Grobniku oko 1.30 min), i to je kao sigurno?!?! Takav cup je za sada smešan, a nadam se da neće postati tragičan. Reli je na putu da doživi istu sudbinu. "Novi Vinodolski", 1. reli ove sezone je otkazan zbog nedostatka posada. Imali su desetak prijava, a samo 3 su platile startninu. Ne bi imali ni deset posada da lično nisam isforsirao "S" grupu, gde takmičari mogu voziti nehomologirane automobile i staru opremu. Odgovornima je trebalo i to crtati da shvate da vozači nemaju novaca da plaćaju FIA budalaštine. Njima je očito važniji pravilnik usklađen sa FIA-om, nego spas relija. Čemu pravilnik ako nema vozača koji će ga postivati. HAKS bi trebao biti servisna služba vozacima a ne obrnuto, a upravo tako razmišljaju u HAKS-u. Nemamo novaca, nismo sposobni naći sponzore za HAKS, pa ajmo udariti namete. Poskupili su startnine i licence vozačima, sudijama i svima kojima to mogu. To je pokazatelj da su izgubili kompas, jer u Hrvatskoj nema 10.000 licenciranih ljudi, pa će povećanje cena namaknuti dovoljno novca za financiranje njihovih promašaja. Uostalom, navedite mi jedan detalj ili oduku FIA, koja je pogodovala unapređenju reli sporta u nekoj državi."
- Šta mislite o potezima svetske auto federacije u poslednjih nekoliko godina? Šta je glavni problem? "Potezi FIA-e su razumljivi samo njima samima. Nabrojati sve njihove gafove i pogreške, koje su učinili u zadnjih par godina, učinili bi ovaj intervju predugim. Mislim da je problem u tome kako je piramida funkcionisanja relija pod FIA-om postavljena. Najviše im zameram što je krupni kapital i milionske zarade pojedinaca stavljen ispred interesa sporta. Tu svakako mislim na homologacije, koje FIA izdaje svake godine za nešto drugo. Niko me ne može uveriti da se to ne radi u dogovoru sa proizvođačima. Uzmimo za primer trenutno aktualni HANS. Radi se o sigurnosnom dodatku u opremi vozača, koji uz nove pojaseve, kacige, siceve i promene na roll-baru, košta više nego polovan automobil N1 ili A5 klase. Pokazao sam HANS vrhunskom majstoru koji, proizvodi za kajakašku reprezenteciju Hrvatske (2007. ekipni prvaci sveta!) čamce od kevlara i karbona. Po njegovoj proceni, HANS u serijskoj proizvodnji bi koštao između 5 i 10 eura. Zbog monopola i FIA homologacije, on se prodaje 70 puta skuplje: 500-700 Eur (poređenja radi, šampionski čamac dugačak oko 4 metra košta 1050 Eura). To pomnožite sa stotinak hiljada trkača širom sveta, koji to moraju kupiti, i eto profita od nekoliko stotina miliona Eura. Onda nije problem gurnuti ispod stola nekoliko desetina miliona da svake godine bude donesena neka nova homologacija. Posedujem već tri generacije opreme za vozača, i odgovorno tvrdim da rukavice, kao i druga oprema iz 1995-e nisu lošije od novih (ističem rukavice, jer je Vladica Rabrenović na Rally Delta 2007 diskvalfikovan u trenutku kada je bio ubedljivo prvi klasi). Razlika je samo u homologacijskoj markici. Ukratko, svi mi plaćamo porez za budale, a FIA i proizvođači opreme zgrću milione. Danas je veoma popularno, uz obrazloženje povećanja sigurnosti, administrativno prisiliti masu da nešto mora kupiti. Ako je FIA toliko stalo do sigurnosti posada, zašto HANS košta 70 puta skuplje od proizvodne cene, ili recimo kacige. Vozim motor, pa posedujem i vrhunsku kacigu koja je sigurnija i jeftinija od recimo Peltorove ili Stilo kacige, ali s njom ne smem voziti reli. Nek mi neko objasni kako to da je dobra za moto trku, gde vam treba sačuvati glavu prilikom pada sa 200 ili vise km/h, a za vožnju u autu nije sigurna? Dame i gospodo, mi bi trebali biti magarci koji će slepo postivati FIA odluke i plaćati ih sa što više šuškavih novčanica. Na popust mogu računati samo oni koji voze crne automobile sa oznakama SS pancer divizije, takođe su poželjni crni kombinezoni, plave oči i kosa (aluzija na skandalozni film Maxa Mosleya sa prostitutkama). Takav outlook bi se sigurno dopao g. Maxu M. Dobar primer monopola, koji je omogućila FIA su velike kočnice za N4 automobile, koje su prvo koštale 12.500 Eura, a njihova realna vrednost je barem tri puta manja. Te iste kočnice se sada mogu nabaviti za manje od 5.000 Eura, gde je nestala razlika od 7500 Eura?!?!! FIA-in autoritet je jako upitan kad su u pitanju limitiranja cena. Za S1600 automobile je FIA rekla da cena ne smije preći 100 000 dolara kostali su 180.000 Eura, za S2000 je rečeno 150.000 Dolara, a koštaju 250.000 Eura. Za kraj bih svakako želeo skrenuti pažnju na diskvalifikaciju izvanrednog češkog vozača, Prokopa (Martin Prokop), koji je u sumnjivim okolnostima diskvalifikovan u Argentini. Još jedan u nizu kretenskih odluka FIA, gde je monopolska administracija stavljena ispred zdravog razuma i interesa sporta."
- Kako vidite budućnost reli sporta? "Ako rally i dalje bude pod FIA-om, crno mu se piše. Iako WRC teško da može biti jadniji, a JWRC sa 3 ili 4 vozača na startu već je trebao biti ukinut. Pozitivno je da u sve više zemalja ekspanziju doživljavaju privatni rally challenge i cupovi koji su već preskočili po broju posada nacionalna prvenstva. Mislim da nacionalni savezi prvenstva trebaju prilagođavati svojim vozačima, publici i medijima, a ne FIA koja pobire vrhnje, i masti svoje bankovne račune. FIA ima apsolutnu kontrolu nad WRC-om, a ništa ne daje za uzvrat, nego od svih uzima što više može. Ništa ne čini na popularizaciji relija. TV reportaže su i dalje iza ponoći, sa eventualno jednom reprizom u 08.30h. Kome trebaju trke u Jordanu, Meksiku ili nenaseljenom delu Turske. Mislim da se i tu radi o bogatim "donacijama" organizatora prema FIA. Dobro za FIA, loše za sport. Ali koga briga? Dok mi vladamo i odlučujemo, tako će biti. Za mene je FIA ZLO koje treba ignorisati i napraviti nacionalno reli prvenstvo po svom. Mislim da je to jedini način da ga spasimo."
- Da li ćemo Vas ponovo videti u Srbiji? "Svakako. Jer, volim da dođem u Srbiju na trke. Dobro se osećam, atmosfera je dobra, sprijteljio sam se sa dosta vozača, a meni kao reli fanatiku nije problem doći tamo gde su trke. Žao mi je što je došlo do pada kvaliteta klase N1. Voleo bih da se ponovi 2004. kada sam prvi put došao na YU relija, kade se nekoliko vozača borilo za vrh. Prateći njih, uživao sam kao na WRC reliju iz 90-ih godina, a gledao sam mnogo WRC relija." Goran Saric - Automagazin