Intervju sa Laurens Van Den Ackerom: Personalizacija nam omogućava da se izrazimo
Laurens van den Acker, direktor Renaultovog odeljenja za dizajn, osim po konceptnim automobilima izuzetno promišljenog dizajna, poznat je i po zavodljivosti koju je udahnuo Renaultovim modelima...
Zašto je Laurens van den Acker odlučio da nosi patike? Zašto je personalizacija odjednom tako važna? Šta je zajedničko automobilu i paru patika? Kako izgleda razvoj personalizovanog vozila kao što je Captur? Kako izgleda saradnja proizvođača sportske obuće Le Coq Sportif i Renaulta? Saznajte u nastavku:
PERSONALIZACIJA JE VODEĆI SAVREMENI TREND. ZAŠTO JE ODJEDNOM TAKO VAŽNA?
Društveni pritisak da se uklopimo je uvek bio praćen željom za isticanjem. Savršen primer za to je estetika panka. Britanski školarci su morali da nose školske uniforme. Od propisane uniforme su smele da odstupe samo čarape, obuća i frizura. Upravo oni, pankeri, su proizvod ovakve situacije. Suočeni sa ograničenjem, uspeli su da maksimalno iskoriste minimalne mogućnosti kako bi se slobodno izražavali. Personalizacija nam je omogućila da razbijemo okvire jednoličnosti u koje nas društvo stavlja i otkrijemo ono što je skriveno pod uniformom. Mislim da se radi o suštinski ljudskoj potrebi. Lakše se prilagođavamo onome što je poželjno kada to možemo da prilagodimo svojim idejama. A to je ključna karakteristika personalizacije.
ZAHVALJUJUĆI DVOBOJNOM KROVU, CAPTUR JE DOSTUPAN U 90 MOGUĆIH KOMBINACIJA SPOLJAŠNJEG IZGLEDA. KAKO STVARATE NOVE BOJE?
Glavna misija dizajnera jesta da učini život lepšim. Naravno, počevši od boja koje moraju da zrače privlačnošću. Boje su jedan od zaštitnih znakova Marke, stoga ih kombinujemo na različite načine kako bi učinili ulice još šarenijima. Obično težimo ka toplim i vedrim bojama. Dobar primer toga je narandžasta Atacama novog Captura. Prednost prilagodljivog vozila jeste ta da se njom omogućavaju različite kombinacije boja. Karoserija je dizajnirana tako da svetlost igra važnu ulogu. Inspirišu nas novi trendovi, posebno iz sveta mode.
Patike i automobili imaju više toga zajedničkoga nego što se na oko čini. Djon se može uporediti sa segmentom vozila (gradski automobil, terenac itd.), gornji deo patike sa karoserijom, dok su pertle potpis obuće, kao što je i prednja maska potpis automobila. Postoji prirodna veza između automobila i patika. Ljudi često govore o uticaju arhitekture na vozila, ali veza između vozila i obuće još je uža. Na primer, obuća i automobili na isti način poprimaju obeležje marke. Mada naizgled jednostavan predmet, obuća može da otkrije mnogo toga. Obično se kaže kako na osnovu nečijeg sata i cipela možemo mnogo da saznamo o osobi koja ih nosi.
Kada dizajnirate prilagodljivo vozilo, izazov postaje da konfigurišete vlastito. Isto važi i za patike. Takodje, ne mogu svi modeli patika da se personalizuju, osnovni dizajn mora da bude vrlo jednostavan, inače ga je teško nadograditi. Posebno treba paziti na proporcije i grafički dizajn.
NE FRUSTRIRA LI VAS TO ŠTO MOŽETE DA SE IGRATE SAMO SA BOJAMA I MATERIJALIMA?
Za kreativnost su potrebne granice. Ako vam ne trebaju, onda ste već umetnik. Svaka nova personalizacija istog para patika za mene je pravi izazov.
DA LI SE MOŽE PRILAGODJAVANJE POSTAVE PATIKA DA SE UPOREDITI SA PRILAGODJAVANJEM UNUTRAŠNJOSTI VOZILA?
U teoriji da, sasvim je moguće. Ali providna obuća baš i ne zvuči privlačno. Unutrašnjost obuće ne bi trebalo zanemariti, čak ni kada je ne možete videti. Prvenstveno zato što je ipak jasno vidite kada obuvate patike. To me takodje podseća na predstavljanje torbe koju je dizajnirala Coco Chanel. Iznutra je bila prekrasna, vrhunski izrađena, izazivala je oduševljenje sa svakim otvaranjem. Namera je bila da se povežu vlasnica i njena torba, da se stvori veza za koju niko drugi ne zna. Zaista zanimljivo.
Do saradnje je došlo spontano. Otkrio sam Le Coq Sportif na trci Formule 1 – već dve godine su partneri Renault F1 tima. Svidelo mi se to što rade, a i bili su spremni da pomeraju granice personalizacije. To je zapravo bilo presudno. Izrađuju prototipe po meri. Saradnja sa Le Coq Sportifom nam je omogućila je skok u visoku modu. Moji modeli su sada jedinstveni.
KAKO IZGLEDA POSTUPAK PERSONALIZACIJE PATIKA?
Za to je potreban timski rad. Posetili smo dizajnerski centar Le Coq Sportifa u Parizu kako bismo usvojili njihove metode i razumeli ograničenja u personalizaciji. Direktno sarađujem sa Renaultovim dizajnerom Françoisom Blanchardom i mogu reći da isti kreativni proces važi i pri dizajnu automobila. Pre svega dogovaramo šta želimo da postignemo, nakon čega izrađujemo skice i biramo strategiju. Zatim krećemo sa personalizacijom. Nazvao bih to razvojem automobila u malom.
KOJE PATIKE STE PRVE DIZAJNIRALI ZA RENAULT?
Prve patike sa mojim potpisom bile su Adidas, a dizajnirao sam ih za potrebe predstavljanja konceptnog vozila DeZir. To je bio prvi Renaultov automobil u čijem sam dizajnu učestvovao. Nadahnuo je čitav niz serijskih vozila koja danas možete videti na ulicama. Te patike su mi posebno drage, mada su sada već iznošene.
KOLIKO PARI PATIKA IMATE?
Teško je reći – taj broj se neprestano menja! Na fotografijama sa događanja L’Atelier Renault ćete uočiti oko 12 pari, iako ih imam najmanje 20. Nosim ih svakodnevno. Patike je važno nositi isto kao što je i automobil važno voziti.
KADA BISTE MOGLI DA DIZAJNIRATE PATIKE ISPOČETKA, KAKO BI IZGLEDALE?
Želeo bih da dizajniram mnogo napredniji model patika. Jednostavne i udobne, ali od naprednijih materijala. Recimo od savitljivog metala, izrađene uz pomoć tehnologije 3D štampanja. Mogle bi to da budu „pametne patike”, zašto da ne. Ljudi često govore kako Renaultovi modeli deluju živo i unose vedrinu. Ako želite da patike učinite življim, dovoljno je da se poigrate sa svetlom, tehnologijama i pokretom. Hodanje će na taj način biti još veći užitak za čula. Takodje, želeo bih da izradim potpuno razgradive patike. Ili da stvorim obuću koja neće moći da se pocepa ili iznosi, koja će grejati i hladiti stopala u zavisnosti od godišnjeg doba.
Za početak je potrebno pronaći tip obuće koji se slaže sa vozilom. Ako je to sportska obuća, odabraćete automobil visokih performansi. Ako je to moderna obuća, odabraćete gradski automobil. Dakle, sve kreće od zajedničkih karakteristika. Zatim se igrate sa bojama. Na primer, dizajn Le Coq Sportifa utkan je u sve njihove proizvode, što ga čini izuzetno prepoznatljivim. Možete iskoristiti elemente takvog dizajna. Mislim da je dizajn Twinga Le Coq Sportif sjajan primer jer snažno asocira na Le Coq Sportif i pre nego što primetite logotip. Tu su i drugi novi modeli iz Renaultove ograničene serije inspirisane modom: Twingo La Parisienne i Captur Helly Hansen. Captur Helly Hansen značajno je povećao prepoznatljivost dve marke. Captur je Renaultov terenac, a Helly Hansen proizvođač sportske odeće. Crvena i crna boja vizuelni su pečat marke Helly Hansen. Uz to, njihova 3D-tkanina doprinosi utisku izdržljivosti. Kako biste povećali prepoznatljivost marke sa kojom saradjujete, morate biti međusobno komplementarni. Ne smete se međusobno isključivati.
KOJA JE RAZLIKA IZMEĐU DIZAJNERA AUTOMOBILA I DIZAJNERA OBUĆE?
Uzmimo za primer arhitekte koji daju svoj pečat zgradama koje projektuju. Recimo, Frank Gehry – odmah ćete prepoznati njegova zdanja. Isto važi i za svet mode. Lako ćete razlikovati Jeana-Paula Gaultiera od ostalih dizajnera. Važno je da svaki dizajner ima lični pečat. Ali u automobilskoj industriji stvari su drugačije jer radite za marku. Uspešni ste kada doprinosite prepoznatljivosti marke, a ne kada ljudi prepoznaju vaš stil. Međutim, to ne znači da ne možete dati lični pečat vozilima koja dizajnirate. Odabir zanimljive obuće ili modnih dodataka omogućava vam da dodatno naglasite svoju ličnost. Postao sam dizajner jer sam kao dete imao poster Ferrarija u sobi. Još tada sam sebi obećao da ću jednog dana dizajnirati i voziti takve modele. To je bio moj san. Snovi da ću jednog dana postati vozač trkačkih automobila ili dizajner automobila bili su dovoljni da pobude strast. Kada dizajnirate automobile, shvatite da se zapravo bavite brojnim aspektima dizajna. Kada stvarate vozila, stvarate 500 proizvoda odjednom. Taj proces obuhvata sve vrste dizajna: industrijski dizajn, arhitektonski dizajn, oblikovanje proizvoda, rad sa bojama i materijalima, dizajn svetla, nameštaja, tehnologije itd. Automobilski dizajn savršeno odlikuje sve moguće oblike dizajna. To je ono što ga čini privlačnim. Složen je, ali i impresivan. I to je razlog zašto nema velike razlike između automobila i patika. Već uključujemo ovaj segment u svoj dizajn.
KOJE PATIKE NAJRADIJE NOSITE?
One koje me podsećaju na početak moje avanture u Renaultu: Adidas patike dizajnirane za DeZir. Konceptni automobil DeZir i Clio IV uvek će imati posebno mesto jer su označili početak moje karijere u Renaultu. U njih sam uložio svoje srce i dušu, a oni su zauzvrat pokazali sve ono što će tek doći. Slično kao i prva ljubav, takvo se iskustvo ne zaboravlja.
NEKOLIKO REČI O SLEDEĆEM MODELU PATIKA?
Pripremamo novi model u saradnji sa Le Coq Sportifom. Pripremite se za iznenađenje koje stiže za nekoliko meseci. Mogu vam samo otkriti da će biti žute...
PR