AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila. Iako možda nekom zvuči banalno, naša analiza nas je dovela do iznenađujućih zaključaka. U tome nam je pomogao četvorostruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, Vladan Petrović. Kako sedite za volanom?

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom. Zato smo odlučili da uz pomoć reli šampiona Vladana Petrovića, simuliramo omiljene pogrešne pozicije za volanom i objasnimo, zašto je potrebno promeniti ovako loše navike. Ovde se ne radi o potrebi za maksimalnom kontrolom vozila pri sportskoj vožnji, već o uticaju ovakvog načina vožnje na bezbednost u svakodnevnim situacijama u legalnom saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

1. Početnički položaj

Šta je pogrešno?

Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.

Ko to radi?

Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.

Posledice?

Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.

Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

2. Tjuner

Šta je pogrešno?

Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.

Ko to radi?

Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.

Posledice?

Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.

Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača. Ovu poziciju, Vladan Petrović je ocenio kao najrizičniju i najnebezbedniju, najviše za ostale učesnike u saobraćaju.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

3. Taksista

Šta je pogrešno?

Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".

Ko to radi?

Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.


Posledice?


Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

4. Menadžer

Šta je pogrešno?

Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.

Ko to radi?

Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju

Posledice?

Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.

Pet pogrešnih položaja za volanom - Vladan Petrović

5. Penzioner

Šta je pogrešno?

Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.

Ko to radi?

Srariji vozači.

Posledice?

Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom. S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred. O negativnom uticaju fiksiranog pogleda, pisaćemo u budućnosti.

Sledi nastavak...

Upoznali smo se sa nekoliko klasičnih grešaka, ali nismo pisali o tome kako je pravilno sedeti za volanom. Kakav je optimalan položaj vozača za volanom? Kako podesiti sedišta, volan, retrovizore? Uskoro ćemo pisati i o tome.

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal
Saveti: Vladan Petrović - Automagazin portal

Sajam automobila u Parizu: Volvo V40 Cross Country

Sajam automobila u Parizu: Volvo V40 Cross Country

Pola godine posle predstavljanja modela V40, kompanija Volvo je na sajmu automobila u Parizu predstavila je i verziju sa "terenskim" izgledom i prepoznatljivom oznakom Cross Country. Dok standardni V40 igra na kartu dinamičnog izgleda, verzija Cross Country je luksuznija i robusnija, a viša je za 40 milimetara...

Honda Civic: Od sledeće godine i kao karavan

Honda Civic: Od sledeće godine i kao karavan

Honda je na međunarodnom sajmu automobila u Parizu predstavila nekoliko novina. Pored potvrde da će model Civic Type R dobiti naslednika, japanska kompanija je u Parizu predstavila prvu skicu, kojom najavljuje dolazak karavanske karoserije modela Civic...

Sajam automobila u Parizu 2012: McLaren P1

Sajam automobila u Parizu 2012: McLaren P1

Kompanija McLaren prvi put izlaže na tako velikom salonu, kao što je Paris Motor Show, pa je želeo da pokaže najbolje što ima u svojoj ponudi. Na štandu McLarena u Parizu, nalaze se dve velike zvezde: otvoreni MP4-12C Spider i supersportski P1. Najveću pažnju javnosti je privukao McLaren P1...

Sajam u Parizu 2012 - Novi Auris Touring Sports

Sajam u Parizu 2012 - Novi Auris Touring Sports

Novi Toyota Auris Touring Sports će imati svetsku premijeru na ovogodišnjem Sajmu automobila u Parizu, čime će se popularna karavan verzija pridružiti širokoj paleti modela Aurisa. Karavani trenutno čine 25% prodaje C segmenta, a novi Auris Touring Sports će biti prvi karavan u segmentu sa potpuno hibridnim agregatom...

Renault Clio Renault Sport 2013: Dobrodošao TURBO!

Renault Clio Renault Sport 2013: Dobrodošao TURBO!

Pažnja! Novi Renault Clio R.S. je pred nama, ali novi mali hot-hatch dolazi sa radikalnom promenom koncepcije.  Atmosferski motor je prošlost, jer pod "haubom" nove generacije modela Clio R.S. diše turbo benzinski agregat 1.6 Turbo, uparen sa dvolamelastim menjačem...

VIVA proslavlja ovogodisnji „Dan kafe“

VIVA proslavlja ovogodisnji „Dan kafe“

Na OMV benzinskim stanicama sa VIVA 1. oktobar je već postao tradicija: Po peti put VIVA proslavlja „Dan kafe“ i poziva svoje potrošače da besplatno uživaju u šoljici svoje najomiljenije kafe. Potrošači na OMV benzinskim stanicama sa VIVA restoranima mogu besplatno da se 1. oktobra počaste šoljicom kafe...

Bussines Exit na Petrovaradinskoj tvrđavi

Bussines Exit na Petrovaradinskoj tvrđavi

Na Petrovaradinskoj tvrđavi održan je događaj pod nazivom Bussines Exit. Otvorio ga je Njegova ekselencija ambasador Brazila u Srbiji. Bila je to manifestacija na kojoj je dimničarska firma iz Novog Sada prikazala kako se održavaju odžaci, a domaćice sa sela svoje proizvoda urađene po tradicionalnoj recepturi...

Volkswagen predstavlja najbolji ekološki Golf svih vremena

Volkswagen predstavlja najbolji ekološki Golf svih vremena

Juče je Volkswagen u Parizu predstavio sedmu generaciju najpopularnijeg evropskog automobila – najbolji ekološki Golf svih vremena. U pogledu kritika upućenih od strane nekih ekoloških aktivista, Volkswagen je obnovio svoje tvrdnje da nova serija ima optimizovanu potrošnju goriva,  i znatno povećava vrednosti kada je u pitanju ekološka kompatibilnost.

Rally Italia Sardegna 2024 - Tanak
Slika nedelje