AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

Bosch pretvara automobil u sredstvo za spasavanje života

Bosch pretvara automobil u sredstvo za spasavanje života

Prekretnica u oblasti bezbednosti na putu: 31. marta 2018. sistem za automatske pozive u hitnim slučajevima – ili skraćeno ePoziv – postao je obavezan u Evropskoj uniji. To znači da će se u automobilima uvek voziti i digitalni pripadnik hitne službe koji će automatski pozivati pomoć u slučaju nezgode.

Bosch pretvara automobil u sredstvo za spasavanje života

„Umrežavanje automobila omogućava mnogo toga. Putem automatskog sistema ePoziv umrežena vozila sada postaju i sredstva za spasavanje života”, kaže dr Dirk Hohejzel, član Upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH. Svi novi modeli putničkih vozila koji se pojave na tržištu EU nakon 31. marta 2018. imaće ePoziv kao deo standardne opreme. Ta vozila imaće ugrađen sistem za ePoziv koji automatski obaveštava lokalne hitne službe putem broja 112, koji je primenljiv za sve hitne službe na teritoriji Evropske unije. Tako će pomoć kojom se spasavaju životi moći da preciznije odredi mesto nezgode i stigne brže. U EU se očekuje da će ePoziv spasiti 2.500 života svake godine i da će smanjiti broj teško povređenih osoba za 15 procenata. Neki proizvođači automobila već pružaju svojim kupcima digitalne usluge za spasavanje života u okviru sistema navigacije, iako na to nisu zakonom obavezani. Bosch nudi širok spektar ePoziv u okviru sistema telematike. Zahvaljujući telematičnom priključku ePoziv, ovo rešenje može se koristiti na starije sisteme telematike.

Bosch pretvara automobil u sredstvo za spasavanje života

Brza pomoć kao standard


U slučaju nezgode treba misliti na puno stvari – oblačenje fluorescentnog prsluka, postavljanje sigurnosnog trougla, poziv hitnim službama – a svaka sekunda je izuzetno važna. Ipak, mnogi ljudi nakon nezgode budu u stanju šoka. U još gorem slučaju, ljudi u vozilu mogu biti u nesvesti ili zarobljeni nakon nezgode, te nisu u mogućnosti da sami pozovu pomoć. I upravo su to situacije u kojima automatski sistem ePoziv kreće u akciju kao nezamenljivo sredstvo za spasavanje života. Sistem zna gde je tačno došlo do nesreće – bez obzira na to da li se ona dogodila noću, na slabo prometnom putu ili na auto-putu i automatski šalje podatke hitnim službama. „Sistem ePoziv poziva hitne službe brže nego što bi to čovek mogao i pokreće lanac spasavanja života”, kaže Hohejzel. Na instrument tablu automobila takođe se ugrađuje SOS taster, putem koga putnici mogu ručno da upute poziv hitnim službama. U oba slučaja prvo se uspostavlja audio-veza između vozila i lokalnog tima hitnih službi kako bi se pribavile dodatne informacije o nezgodi. Ukoliko vozač ne odgovara, hitne službe se direktno upućuju na lice mesta. Zahvaljujući preciznim informacijama o lokaciji dobijenim na osnovu GPS koordinata, hitne službe znaju čak i u kom smeru kretanja je došlo do nezgode. Time se štedi dragoceno vreme, jer onda hitne službe ne moraju da se isključuju na prvom izlazu sa auto-puta i vrate nazad kako bi stigle na mesto nezgode jer nisu imale podatke o smeru kretanja vozila, odnosno strani auto-puta na kome se vozilo nalazi. Na taj način, automatski ePoziv omogućava hitnim službama da stignu na mesto nezgode u gradu 40 procenata brže, dok u ruralnim područjima mogu da prepolove uobičajeno vreme reagovanja.


Kutija za umrežavanje koja spasava živote


Neki proizvođači automobila već nekoliko godina nude svojim kupcima ePoziv u okviru navigacije ili sistema za informisanje i zabavu u vozilu. U takvim slučajevima se u automobil ne instalira modul ePoziv, već dodatna kontrolna jedinica koju umreženo vozilo koristi za komunikaciju sa spoljnim svetom. U kompaniji Bosch ta kontrolna jedinica se naziva kontrolna jedinica za umreženost ili CCU. Ona predstavlja centralnu tačku umrežene mobilnosti i komunikaciono čvorište za ePoziv i ostale funkcije i usluge. CCU registruje udes kada se u automobilu aktiviraju vazdušni jastuci i zatezači sigurnosnih pojaseva. Jedinica onda obaveštava hitne službe ili pozivni centar za hitne slučajeve kompanije Bosch u roku od nekoliko sekundi. Zahvaljujući prenetom GPS položaju, hitne službe brzo i precizno stižu na mesto nezgode. Ipak, CCU može da uradi i mnogo više od toga. Ta jedinica je povezana sa dodatnim senzorima u vozilu te, recimo, zna koliko je sigurnosnih pojaseva u upotrebi, pa samim tim i koliko se osoba nalazi u automobilu. Time se omogućava da hitne službe na mesto nezgode stignu i brže i bolje pripremljene, jer se direktno može tražiti odgovarajući broj vozila hitne pomoći.

Bosch pretvara automobil u sredstvo za spasavanje života

ePoziv govori i francuski


Svako ko je doživeo nezgodu u inostranstvu i ko je morao da objašnjava lokalnom timu hitnih službi šta se dogodilo, zna koliku prepreku može predstavljati strani jezik. Upravo zato usluga kompanije ePoziv tečno govori 16 jezika, uključujući francuski, švedski i turski. Za razliku od standardne usluge ePoziv, koja direktno obaveštava lokalne hitne službe putem broja 112, ePoziv usluga kompanije Bosch prvo obaveštava pozivni centar za hitne slučajeve kompanije Bosch, koji radi 24 časa dnevno, 365 dana u godini. Na osnovu jezičkih podešavanja sistema navigacije, saradnici u ePoziv timu znaju koji jezik govori vozač, što im omogućava da ga brzo i direktno pitaju kako je i šta se dogodilo. Na taj način se izbegavaju problemi u komunikaciji, posebno tokom kritičnih situacija kakve su saobraćajne nezgode. Tim za hitne slučajeve kompanije Bosch onda koordinira sve postupke spasavanja sa lokalnim hitnim službama na odgovarajućem jeziku. Time se olakšava posao lokalnim hitnim službama, jer njihovo osoblje onda zna šta se tačno dogodilo i kako konkretno mogu da pomognu. Ukoliko vozač ne odgovara na poziv pozivnog centra za hitne slučajeve kompanije Bosch, saradnici odmah o tome obaveštavaju osoblje hitnih službi. Usluga nije ograničena samo na Evropu. Bosch nudi svoju uslugu ePoziv u više od 50 zemalja širom sveta, uključujući Japan, Brazil i Severnu Ameriku. Neki proizvođači automobila, kao što je Daimler AG, već su se opredelili za ugradnju višejezične usluge ePoziv kompanije Bosch.


Od upaljača za cigarete do sredstva za spasavanje života


Datum odobrenja tipa vozila određuje da li će vozilo biti proizvedeno sa automatskim sistemom ePoziv kao standardnom opremom u budućnosti. Uslov da se ima ePoziv odnosi se na nove modele vozila koja prolaze kroz proces odobrenja EU po prvi put, počev od 31. marta 2018, pre nego što se nađu na tržištu. Proizvodnja i prodaja modela vozila sa ranijim odobrenjem tipa mogu da se nastave bez sistema ePoziv. „Za Bosch nijedan automobil nije previše star kako bi mogao da spasava živote i upravo zato smo razvili rešenje za naknadnu ugradnju ePoziva u obliku priključka na postojeći sistem telematike ePoziv”, kaže Hohejzel. Uređaj za naknadnu ugradnju za bilo koje vozilo jednostavno se priključi u utičnicu od 12 volti u vozilu, odnosno upaljač za cigarete. Uopšte nije potreban odlazak u servis. Zahvaljujući integrisanom senzoru ubrzanja, registruju se težina sudara i nezgode. Pomoću Bluetooth-a te informacije se šalju odgovarajućoj aplikaciji na vozačevom pametnom telefonu, koji onda obaveštava uslužni centar osiguravajuće kuće vozila putem broja za pozive u slučaju nezgode. Čak i sa ovakvim prilagođenim rešenjem, prvo se uspostavlja audio-veza sa vozačem. Ukoliko vozač ne odgovori, hitne službe se odmah upućuju na mesto nezgode.

I za motocikle


Motociklisti su učesnici u saobraćaju koji su izloženi najvećem riziku, jer je rizik da poginu u saobraćajnoj nezgodi 18 puta veći za njih nego za vozače automobila. Zbog toga Bosch razvija ePoziv ne samo za automobile, već i za dvotočkaše. Posebna CCU jedinica za motocikle prikuplja podatke o radu motora i koristi ih da detektuje nezgodu. Zahvaljujući integrisanom GPS modulu podatak o tačnom mestu nezgode šalje se pozivnom centru hitnih službi.


PR

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje