AutoMAGAZIN - Vesti

Najnovije vesti iz auto industrije

65 godina od prve pobede bolida Alfa Romeo u Formuli 1

65 godina od prve pobede bolida Alfa Romeo u Formuli 1

Danas proslavljamo godišnjicu prve pobede jednoseda Alfa Romeo u novouspostavljenom Svetskom šampionatu Formule 1. Bilo je to 13. maja 1950. godine, kada su četiri jednoseda „158-ice“ izašla na stazu u Silverstonu...

65 godina od prve pobede bolida Alfa Romeo u Formuli 1

Đuzepe „Nino“ Farina je pobedio i zabeležio prvi „het-trik“ u Formuli 1: pol pozicija, pobeda i najbrži krug. I naravno, titula svetskog šampiona na kraju sezone.


Jednosed Alfetta 158 nesumnjivo predstavlja jedan od najprestižnijih automobila u muzeju Museo Storico Alfa Romeo, i jedan je od najdragocenijih primeraka zahvaljujući svom svetskom sportsko-istorijskom značaju. Isti automobil danas slavi 65 godina od prve pobede Biscione-a u tada tek ustanovljenom Svetskom šampionatu Formule 1. I zaista, 13. maja 1950. godine, četiri bolida „Alfetta“ zauzela su pozicije na stazi u Silverstonu u Engleskoj.

Vozila su bila poverena Đuzepeu „Ninu“ Farini, koji je na kraju sezone postao svetski šampion, kao i Luiđiju Fađoliju, Huanu Manuelu Fanđu, argentinskoj zvezdi u usponu koja osvaja titulu ’51. godine, ponovo sa bolidom Alfetta, i Regu Parnelu, britanskom vozaču koji je izabran u čast zemlje koja je bila domaćin prvog Šampionata. Farina je pobedio u toj trci, a druga dva mesta na podijumu takođe su pripala brendu Alfa Romeo – automobili milanskog proizvođača dominirali su u trci, a isti scenario se ponavljao tokom celog Šampionata. Tokom sezone, publika je trio Farina-Fađoli-Fanđo nazvala „3F“, a zajedno sa brendom Alfa Romeo, oni su visoko uzdigli ime Italije u međunarodnom automobilizmu, u delikatnom istorijskom trenutku, kako za zemlju, tako i za sam Alfa Romeo. 

65 godina od prve pobede bolida Alfa Romeo u Formuli 1

Poprište ovog izuzetnog obračuna tima Alfa Romeo bila je „Velika nagrada Britanije“ – „III Velika nagrada Kraljevskog automobilističkog kluba“ – koja je te godine dobila i naziv „Velika nagrada Evrope“ i odvijala se na stazi u Northemptonširu u konfiguraciji iz 1948. godine  - Silverston, udaljen 65 km severno od Londona, je staza koja je ponikla na mestu bivšeg aerodroma Kraljevskog vazduhoplovstva i bilo joj je suđeno da postane jedna od najspektakularnijih pozornica Formule 1. Nakon što je karirana zastava između krivina Ebi i Vudkot označila kraj, kralj Džordž VI lično je čestitao svim vozačima „Alfa tima“ na izuzetnom rezultatu: pol pozicija (Farina), pobeda (Farina) uz još dva mesta na podijumu, najbrži krug (Farina) i vodeće mesto u ligi tokom Velike nagrade. Tako je „Nino“ Farina kući poneo i prvi „het trik“ u Formuli 1. To je bio početak nove ere u trkačkom svetu. U narednim decenijama, Formula 1 će postati „kraljica“ svoje kategorije, privlačiće najviše pažnje javnosti i postaće pravi globalni fenomen, a i sam Alfa Romeo će nastaviti stazom neverovatne komercijalne ekspanzije i međunarodne slave. 

65 godina od prve pobede bolida Alfa Romeo u Formuli 1

Model 158 bio je rezultat projekta iz 1938. godine, a „Alfetta“, koja je zadržala konkurentnost i dvanaest godina kasnije, doduše sa pauzom nametnutom događajima na svetskoj sceni, i dalje je bila u fazi tehničkog razvoja.


Pravila novoosnovane Formule 1 dozvoljavala su da automobili budu opremljeni motorima zapremine 1,5 litra sa superpunjačem ili 4,5-litarskim motorima sa atmosferskim usisavanjem: model 158 poseduje 8-cilindrični redni motor sa 1479 cc i kompresorom, koji je od početne snage od 195 KS iz ’38. godine naknadnim razvojem do Silverstona ’50. godine došao sa skoro 300 KS. 1951. godine, sa modelom „159“ koji predstavlja evoluciju modela „158“, motor je dostigao maksimalnu snagu od 425 KS (450 na testiranju), zahvaljujući dvostepenom kompresoru i čitavom nizu drugih poboljšanja. Pravila nisu postavljala granice po pitanju težine automobila, niti količine goriva u rezervoaru.


Nadmoć modela 158 na Silverstonu imala je veliku simboličnu vrednost za Alfa Romeo. Sportska dostignića modela Alfetta bila su pokretačka sila za preporod brenda Alfa, nakon poteškoća i štete prouzrokovanih svetskim ratom koji je neminovno ostavio traga. Alfeta 158 bi trebalo da se smatra poslednjim modelom iz predratne ere ovog brenda. Nakon što je Fanđo 1951. godine osvojio drugi šampionat sa modelom „159“, Alfa Romeo se zvanično povukao iz automobilskih trka kako bi radnike i opremu usmerio na serijsku proizvodnju.


PR

Kia EV9 je Svetski auto godine 2024. po izboru žena

Kia EV9 je Svetski auto godine 2024. po izboru žena

Kia EV9 je od strane uglednog žirija u izboru Women's Worldwide Car of the Year (WWCOTY) proglašen za "najbolji automobil na svetu za 2024. godinu". Proglašenje pobednika, objavljeno 8. marta, odvilo se upravo na međunarodni Dan žena...

Peugeot - Mesec sajamskih ponuda!

Peugeot - Mesec sajamskih ponuda!

Posebna Sajamska ponuda za PEUGEOT vozila sa lagera trajaće do 31. marta u svim prodajnim salonima, kao i na našem štandu u Hali 1 Beogradskog Sajma i obuhvata najpopularnije hečbek i SUV modele po akcijskim cenama i sa specijalnim uslovima garancije...

Opel Sajamska Akcija 2024

Opel Sajamska Akcija 2024

U susret ovogodišnjem Sajmu Automobila u Beogradu, Opel je za sve svoje kupce u Srbiji do kraja marta obezbedio posebne akcijske popuste od 10% za celokupnu gamu, uz 4 godine garancije (ili 100.000 pređenih kilometara)...

Sajam automobila u Beogradu ima dugu tradiciju

Sajam automobila u Beogradu ima dugu tradiciju

Jedinstvena sajamska manifestacija i najznačajniji godišnji događaj u sektoru auto i moto industrije u jugoistočnoj Evropi, Bg car show i Motopassion,  biće održana na Beogradskom sajmu u tradicionalnom prolećnom terminu – od 21. do 27. marta 2024. godine...

Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje