AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Dakar 2019 - Komentar 7. etape

Rally Dakar 2019 - Komentar 7. etape

U sedmoj od deset etapa koliko ima ovogodišnji Dakar takmičare je čekalo 387km od toga 323km brzinca. Već sam najavio da će Loeb čistiti put Al Attiyahu, koji mu već drugi dan prepušra pobedu u etapi upravo iz tog razloga...

Onaj koji otvara brzinac najviše riskira i u najnepovoljnijoj je situaciji što se tiče navigacije. Jednostavno Al Attiyah za sada suvereno drži sve konce u rukama i kao drugi na startu u pozicije je da prati Loeba, koji je u misiji i daje 110% od sebe ne bi li nekako uspeo smanjiti zaostatak za Kataraninom. Loeba ne interesira ništa drugo osim pobede i danas je maksimalno riskirao što bitno povećava mogućnost pogreške. Međutim njega nije zaustavila greška ili razbijanje nego kvar na struji njegovog bolida. Do prve kontrolne tačke je zaostao punih 40 minuta i to ga je mnogo koštalo u generalnom poretku. Njegovim debaklom već na početku brzinca Al Attiyah je ostao bez svog "zeca" ali isto tako i bez glavnog konkurenta u borbi za pobedu. Sad je trebalo obratiti pažnju na Peterhansela, koji iako ranjen zbog dosadašnjih problema i zaostatka od preko 40 minuta još uvijek je tu i samo čeka prinčevu pogrešku ili neki peh. Roma također ima razloga biti optimista i osim mjesta na postolju ni mogučnost pobede nije u potpunosti nerealna. Roma je vodio do druge vremenske kontrole a onda Peterhansel prelazi u vodstvo i prvu poziciju ne ispušta iz ruku. Roma je držao svoje drugo mesto dok je Sainz bio treći. Al Attiyah je i dalje suvereno kontrolirao dešavanja oko sebe i "opuštenom" vožnjom sve ovčice držao je na oku. Osim četvorice spomenutih mušketira još su se tu komešali Despres, De Villiers i Przygonski ali nekako je veći dio brzinca prošao bez većih turbulencija u poretku. Ustvari Loebov peh je obilježio današnji brzinac što se tiče vodećih i komotno mogu konstatirati da je devetorostruki WRC šampion gubitnik dana. Nakon današnjeg 323km dugačkog iskušenja poredak je sledeći: Al Attiyah,+ 29'16" Peterhansel,+37'59" Roma,+54'12" Loeb,+1.20'01" Despress...


Kralj Dakra trinaestorostruki pobednik Stephane Peterrhansel je izjavio: "danas smo se odvezli dobro i pobedili na jednoj dini smo jako skočili razbili haubu i ostali smo bez vode za pranje stakla. Navigacija je bila zahtevna. Smanjili smo zaostatak ali će biti jako teško dostići Al Attiyaha. Nismo zaslužili da budemo u vodstvu jer on fantastično vozi i do sada nije grešio".


Iako je Petrhansel pobedio 7. etapu, Loeb je dokazao da je zadnjih dana najbrži čovek na utrci. Njegov zaostatak na kraju dana je bio 28 minuta, ali nemojmo zaboraviti da je zbog kvara elektronike stajao punih 40min, kad se uspeo pokrenuti do cilja je nadoknadio 12 minuta. Da nije bilo tog kvara verovatno bi pobedio i to bi mu bila treća etapna pobeda u nizu što se retko vidi na Dakru, šteta za Francuza. Ove godine Dakar je, barem je tako bilo do sada, obeležila fer i sportska borba nema onih zakulisanih radnji kojima smo često svedočili ili ih barem ne primećujemo. Nadam se da će tako ostati i u preostale tri etape do cilja u Limi.


A sada malo o onima koje sam na neki način apostrofirao prije početka utrke kao vozače koji bi mogli epizodno iznenaditi. Sećate se Kineza Wei Hana za kojeg sam rekao da je brz i vozi SMG buggy. Iskreno, očekivao sam ga već prije da se "ušulja" u top10 ali evo to mu je pošlo za rukom u 7. etapi koju je završio kao 8. i trenutno je 26. u generalci. Ovo mu je prvi Dakar i verovatno se ne vozi onako brzo kako to radi inače i kako može, izgleda da je i njemu cilj završiti prvi Dakar i prikupiti neophodno iskustvo.
Ćileanac milijarder balkanskih korena Boris Garafulich je sve etape osim šeste završio u top20 u šestoj je bio 46. sa 7 sati zaostatka što ga je bacilo s 12. na 20. mesto generalke. Borisu je 54 godine i ovo mu je 9. nastup na Dakru. 2011. kad je vozio svoj prvi Dakar nismo se imali priliku upoznati ali nadam se da će biti još prilika.
Ono što je na Dakru velika opasnost to su preticanja, kad imate visoki startni broj a brzi ste onda je za očekivati da će te biti prisiljeni često obilaziti one koje sustižete. Upravo to se jučer desilo Danielu i Saši, prilikom jednog obilaženja skrenuli su s puta i probušili obe leve gume na oštrom kamenju pored puta. Ustvari u videu će te sve ćuti od Daniela.


Zašto su preticanja rizik? Kad se nekog sustigne neminovno ulazite u njegovu prašinu i smanjuje vam se vidljivost. Ukoliko nema vetra sa strane onda je problem prašine daleko veći jer ona ostaje iza vozila u vidu oblaka. U automobilima postoji sistem sentinel kojim dojavljujete vozilu ispred sebe da ste iza i da vas propusti. Neki vozači to sportski uvažavaju a neki ne. Problem sentinela je taj što morate priči vozilu ispred sebe na manje od 150 metara da bi on uhvatio vaš sentinel signal. U situaciji guste prašine bez vetra, pri brzini većoj od 100km/h, oblak prašine koji ostaje iza automobila je mnogo duži od 150m i tu počinje rizik kad krenete ulaziti u taj oblak. Kad je široko onda se izvlačite na stranu sa puta da bi lakše zaobišli sporijega a tu je onda dodatni rizik jer ste izvan trase putne knjige u kojoj su označena opasna. Znači sve ovisi o onome što vi i suvozač uspijete pri toj brzini opaziti. Često sam bio u takvim situacijama posebno 2011. kad smo startali kao 112. Taj dan do cilja smo skupili 56 obilaženja i stvarno smo se nagutali tuđe prašine. Na ova dva videa možete pogledati snimku iz mog automobila tekom 4. etape. u tih pola sata će te verovatno dobiti realnu sliku kako izgledaju obilaženja i koliko malo treba da se uvalite u nevolju. Onaj kreštavi zvuk koji će te ćuti u videu je taj sentinel koji kad aktiviramo isto tako se ćuje u automobilu ispred.




Daniel i Saša su 7. etapu završili kao 34. sa tri i pol sata zaostatka i trenutno se nalaze na 44, mestu generalke. Pred njima je danas 8.etapa ukupne dužine 575km od toga je brzinski ispit 360km. Momci pamet u glavu i samo napred kao do sada.


Rally Dakar 2018 - plasman posle 7 etape:

 

1 N. AL-ATTIYAH TOYOTA 25:13:30
2 S. PETERHANSEL MINI +0:29:16
3 N. ROMA MINI +0:37:59
4 S. LOEB PEUGEOT +0:54:12
5 C. DESPRES MINI +1:20:01
6 J. PRZYGONSKI MINI +2:12:02
7 M. PROKOP FORD +2:45:33
8 Y. AL RAJHI MINI +3:39:33
9 B. TEN BRINKE TOYOTA +4:32:31
10 C. SAINZ MINI +5:15:31


Dražen Ćurić

Rally Monza 2021 - vodi Evans, tesno ispred Ogiera

Rally Monza 2021 - vodi Evans, tesno ispred Ogiera

Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC) vodeći je takmičar na poslednjem takmičenju u WRC kalendaru 2021 - FORUM8 ACI Rally Monza 2021. Evans i dalje ima šanse da postane šampion, ali s obzirom da je vodeći u šampionatu, njegov timski kolega Sebastien Ogier, samo 1,4 sekundu iza njega...

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46