AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Dakar 2019 - Komentar 3. etape

Rally Dakar 2019 - Komentar 3. etape

Dragi moji, završila je treća etapa ovogodišnjeg Dakra i donijela nam je gomilu uzbuđenja. Treći dan utrke će ostati u ružnom sećanje popriličnog broja favorita. Već dugo vremena nisam video ovakva turbulentna dešavanja u poretku među kraljevima Dakra...

U početna tri dana stvarno su svi glavni favoriti prošli fazu jučer gore danas dole. Što se tiče borbe za konačnu pobedu, lista se skratila sa trinaest logički mogučih pobednika na svega 6 posada.


Dragi moji, završila je treća etapa ovogodišnjeg Dakra i donijela nam je gomilu uzbuđenja. Treći dan utrke će ostati u ružnom sećanje popriličnog broja favorita. Već dugo vremena nisam video ovakva turbulentna dešavanja u poretku među kraljevima Dakra. U početna tri dana stvarno su svi glavni favoriti prošli fazu jučer gore danas dole. Što se tiče borbe za konačnu pobedu, lista se skratila sa trinaest logički mogučih pobednika na svega 6 posada. Treća etapa je bila kobna za Carlosa Sainza koji je izvanredno krenuo u brzinac, držao je drugu poziciju iza Al Attiyaha i onda na 38. kilometru odvaljuje kotač i gubi četiri sata na reparaciju nastale štete. Za El Matadora definitivan kraj borbe za pobedu. Nimalo lepša sudbina nije zadesila ni Giniel de Villiersa koji je zbog kvara na svojoj Toyoti izgubio također preko četiri sata. Dok je Sainz sam kriv što je ispao iz utrke za pobedu "sirotom" Južnoafrikancu je ničim izazvan Peh "došao glave". Ostali smo i bez letećeg Rusa Vladimira Vasilyeva koji je nakon 2. etape bio 10. u generalnom poretku, on nije ni stigao do cilja trećeg dana. Harry Hunt 7. do jučer također je potonuo treći dan i sada kasni 59 minuta. Sebastien Loeb je izgubio 42 minute i sada ga u borbu za pobedu može vratiti samo čudo ili loša sreća glavnih zvezda. Nasser All Attiyah se vratio na vodeću poziciju ispred uvek nasmejanog Saudijca Al Rajhia i mr. Dakra koji se retko smeje. Nakon kalvarije u drugoj etapi Peterhansel je krenuo u 3. brzinski ispit odlučan da svima pokaže kako se na njega mora računati. On i All Attijah su vodili mrtvu trku ceo dan a onda je zbog bušenja pneumatika Kataranin izgubio oko 3 minute i to je rezultiralo konačnim zaostatkom na kraju dana 3'26". Al Rajhi i Poljak Jakub Przygonski su u brzinac krenuli "opušteno" i tekom celog dana polako se pomicali u poretku prema vrhu poretka. Zavržili su dan kao treći i četvrti. Za razliku od njih Nani Roma je krenuo furiozno bio drugi ispočetka onda je počeo padati u poretku da bi krajem dana opet našao izvanredan tempo i etapu je završio kao 5. sa 18 minuta zaostatka za pobednikom dana Peterhanselom. Despres, Ten Brinke i Poljak Domzala su zaostali oko pola sata. Domzala je novo ime u društvu velikih momaka i na njega treba obratiti pažnju. Ćeh Martin Prokop uvek je prisutan oko 10 pozicije, sa svojim Fordom, ustvari Fordov agregat na Toyota šasiji i svemu ostalom. Bivši višegodišnji učesnik WRC-a uvek je kao dosadna stenica oko najboljih ali nikada nije zablistao nekim velikim rezultatom. Imamo još jedno iznenađenje u top 10 to je startni broj 330 Litvanac Benediktas Vanagas koji se kao i Domzala pojavio niotkud i evo ga u poretku ispred Loeba. Koliko je treća etapa bila zahtevna najviše potvrđuje podatak da je pozicija u etapi uglavnom i trenutni plasman u generalnom poretku. Razlike su bile tolike da su minute koje su razdvajale vodeću desetorku nakon 2. etape bile skorom pa nebitne. Jedino Peterhansel nije pobedom u etapi uspeo preći u vodstvo ali se s trinaeste pozicije pomaknuo na treće mesto generalke.


Tako da nakon tri odvežene etape poredak izgleda ovako. Al Attiyah,+ 6'48" Al Rajhi,+ 7'03" Peterhansel,+12+02" Roma,+13'43" Przygonski,+24'40" Despres+ 25'21" Ten Brinke,+37'59" Loeb,+42'56" Domzala,+49'20" Vanagas...


Realno i logički gledajući trenutni poredak, prva četvorka bi trebala odlučivati konačnog pobednika ali znamo jako dobro, da se na Dakru teško mogu predvideti događanja između dve vremenske kontrole a kamoli se upustiti u prognoze 7 etapa koliko ih je preostalo do cilja. 3. etapa je bila surovi filter koji je zagorčao život mnogima u svim kategorijama. Recimo kod motociklista vodeći Bareda je uletio u maglu, za koju uopće nisam znao da je u jučerašnjoj etapi bila dodatno iskušenja za takmičare. U tim uvjetima smanjene vidljivosti Bareda je odabrao pogrešan spust i na jako kliskoj podlozi završio na dnu nekakve rupe iz koje je kako sam kaže bilo nemoguće izaći. Prilićno bizaran razlog odustajanja. Ustvari svake godine Dakar ispiše neku ili više takvih tragikomićnih pričica koje kasnije postaju neka vrsta legendi koje se prepričavaju. Uglavnom Dakar u prva tri dana nije razočarao, mnogo akcije, uzbuđenja, promena u plasmanu i ono što je najbitnije za sada sve protiče u fer i sportskoj borbi. Sinoć dok sam gledao reportažu na eurosportu primetio sam stvarno jako korektan postupak Loeba i Despresa, koji su se nakratko zaustavili kod De Villiersa koji je pokušavao pokrenuti "posrnulu" Toyotu. Samo su se želeli uveriti da je s dijamantnim dečkom sve u redu, to je hvale vredan potez dvojice Francuza posebno kad se uzme u obzir da se obojica bore za najviši plasman. Stvarno bih voleo da ovaj Dakar protekne u takvoj atmosferi i da ne moram komentarisati zakulisane radnje i nameštanja koja neke takmičare stavljaju u povoljniju poziciju.

 


Nakon druge etape u prvih 8 pozicija, imali smo ravnopravno izmešane sve tri tvorničke ekipe Toyota, Mini i Peugeot iako je ovaj zadnji prijavljen kao privatni team. Sada je situacija potpuno drugačija, iako i dalje u top deset posada imamo zastupljene sve tri ekipe odnos snaga je sto procentno drugačiji. U vodstvu je Al Attiyah i on je preostao kao poslednja uzdanica Japanskog proizvođača za pobedu, iza njega u poretku naredala su se tri Minia ali iz tri različita tima i tri ratličite evolucije vozila. Prve violine u Mini X RAID svetu (Peterhansel, Sainz i Despres) voze Mini Buggy koji ima zadnji pogon i samo u imenu i teoriji ima poveznicu sa dizajnom serijskog Mini Cooper Country modela. Sledeći model je i drugi team a to su Al Rajhi, Roma dok je Terranova odustao zbog teške povrede kičme, spomenuti trojac vozi Mini Cooper Rally i to je zadnja evolucija Minia sa AWD pogonom. I za kraj nam je preostao leteći Poljak Jakub Przygonski koji vozi za treći team u modelu MINI ALL4 RACING. Zajednička stvar za sve tri ekipe je da im tehničku podršku daje X RAID što je tvornički team. Sve tri evolucije su podjednako konkurentnE ali postoji razlika u ceni rente. Dok su Peterhansel, Sainz i Despres plaćeni vozači ovi ostali plaćaju mesto u svojim bolidima. Ako bih ja recime hteo sesti u neki od tih bolida to bi me koštalo oko 1.250.000 eura u MINI RALLY verziji i oko 1.000.000 u MINI ALL4 RACING evoluciji a u MINI BUGGY mislim da se mesto ne može ni kupiti. Eto nadam se da vam se neće zavrteti u glavi od ovih cifri.


U 4. etapi koja je pred nama po prvi puta ove godine dolazi do razdvajanja moticikala i qudova koji će voziti 106km etape i 411km dugačak brzinac. Dok će pred takmičarima u konkurenciji automobila, SxS i kamiona biti "ništavno" iskušenje u vidu 259km etape i 405km brzinskog ispita. Zbrajajući ove silne kilometre zaključujem da će i četvrta etapa biti pravo "malo uživanje u dokonom vozikanju" po peruanskim pustopoljinama . Ono što čini temeljnu razliku i glavno obeležje različitosti između Sahare i Južno Američkih pešćanih pustinja je visina dina. U Sahari dine retko kad dosežu više od 100 metara visine dok u Južnoj Americi dine zapravo to često nisu, one su ustvari planine od peska visoke 500 i više metara. Najviša pešćana dina u Južnoj Americi se nalazi iznad Iquiqea grada u Ćileu i visoka je 1200m, preko nje je Dakar prolazio i 2011. kad sam i sam imao zadovoljstvo videti to more peska koje stremi put neba.


Što se tiče nastupa takmičara iz regije jučerašnji pakao Slovenski motociklist Simon Marčić preživeo je kao 77. i trenutno je 93. u generalnom poretku.
Daniel Šaškin i Saša Bitterman u konkurenciji automobila sa svojim nejakim UTV-om su krenuli jako dobro i nakon treće kontrolne tačke su zauzimali izvanredno trideseto mesto u poretku, Iza sebe su ostavili brojne mnogo snažnije automobile. Na žalost nakon toga su počeli padati u poretku i završili su kao 75. sa skorom 10 sati zaostatka i trenutno su 68. u generalnom poretku.


U 4. etapi pred svim takmičarima je osim svih zamki i teškoća koje nosi ovaj surov, težak i zahtevan teren peruanske divljine još i pravilo maraton etape?!?! To znači da oni koji dohvate cilj današnjeg 664km dugačkog iskušenja neće imati pomoć prateće ekipe nego će pripremu i rekuperaciju vozila onako izmućeni morati odraditi sami. Sad im više ne može pomoći ni sila kralja Đedaja popularnog patuljastog Yode mogu im samo zaželeti: neka BOG bude s njima SRETNO VAM BILO SVIMA."


Plasman posle 3. etape:


1 N. AL-ATTIYAH TOYOTA 08:34:08
2 Y. AL RAJHI MINI +0:06:48
3 S. PETERHANSEL MINI +0:07:03
4 N. ROMA MINI +0:12:02
5 J. PRZYGONSKI MINI +0:13:45
6 C. DESPRES MINI +0:24:40
7 B. TEN BRINKE TOYOTA +0:25:21
8 S. LOEB PEUGEOT +0:37:59
9 A. DOMZALA TOYOTA +0:42:56
10 B. VANAGAS TOYOTA +0:49:20


Dražen Ćurić

Rally Sweden 2024 - VIDEO

Rally Sweden 2024 - VIDEO

Drugi reli u kalendaru FIA Svetskog reli šampionata - Rally Sweden 2024, je iza nas. Najbrži je bio Esapekka Lappi u automobulu Hyundai i20 N Rally1...

Kalle Rovanpera povlači ručnu?

Kalle Rovanpera povlači ručnu?

Nedavno je 23-godišnji Kalle Rovanpera osvojio svoju drugu titulu reli šampiona sveta. Iako možda deluje logično da talentovani Finac treba da nastavi istim tempom napred, izvori bliski svetskom šampionu kažu, da je Kalle umoran i da želi da napravi pauzu...

123456. . .395
Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46