AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022
Poredak - F1 Vozači
1.M. Verstappen314
2.S. Perez 189
3.F. Alonso149
4.L. Hamilton148
5.C. Leclerc99
6.G. Russell99
7.C. Sainz92
8.Lando Norris69

Najnovije vesti iz auto industrije

Formula 1 - Značaj telemetrije u Formuli 1

Formula 1 - Značaj telemetrije u Formuli 1

Više od dvadeset godina "veliki brat" posmatra vozače i bolide Formule 1. U današnjioj Formuli 1 inženjeri i tehničari prate skoro sve što se dešava unutar bolida, uprkos činjenici da se kreću brzinama i preko 300 km/h. Drugi inženjeri koji nisu prisutni na stazi, u prostorijama sedišta ekipe, kilometrima daleko, takođe prate i proveravaju iste podatke. Sve ovo moguće je samo uz pomoć telemetrije...

Formula 1 - Značaj telemetrije u Formuli 1

Sve je počelo ranih osamdesetih godina uvodenjem veoma snažnih turbo motora. Ovi mali motori, zapremine 1,5 litra bili su opremljeni snažnim turbinama, a samim tim izloženi ogromnim mehaničkim i toplotnim naprezanjima, tako da su kvarovi bili jako česti. Da bi otkrili šta se zaista dešava unutar motora, timovi BMW i Renault pomoć su zatražili od kompjuterskih inženjera. Ubrzo je napravljen sistem koji snima određene podatke i prenosi ih putem radio talasa do boksa. Dakle, telemetrija je prenos, putem radio talasa, podataka snimljenih senzorima smeštenim po raznim komponentama bolida. Međutim, postavlja se pitanje zašto se danas inženjeri oslanjaju na telemetriju, kada su današnji atmosferski agregati izuzetno pouzdani.

Formula 1 - Značaj telemetrije u Formuli 1

Naime, na današnjim F1 bolidima inženjeri instaliraju preko 60 senzora na šasiju. Ovi senzori izračunavaju brzinu, ubrzanje, stepen mehaničkog naprezanja, aerodinamički pritisak na krilcima, pomeranje komponenti... Kombinujući sve ove brojeve dobija se jasna predstava o dinamičkim performansama bolida, a samim tim i izuzetne informacije za set-up bolida. Sa zapanjujućom preciznošcu inženjeri mogu pratiti na svakom metru staze, u svakom krugu, sve promene koje se događaju na bolidu. Na primer, oćitavaju poziciju pedale gasa, ugao upravljača, pravu brzinu bolida, pomeranje ogibljenja, u kom stepenu prenosa se nalazi menjač, odstojanje poda bolida od staze, bočno ubrzanje, i još mnogo toga.

Formula 1 - Značaj telemetrije u Formuli 1

Današnja telemetrija sposobna je da u samo nekoliko sekundi kaže ukoliko vozač podigne stopalo sa komande gasa za, recimo 5%, ili ukoliko drugi vozač koči tri metra kasnije od svog timskog kolege u nekoj teškoj i važnoj krivini. Vozači nemaju izbora, moraju govoriti istinu! Oni ne mogu da okrive bolid, kao što se do događalo pre trideset godina. Ovo je jako važno i sa stanovišta poređenja stilova vozača. Telemetrijski predajnik nalazi se unutar bolida, a prijemnik je smešten u pit-lejnu. Kada bolid prođe ispred pit-lejna, predajnik počinje da šalje podatke iz memorije. Današnji sistemi prenose memoriju brzinom preko 10 Mb u sekundi. U kvalifikacionim vožnjama koristi se oko 230 kanala. Međutim, tokom trke smanjuje se broj kanala i brzina prenosa, zato što se u trci nalaze svi bolidi na stazi i postoji realna opasnost od interferencije. Medutim, telemetrija ima i svojih loših strana. Nedavno je Magneti Marelli objavio da se u sadašnjim bolidima nalazi preko tri kilometra kablova ispod monokoka. Kada ovome dodamo i činjenicu da je odašiljac talasa težak, to predstavlja problem za težinu bolida, naročito ako je ona na granici poželjne. Rizik od špijunaže predstavlja jako važnu determinantu funkcionisanja telemetrijskog sistema. Goran Sarić - Automagazin

Formula 1 - Hamilton najbrži i sa 4 retrovizora

Formula 1 - Hamilton najbrži i sa 4 retrovizora

Na kišovitom trećem danu testiranja u Maleziji, najbrži je bio vozač McLaren Mercedesa, Lewis Hamilton. Britanac je bio jedini vozač koji je krug vozio ispod jedne minute i 36 sekundi, ali i jedini vozač koji je na svom bolidu imao četiri retrovizora...
Formula 1 - Ferrari se brine za Raikkonenov motor

Formula 1 - Ferrari se brine za Raikkonenov motor

Finac Kimi pobedio na prvoj F1 trci ove sezone, ali atmosfera u ekipi je krajnje napeta. Niame, šef odeljenja za motore u Ferrariju, Gilles Simon, potvrdio je informaciju da je na trci u Australiji motor u Kimijevom bolidu imao problema sa pregrevanjem, što može predstavljati veliki problem na sledećoj trci u Maleziji, gde Kimi mora nastupiti sa istim agregatom...
Formula 1 - Prva pobeda za Kimija u Ferrariju

Formula 1 - Prva pobeda za Kimija u Ferrariju

Kimi Raikkonen je danas na svom prvom nastupu s Ferrarijem, na V.N. Australije, stigao do prve ovosezonske pobede. Fincu su se na podijumu pridružili aktualni svetski prvak, Fernando Alonso, i izvanredni F1 debitant, Lewis Hamilton.
Formula 1 - VN Australije kvalifikacije - Kimi Raikkonen probio led!

Formula 1 - VN Australije kvalifikacije - Kimi Raikkonen probio led!

Pobednik prvog kvalifikacionog treninga u sezoni 2007 je Finac u Ferrariju, Kimi Raikkonen. Na drugom mestu završio je Fernando Alonso sa 0,421 sekundu zaostatka, dok je treće mesto na startu obezbedio Nick Heidfeld iz BMW-a. Felipe Massa imao problem sa menjačem, Button baš kao što je i najavio..
Formula 1 - Button: 14. mesto je realnost

Formula 1 - Button: 14. mesto je realnost

Na današnjim nezvaničnim treninzima tim Honde pokazao je poražavajuće rezultate. Jenson Button zabeležio je 14. vreme, skoro dve sekunde iza Felipe Masse, dok je Rubens Barichello završio jednu poziciju iza. Na konferenciji za novinare, Button je otvorio karte...
Formula 1 - VN Australije - nezvanični treninzi

Formula 1 - VN Australije - nezvanični treninzi

Na nezvaničnim treninzima, koji su održani rano jutros, u Melbournu najbrži su bili Felipe Massa i Fernando Alonso. Najbrže vreme po krugu postigli su vozači Ferrarija, Felipe Massa i Kimi Raikkonen, iza njih plasirali su se piloti Renaulta, McLarena, BMW-a, a najveće iznenađenje priredio je Red Bull i Super Aguri...
2024 Toyota Land Cruiser
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46