Istorija: Sead Alihodžić - Legenda jugoslovenskog autosporta
Jedan od najvećih talenata jugoslovenskog automobilskog sporta svih vremena je rođen u Sarajevu 29. novembra 1946. godine. Neosporno brz i neustrašivo hrabar vozač bio je daleko ispred svoje generacije...
Istovremeno je bio veoma uvažen zbog svog otvorenog („raja“) karaktera, mada su ga zlobnici tokom čitave karijere omalovažavali zbog njegove finansijske situacije koja mu je omogućavala da uvek upravlja vrhunskim automobilima. Sead je, naime, poticao iz jedne od najbogatijih sarajevskih porodica koja je posedovala ogromno bogatstvo, nekoliko zanatskih radnji (zlatara) u Baš Čaršiji i najčuveniju kafanu u regionu („Stari Sat“). Zahvaljujući tome Alihodžić nikada nije brinuo o sponzorima i uvek je upravljao najvećim i najmodernijim trkačkim automobilima u najjačim klasama. Na žalost, tragični incident u engleskom Silverstonu prekinuo je njegovu karijeru u usponu i to u 32-godini života.
1968
Sead Alihodžić je naučio da vozi automobil još kao tinejdžer (krišom „pozajmljivao“ auto od starijeg brata) a sportom je počeo da se bavi slučajno. Reli „Sutjeska“ je 1968. godine startovao iz Sarajeva i Sead je startovao na nagovor prijatelja, jednog sportskog novinara koji mu je obećao izveštaj u novinama. Vozeći porodični (potpuno serijski) NSU Prinz 1200 pokazao solidno znanje.
1969
Osvaja 2.mesto u klasi na „Prvom Zimskom Reliju 1969“ i definitivno ga osvaja ljubav prema benzinu i brzinama. Odlučuje da se aktivno uključi u automobilski sport i kupuje vrhunski automobil BMW 2002 Ti sa kojim osvaja 1.mesto u klasi i 2.mesto u generalnom plasmanu na 1460 km dugačkom reliju „Sutjeska“. Međutim nezadovoljan brzinom i performansama svog automobila odlučuje da ga promeni i kupuje najmoderniji trkački automobil tog vremena – BMW 2002 Alpina. U isto vreme identičan automobil kupuje i Goran Štrok i to su prve dve Alpine koje dolaze u našu zemlju u istoriji jugoslovenskog auto sporta.
1970
Ponovo je uspešan na „Sutjeska Reliju“ na kojem beleži svoju prvu pobedu u generalnom plasmanu vozeći BMW 2002 Alpina. Reli je bio dugačak 1174 km na relaciji Sarajevo-Livno-Sinj-Knin-Zadar-Petrovac-Titograd-Nikšić-Tjentište sa 3 brzinska ispita. U konkurenciji okruglo 100 vozača Alihodžić je trijumfovao ispred Mladena Gluhaka i trćeplasiranog Aleša Pušnika i priredio prvorazredno iznenađenje.
Međutim na kružnim stazama te sezone Alihodžić nema sreće. Na sedam trka tri puta je odustao zbog raznih kvarova a četiri puta je osvajao 2.mesto, sva četiri puta iza Gorana Štroka na drugoj Alpini koja je te sezone radila besprekorno i izborila 6 pobeda u isto toliko trka. Na kraju sezone Štrok je šampion a Alihodžić tek četvrti na tabeli državnog prvenstva.
1971
Za sledeću sezonu Sead ponovo menja automobil i sa Nemca prelazi na Italijana, nabavivši Alfa Romeo GTAM od 2000 kubika. Bio je to potpuno nov automobil kupljen u Italiji ali nedovoljno pripremljen „u kućnoj“ sarajevskoj radinosti što se pokazalo i na stazama tokom prenstva. Šampionat Jugoslavije u najjačoj klasi 1971. godine (klasa za automobile preko 1600 kubika) je verovatno bio najkvailtetniji u istoriji našeg auto sporta sa najačom konkurencijom ikada zabeleženom: učestvovalo je 20 automobila, 18 marke BMW 2002 (četiri Alpine) i 2 Alfe Romeo sa vrhunskim vozačima (Štrok, Regvart, Gluhak, Alihodžić, Vizner, Nose, Klobučar..). U toj strašnoj konkurenciji Alihodžić je vozio najatraktivnije izvlačeći maksimum iz svog automobila zabeleživši u osam trka 2 treća mesta i 6 drugih (4 puta iza Štroka i 2 puta iza Regvarta) što je na kraju bilo dovoljno za (ponovo) treće mesto u šampionatu.
1972
Iskustva sakupljena iz prethodne dve sezone Sead je na najbolji mogući način primenio u praksi. Po treći put u tri sezone promenio je vozilo ali ovaj put u Italiji nabavlja kompletno pripremljen vrhunski trkački automobil marke Alfa Romeo GTAJ (Junior) od 1300 kubika. Automobil je bio pripremljen u italijanskoj tjunerskoj kući „Balduzzi“ koja je bila samo jedan stepenik ispod fabričke ekipe tako da to vozilo nije imalo konkurenciju u Jugoslaviji 1972 godine. Uz izuzetne vozačke kvalitete Seada Alihodžića to je značilo osvajanje šampionske krune na kružnim i vicešampionske na brdskim stazama.
Šampionat Jugoslavije na kružnim stazama 1972.godine bio je sastavljen od čak 9 trka. Četiri tke vožene su na Ušću (3 uokviru „Letnje Lige“ i jedna na kraju sezone koja je vožena za „Kup Petroluniona“) a po jedna u Splitu, Kragujevcu, Zagrebu, Aranđelovcu i Sarajevu (po prvi put na aerodromu Butmir). Seadovi glavni konkurenti bili su Marjan Kulundžić (NSU TT spremljen u nemačkoj kod ABT-a) i zagrepčani Ivan Rojtinić i Anton Vidmajer (na dva NSU TT „made in“ Spitz). Na prve dve trke szone (u Splitu i Kragujevcu) Alihodžić ostaje bez bodova zbog kvarova što će se ponoviti i na Ušću tako da je izgledalo da je sezona propala, ali na sledećih 5 trka on ubedljivo trijumfuje i osvaja šampionat sa 45 bodova ispred Kulundžića (39 poena), Rojtinića (27) i Vidmajera (21). Na brdskom šampionatu propušta prvu trku i osvaja treće mesto na Gorjancima i prvo na Lovćenu, dovoljno za titulu viceprvaka.
1973
Nakon izuzetno dobre sezone sledila je jedna izuzetno loša. I dalje za volanom Alfe iz tima „Balduzzi“ Sead je tek treći u šampionatu na kružnim stazama klase do 1300 kubika. Zbog kvarova je odustao u Kragujevcu i Titogradu, osvojio je druga mesta u Sarajevu (iza Regvarta) i Aranđelovcu (iza Kulundžića), dok je u Kraljevu zabeležio svoju jedinu pobedu u sezoni. Drago Regvart je suvereno osvojio šampionat za volanom Alfe Romeo pripremljene u fabričkoj tjunerskoj kući „Auto Delta“.
Sutra sledi nastavak...
Autor: Darko Petrović
Foto: Internet