AutoMAGAZIN - Predstavljamo

Najnovije vesti iz auto industrije

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Nakon lansiranja neverovatnog RX 400h u 2005, novi Lexus RX 450h predstavlja drugu generaciju Lexus Hybrid Drive tehnologije na gami RX modela. Novi, potpuno hibridni crossover je perjanica RX asortimana, koji sada ulazi u treću generaciju kao najprodavaniji SUV na svetu. RX 450h savršeno odražava ‘kaizen’ (stalni napredak) i ‘napredno razmišljanje’ koji su utkani u Lexusovu jedinstvenu ‘L-finesse’ filozofiju dizajna...

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Dok su mnogi rivali tek proizveli prvu generaciju hibrida, Lexus je sakupio više od decenije iskustva u tehnologiji potpuno hibridnih pogonskih agregata i preneo je kroz sveobuhvatna poboljšanja u svakom aspektu Lexus Hybrid Drive sistema ovog novog crossover-a. U stvarnosti, rezultat je znatno poboljšanje efikasnosti Lexus Hybrid Drive sistema u RX-u 450h, sa 10% većom snagom motora, 23% manjom potrošnjom goriva, 30% većom efikasnošću po hladnom vremenu i smanjenju emisija CO2 kakvom nema premca. LEXUS HYBRID DRIVE Za razliku od blagih hibrida, koji koriste dopunski elektromotor samo da poboljšaju performanse benzinskog motora, RX 450h je serijsko/paralelni potpuni hibrid sposoban da radi samo na benzin ili samo na struju, kao i da kombinuje oba izvora energije. On štedi energiju poput serijskog hibrida, uz performanse paralelnog hibrida. RX 450h deli serijsko/paralelnu potpuno hibridnu konfiguraciju pogonskog agregata svojih prethodnika, koristeći visokoefikasan V6 benzinski motor i dva snažna elektromotora koji rade u tandemu kako bi pružili ‘inteligentan’ električni pogon na četiri točka. Napravljen na osnovu agregata iz RX-a 350, 3.5 litarski DOHC V6 benzinski motor je posebno prilagođen za hibridni pogon. On koristi nekoliko tehničkih poboljšanja koje deli sa RX 350, pa je snaga povećana na maksimalnih 183 kW/249 DIN ks pri 6000 o/min, uz 317 Nm obrtnog momenta pri 4800 o/min. Uz to, usvojena su tri noviteta: Atkinsonov ciklus, hlađena recirkulacija izduvnih gasova (EGR) i obnavljanje toplote izduva (EHR) – kako bi se optimizovala iskoristivost goriva Lexus Hybrid Drive sistema. Novi sistem hibridnog pogona u RX 450h je osetno prefinjeniji u vožnji zahvaljujući povećanom rasponu maksimalnog obrtnog momenta elektromotora i novoj AI-SHIFT strategiji kontrole menjača radi optimalne efikasnosti motora. Tri nova načina vožnje, ECO, EV i SNOW, dodatno povećavaju iskoristivost goriva i vozne performanse hibridnog sistema. EV način rada zahteva potpunu hibridnu tehnologiju Lexus Hybrid Drive pogona i nije dostupan vozačima blagih hibridnih vozila. On omogućava vožnju samo sa električnim pogonom, uz minimalnu buku i nulte emisije CO2 i NOx. Sa ukupnom snagom od 220 kW/299 DIN ks, poboljšani Lexus Hybrid Drive sistem daje RX-u 450h maksimalnu brzinu od 200 km/h. Preko kontinuelno-varijabilnog menjača on lako ubrzava od 0-100 km/h za samo 7.8 sekundi i od 0-400 m za 15.9 sekundi. Sa druge strane, RX 450h ima najnižu potrošnju goriva u klasi premium crossover-a – samo 6.3 l/100 km u kombinovanom ciklusu – uz zapanjujuće nisku emisiju CO2 od samo 148 g/km. DINAMIKA VOŽNJE Posebno kreiran za zahteve evropskog tržišta, RX 450h postavlja nove standarde upravljanja i užitka u vožnji u klasi crossover-a. On nudi udobnost krstarenja velikim brzinama i staloženost premium limuzine, odličnu upravljivost i agilnost na zavojitim putevima preko pogona na četiri točka Lexus Hybrid Drive sistema, kao i stabilne i izdržljive performanse van puta. Zajedno sa povećanjem međuosovinskog rastojanja i širine, kontrola uvrtanja i naginjanja karoserije ka napred je poboljšana usvajanjem potpuno novog zadnjeg ogibljenja sa dvostrukom viljuškom, umesto sistema sa spiralnim oprugama iz RX-a 400h. Prednje ogibljenje je takođe opsežno rekonstruisano, sa novim amortizerima, optimizovanim oprugama, stabilizatorom i novom geometrijom. Sistem aktivnog stabilizatora dodatno poboljšava dinamičke sposobnosti novog crossover-a, sa smanjenjem uvrtanja karoserije za gotovo 40% u 0.5G uglovima. Elektronski kontrolisano vazdušno ogibljenje omogućava odabir između četiri visine vozila u rasponu od preko 60 mm, automatsko spuštanje pri većim brzinama radi bolje aerodinamičnosti, stabilnosti i ekonomičnije potrošnje goriva.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

DIZAJN Novi RX 450h kombinuje pojavu na putu jednog pionirskog crossover-a sa najkompaktnijim mogućim oblikom. On je 10 mm duži, 40 mm širi, 15 mm viši i sa 20 mm dužim međuosovinskim rastojanjem od svog prethodnika. Povećanje dimenzija je svedeno na minimum u cilju agilnosti i lakog manevrisanja u gradu, pa RX 450h zadržava najbolji u klasi radijus okretanja od 5.7 metara. Lepota i funkcionalnost su savršeno integrisani u ovom novom, izuzetno aerodinamičnom crossover-u. Pedantno smanjenje razmaka između panela i pažljivo usmeravanje toka vazduha ispod vozila pomoću aerodinamičnog zadnjeg spojlera dizajniranog da minimalizuje turbulencije, vode novi RX 450h do najnižeg u klasi koeficijenta otpora vazduha (Cd) od 0.32. Predstavljajući brojne napredne karakteristike, potpuno novi dizajn kokpita crossover-a deli kontrolnu tablu na dve odvojene zone: gornju, zonu sa ekranom, koja kombinuje ‘Head-Up’ ekran sa 8-inčnim, LCD multifunkcionalnim ekranom postavljenim na idealnoj razdaljini od očiju vozača; i donju, radnu zonu, koja omogućava pristup sistemima kontrole kao što su multiinformacioni prekidač na upravljaču i ‘Remote Touch’ kontrole. TEHNOLOGIJA Sastavni deo novog Lexus navigacionog sistema, inovativni ‘Remote Touch’ multifunkcionalni kontrolni uređaj radi na istim principima kao računarski miš. Sa povratnim odgovorom na pomeranje radi boljeg osećaja pod prstima, on nudi jednostavan, brz i intuitivan rad. Korisnik može da pomera kursor brzo i lako širom 8-inčnog LCD ekrana u boji, kako bi pristupio klimatizaciji, telefonu, navigaciji, audio sistemu i sistemima za podešavanje vozila. Bela očitavanja na novom ‘Head-Up’ ekranu projektuju najvažnije vozne podatke RX-a 450h na vetrobran u vidokrugu vozača, uključujući brzinu vozila, usmeravanje navigacije i status audio sistema, adaptivnog tempomata i sistema za povećanje bezbednosti pre sudara. Povezan sa novim, belim OLED multiinformacionim ekranom smeštenim ispred vozača, multiinformacioni prekidač na upravljaču oduzima dramatično manje pažnje vozača u poređenju sa standardnim sistemima. Pomoću prekidača, vozač može da aktivira i prilagodi brojne funkcije vozila i informacione sisteme bez potrebe da skida ruke sa upravljača. Uz to, novi hibridni crossover ima sistem pametnog ulaska i pokretanja, električnu funkciju lakog ulaska i izlaska, prozore sa dve brzine pokretanja i novi efikasniji automatski klima uređaj sa nezavisnim kontrolama leve i desne strane. RX 450h nastavlja legendarne standarde vrhunskog ozvučenja već ustanovljene od strane Lexusa, uz izbor od tri snažna novorazvijena audio sistema. Najbolji u ponudi Mark Levinson® Premium Surround sistem sa 15 zvučnika omogućava vlasnicima RX 450h da uživaju u savršenom 7.1 kanalnom surround zvuku na odabranim CD-ovima i DVD-evima. Zahvaljujući hard disku navigacionog sistema, Mark Levinson® audio sistem ima opciju ‘zvučne biblioteke’, gde pomoću tehnologije baze podataka prenosi i snima muzičke fajlove. Baza podataka ima kapacitet od 10 GB. Sa pristupom preko ‘Remote Touch’ kontrola RX-a 450h, novi Lexus navigacioni sistem je dostupan sa hard diskom kapaciteta 40 GB, što ga čini najpreciznijim sistemom na tržištu. Sistem pokriva čitavu Evropu i uključuje informacije o saobraćajnoj infrastrukturi svake zemlje. Novi sistem ima napredno prepoznavanje glasa sa četiri dodatna jezika, uključujući ruski i novi meni na 14 jezika, uključujući i ćirilična slova. BEZBEDNOST RX 450h kombinuje vodeću u klasi čvrstoću karoserije sa naprednim bezbednosnim tehnologijama koje pospešuju bezbednost putnika kroz do sada neviđenu sinergiju između namera vozača i odgovora vozila. Novi crossover ima sistem za povećanje bezbednosti pre sudara (‘Pre-Crash’), koji postavlja nove standarde bezbednosti, Lexusovo jedinstveno integrisano upravljanje dinamikom vozila, aktivne naslone za glavu i deset vazdušnih jastuka, uključujući nagrađivani dvofazni suvozačev vazdušni jastuk sa dve komore. Sistem za povećanje bezbednosti pre sudara (PCS) se uključuje kada brzina vozila premaši 5 km/h. Sistem koristi radarski senzor sa milimetarskim talasima koji detektuje predmete ispred vozila. Ako postoji opasnost od sudara, PSC upozorava vozača. Kada vozač počne da koči, sistem za povećanje bezbednosti pre sudara pojačava kočionu silu. Ako vozač ne počne da koči, a sudar je neizbežan, PCS sistem automatski aktivira kočnice kako bi smanjio brzinu sudara. Pojasevi sistema za povećanje bezbednosti pre sudara se takođe aktiviraju tokom naglog kočenja ili ako postoji opasnost da novi crossover izgubi stabilnost. Adaptivni tempomat (ACC) radi zajedno sa PCS sistemom, pri brzinama između 50 i 170 km/h, i automatski održava zadatu razdaljinu od vozila ispred. Lexusovo jedinstveno integrisano upravljanje dinamikom vozila (VDIM) ne samo da integriše funkcije sistema protiv blokiranja točkova (ABS), kontrole proklizavanja (TRC), kontrole stabilnosti vozila (VSC) i elektronski kontrolisanog kočenja (ECB) sa električnim servo upravljanjem, već takođe koordiniše kontrolu Lexus Hybrid Drive pogona i električnog pogona na četiri točka. LEXUS HYBRID DRIVE • Druga generacija Lexus Hybrid Drive sistema kombinuje veću snagu motora sa manjom potrošnjom goriva. • Najniža potrošnja i emisije CO2 u klasi premium crossover-a. • Tri premijere iz Lexusa – Atkinsonov ciklus, hlađena recirkulacija izduvnih gasova (EGR) i obnavljanje toplote izduva (EHR). • 30% veća efikasnost rada po hladnom vremenu. • Bolje vozne osobine kroz veći raspon obrtnog momenta elektromotora i novu kontrolu menjača radi poboljšane efikasnosti motora. • Tri nova načina vožnje, ECO, EV i SNOW, dodatno povećavaju iskoristivost goriva i vozne performanse hibridnog sistema. Lexus Hybrid Drive sistem u RX-u 450h predstavlja značajan napredak prvog na svetu potpuno hibridnog sistema visokih performansi, predstavljenog u RX 400h, što je bio prvi uspešan spoj vrhunskih performansi i tradicionalnih prednosti hibrida kao što su ekonomična potrošnja i niske emisije izduvnih gasova. To je dovelo do revolucije u tehnologiji pogonskih agregata u premium automobilskom segmentu. Novi hibridni crossover savršeno odražava ‘kaizen’ (stalni napredak) i ‘napredno razmišljanje’ koji su utkani u Lexusovu jedinstvenu ‘L-finesse’ filozofiju dizajna. Dok su mnogi rivali tek proizveli prvu generaciju hibrida, Lexus je sakupio više od decenije iskustva u tehnologiji potpuno hibridnih pogonskih agregata i preneo je kroz sveobuhvatna poboljšanja u svakom aspektu Lexus Hybrid Drive sistema, što je rezultiralo primetnim povećanjem snage motora, znatno ekonomičnijom potrošnjom goriva i do sada neviđenim smanjenjem emisija CO2. Stvarna efikasnost Lexus Hybrid Drive sistema je takođe sveobuhvatno rekonstruisana, pa hibridni pogon u novom RX 450h ima znatno efikasniji rad po hladnom vremenu, primetno prefinjeniju vožnju zahvaljujući širem rasponu maksimalnog obrtnog momenta elektromotora i novu strategiju kontrole menjača radi optimalne efikasnosti motora. Tri nova načina vožnje, ECO, EV i SNOW dodatno poboljšavaju iskoristivost goriva i vozne performanse hibridnog sistema. Druga generacija Lexus Hybrid Drive sistema Za razliku od blagih hibrida, koji koriste snagu elektromotora samo da bi povećali performanse benzinskog motora, RX 450h je potpuni serijsko/paralelni hibrid sposoban da radi samo u benzinskom ili samo u električnom načinu rada, kao i kombinaciji oba. On kombinuje iskoristivost goriva i minimalne emisije serijskih hibrida sa ubrzanjem paralelnog hibrida, dok nema nedostatke ni jednog od njih. Kao rezultat, novi potpuni hibrid RX 450h je najbolji model u asortimanu RX-a, sa performansama koje pariraju konvencionalnim agregatima sa većom zapreminom, dok su potrošnja goriva i emisije uporedive sa mnogo manjim motorima. RX 450h ima istu konfiguraciju pogonskog agregata kao RX 400h – serijsko/paralelni hibridni sistem sa visokoefikasnim benzinskim motorom i dva snažna elektromotora koji zajedno rade kako bi omogućili ‘inteligentan’ pogon na četiri točka. Ipak, sveobuhvatna poboljšanja u svakom aspektu Lexus Hybrid Drive sistema u novom crossover-u su dramatično povećala ukupnu efikasnost, sa 10% većom snagom motora i 23% manjom potrošnjom goriva. Deceniju dugo iskustvo Lexusa u tehnologiji potpuno hibridnog pogona je bilo od ključnog značaja za ova poboljšanja sistema, najviše na polju efikasnosti benzinskog motora, upravljanja električnom energijom i tehnologije baterije. Kompanija je već započela drugu fazu programa razvoja baterija, najvažnijeg polja u budućem razvoju hibrida sa benzinskim motorima i gorivim ćelijama, kao i potpuno električnih vozila. Sveobuhvatna poboljšanja druge generacije Lexus Hybrid Drive sistem uključuju: • Usvajanje Atkinson ciklusa sagorevanja radi ekonomičnije potrošnje goriva • Osnovna poboljšanja motora radi veće snage i ekonomičnije potrošnje goriva • Hlađenu recirkulaciju izduvnih gasova (EGR) radi ekonomičnije potrošnje goriva • Obnavljanje toplote izduva (EHR) radi ekonomičnije potrošnje goriva • Smanjeno trenje komponenti hibridnog pogona radi ekonomičnije potrošnje goriva • AI-SHIFT kontrolu radi boljih performansi i voznih osobina • Novu kontrolnu jedinicu snage radi boljih performansi i ekonomičnije potrošnje goriva • Povećan obrtni moment prednjeg i zadnjeg motora radi boljih performansi • ECO način vožnje radi ekonomičnije potrošnje goriva • EV način vožnje radi ekonomičnije potrošnje goriva • SNOW način vožnje radi boljih performansi i voznih osobina Sa ukupnom snagom od 220 kW/299 DIN ks, unapređeni Lexus Hybrid Drive sistem daje RX-u 450h maksimalnu brzinu od 200 km/h. Preko kontinuelno-varijabilnog menjača on lako ubrzava od 0-100 km/h za samo 7.8 sekundi i od 0-400 m za 15.9 sekundi. Sa druge strane, RX 450h ima najnižu potrošnju goriva u klasi premium crossover-a – kombinovanu vrednost od 6.3 l/100 km, kao i izvanredno niske emisije CO2 od samo 148g/km. Konfiguracija sistema hibridnog pogona Potpuno hibridni sistem kombinuje dve odvojene pogonske jedinice, prednju i zadnju, kojima neprimetno upravlja kontrolna jedinica snage. Prednja pogonska jedinica je serijsko/paralelni hibridni sistem sa 3.5 litarskim V6 benzinskim motorom, snažnim elektromotorom, generatorom, baterijom visokih performansi, kontrolnom jedinicom snage i jedinicom za deljenje snage sa planetarnim zupčanicima koja kombinuje i usmerava snagu iz motora, elektromotora i generatora prema zahtevima vožnje. Elektromotor, generator, mehanizam planetarnih zupčanika i zupčanici za redukciju brzine motora su smešteni u jednom laganom, izuzetno kompaktnom kućištu. Postavljanje svih ovih komponenti u jedno kućište koje je po veličini jednako konvencionalnom menjaču, od ključne je važnosti za uspešno postavljanje sofisticiranog Lexus hibridnog pogona u platformu crossover-a sa motorom napred. Zadnja jedinica obezbeđuje pogon na četiri točka preko drugog elektromotora. Aktivirana i stalno podešavana od strane integrisanog upravljanja dinamikom vozila (VDIM), ona radi u sprezi sa kontrolnom jedinicom snage i mehanički je nezavisna od prednje jedinice. V6 benzinski motor Zasnovan na pogonskom agregatu iz RX 350, ovaj 3.5 litarski DOHC, V6 benzinski motor je posebno prilagođen za ovaj hibridni pogon. On koristi nekoliko tehničkih poboljšanja već viđenih u RX 350, što mu povećava snagu na maksimalnih 183 kW/249 DIN ks pri 6000 o/min i obrtni moment na 317 Nm pri 4800 o/min. Uz to, on je prvi Lexus sa Atkinsonovim ciklusom, hlađenom recirkulacijom izduvnih gasova (EGR) i obnavljanjem toplote izduva (EHR), kako bi se optimizovala efikasnost Lexus Hybrid Drive sistema. Na konvencionalnim benzinskim motorima sa četiri ciklusa, postoji trenutak kada je neophodno ‘obogaćivanje goriva’ i hlađenje izduvnih gasova kako bi se sprečilo oštećenje ili uništenje katalizatora. Zbog kasnijeg zatvaranja usisnih ventila na motoru sa Atkinsonovim ciklusom, kompresija malo kasni. To stvara veće širenje pri nižoj kompresiji, što smanjuje gubitak energije pri usisu i izduvu i efikasnije pretvara energiju sagorevanja u snagu motora. Rezultat je niža temperatura izduvnih gasova nego kod standardnih motora. EGR sistem ponovo uvodi precizno izmerene izduvne gasove, ohlađene sa 880°C na 150°C, u usisni sistem, što dodatno smanjuje radnu temperaturu motora i u isto vreme smanjuje gubitke pri usisavanju smeše goriva i vazduha u motor zbog nižeg pritiska pri usisu. Zajedno, Atkinsonov ciklus i hlađena recirkulacija izduvnih gasova minimalizuju slučajeve u kojima je potreban efekat hlađenja ‘obogaćivanjem goriva’, kako bi se katalizator zaštitio od oštećenja zbog pregrevanja i smanjila potrošnja goriva i emisije izduvnih gasova. EHR sistem koristi toplotu izduvnih gasova kako bi prilikom pokretanja zagrejao tečnost za hlađenje motora. To skraćuje vreme zagrevanja motora, pa stoga motor može brže da se ugasi i pogon prepusti samo elektromotoru. Ovo je naročito izraženo zimi. Na testiranjima obavljenim na -5°C, motor se gasi 15 minuta ranije nego na RX 400h. Rezultat je 30% veća iskorišćenost goriva po hladnom vremenu od svog prethodnika. Hibridni menjač i diferencijal Izuzetno kompaktan menjač i diferencijal se nalaze u srcu Lexus Hybrid Drive pogona i imaju nekoliko poboljšanja. Uvođenje uređaja u obliku konusa koji vraća višak ulja smanjilo je gubitke pumpe za ulje, postavljen je hladnjak za ulje, ležišta sa niskim trenjem su postavljena na najvažnijim mestima, a brojne komponente su podešene i ponovo oblikovane. Ove modifikacije zajedno povećavaju kapacitet obrtnog momenta i ukupnu efikasnost menjača sa diferencijalom. Poboljšani amortizer zamajca ima dve faze, a amortizer obrtnog momenta ne samo da apsorbuje fluktuacije u obrtnom momentu, već i šok motora prilikom paljenja i gašenja. Ovo značajno smanjuje buku i vibracije, što je posebno značajno u gradu gde se motor najčešće pali i gasi. Kontrola pomoću veštačke inteligencije (AI-SHIFT) je takođe prvi put primenjena na hibridnom vozilu. Ovaj sistem određuje da li RX 450h ide uz ili niz brdo tako što upoređuje brzinu vozila sa uglom papučice gasa. Menjač zatim odabire najprikladniji raspon brzina – od 3. do 6. – kako bi održao broj obrtaja motora na optimalnoj brzini za ubrzanje prilikom penjanja uz brdo ili kočenje motorom prilikom spuštanja niz brdo.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Takođe, dostupna je sekvencijalna kontrola prebacivanjem menjača u ‘S’ položaj. U ovom načinu rada, vozač može da odabere bilo koju od šest brzina kako bi dobio bolje performanse ili povećao kočenje motorom. Elektromotori Snaga otpornih prednjih i zadnjih elektromotora je ostala nepromenjena u odnosu na one iz RX-a 400h (123kW/167 DIN ks i 50kW/68 DIN ks). Efikasnije hlađenje kontrolne jedinice snage (PCU) povećalo je širinu opsega maksimalnog obrtnog momenta, što rezultuje boljim performansama, posebno pri kretanju s mesta. Prednji i zadnji elektromotori sada isporučuju 335 Nm i 139 Nm maksimalnog obrtnog momenta od 0 o/min, dok je opseg maksimalnog obrtnog momenta prednjeg motora povećan za 15 km/h, a zadnjeg za 35 km/h. Kontrolna jedinica snage Dugogodišnje iskustvo Lexusa u tehnologiji hibridnog pogona rezultovalo je znatno boljim upravljanjem električnom energijom u Lexus Hybrid Drive sistemu, koje je najprimetnije u smanjenju gubitka snage prilikom transfera energije od baterije do drugih komponenti sistema, kao i u redizajnu kontrolne jedinice snage. Što je od ključnog značaja za brz rad Lexus Hybrid Drive sistema, kontrolna jedinica snage (PCU) kombinuje nekoliko osnovnih funkcija uključujući povećanje napona baterije sa 288V na 650V jednosmerne struje, pretvaranje napona hibridne baterije iz jednosmerne struje u naizmeničnu koja pokreće elektromotore, kontrolisanje rada motora/generatora i pretvaranje napona hibridne baterije u napon od14V radi napajanja dodatne opreme i punjenja pomoćnog akumulatora. Smanjena sa 30 na 18.2 litra u zapremini i sa 30 na 22 kg u težini, nova PCU je opremljena novim inverterom. Efikasnija konstrukcija invertera sada omogućava hlađenje obe strane, pa je veća efikasnost hlađenja povećala specifičnu snagu za 40%. Gubici energije PCU su takođe smanjeni za više od 10% kako bi se povećala iskoristivost goriva. Uz to, promenjena frekvencija prebacivanja smanjuje gubitke pri prebacivanju i rezultuje manjom potrošnjom goriva, dok veća frekvencija rada smanjuje buku invertera. DC/DC konverter Konvencionalna, nehibridna vozila koriste alternator za punjenje pomoćne baterije. Ipak, zato što alternator ne može da radi kada je benzinski motor ugašen, potpuno hibridno vozilo zahteva alternativni sistem. PCU Lexus Hybrid Drive pogona ima DC/DC konverter koji smanjuje napon baterije sistema sa 288V na 14V, radi napajanja dodatne opreme i punjenja pomoćnog akumulatora. Performanse i funkcije DC/DC konvertera u RX 450h su poboljšane. Metoda kontrole je prepravljena, korišćena je poboljšana frekvencija i korišćen je poseban kanal za hlađenje, što je dovelo do veće isporuke snage i kompaktnijeg dizajna. Baterija visokog napona Postavljena ispod drugog reda sedišta, bez uticaja na njihovo pomeranje ili preklapanje, ova struktura baterije od tri bloka je preuzeta iz RX 400h, ali je sada još kompaktnija i lakša. Baterija od 288V je podeljena u tri dela, od kojih se svaki sastoji od 10 modula sa osam ćelija. Metalno kućište čuva bateriju, jedinicu za nadgledanje baterije, spoj, servisni priključak i tri ventilaciona uređaja. Ventilacioni uređaji dovode vazduh iz kabine kroz strukturu baterije pomoću kompaktnih, a visokoefikasnih ventilatora koji proizvode vrlo malo buke. Rad Lexus Hybrid Drive sistema Tokom svakog putovanja, Lexusov potpuno hibridni sistem radi u nekoliko načina rada kako bi maksimalizovao ukupnu efikasnost vozila. Tokom mirovanja, motor se automatski gasi kako bi uštedeo gorivo. Pod manje zahtevnim radnim uslovima kao što su kretanje i niske ili srednje brzine, vozilo radi samo na električni pogon, bez emisija CO2 i NOx. Pod normalnim voznim uslovima, razmeštaj snage se stalno menja između motora i elektromotora radi optimalnih performansi i maksimalne iskoristivosti goriva. Jedinstven na Lexus Hybrid Drive sistemu u RX 450h je pogon na zadnje točkove pomoću drugog elektromotora, kako bi se omogućio ‘inteligentan’ pogon na četiri točka u različitim uslovima vožnje. Kontrolisan pomoću integrisanog upravljanja dinamikom vozila (VDIM) koje radi u sprezi sa kontrolnom jedinicom snage, pogon na četiri točka se aktivira pomoću stalnog podešavanja obrtnog momenta prednjeg i zadnjeg elektromotora tokom naglog ubrzanja (kako iz stanja mirovanja, tako i u brzini), prilikom ulaska u krivinu i kad god prednji točkovi izgube mogućnost vuče. Tokom usporavanja i kočenja, motor se gasi i oba elektromotora rade kao generatori velike snage pokretani od strane sva četiri točka. Ovaj sistem regenerativnog kočenja optimizuje upravljanje energijom u Lexus Hybrid Drive sistemu tako što obnavlja kinetičku energiju (inače izgubljenu kao toplotu tokom kočenja i usporavanja) kao električnu energiju koju skladišti u bateriji visokih performansi. Pri svim brzinama Lexus Hybrid Drive sistem nadgleda sam sebe radi optimalnih performansi i efikasnosti, uz minimalne emisije izduvnih gasova, bez obzira da li radi samo sa elektromotorom, samo sa benzinskim motorom ili kombinacijom oba. Šta više, generator pokretan motorom stalno dopunjava bateriju kako bi se potpuno eliminisalo punjenje sistema iz spoljašnjih izvora. Tri nova načina vožnje Iskoristivost goriva i performanse hibridnog sistema u RX 450h su dodatno unapređene usvajanjem tri nova načina vožnje: ECO (ekološki), EV (električno vozilo) i SNOW (sneg). Povezan sa pokazivačem u brzinomeru, novi ECO način rada pruža modifikovano, nelinearno delovanje gasa i drugačiju kontrolu klima uređaja kako bi se potpomogla štedljivija vožnja. Veza između pomeranja papučice i izlazne snage sistema je automatski kontrolisana kako bi se smanjio odgovor gasa na agresivno pritiskanje papučice i stoga smanjila potrošnja goriva i obezbedila uglađenija vožnja. Opterećenje motora klima uređajem je takođe drastično smanjeno tokom ubrzavanja, što dodatno smanjuje potrošnju goriva. Od kretanja do brzine ispod 40 km/h, zavisno od napunjenosti baterije, RX 450h automatski radi u EV (električno vozilo) načinu rada, gde vozi samo uz pomoć snage elektromotora. Preko multiinformacionog prekidača na upravljaču, vozač može i ručno da odabere EV način rada. Ovaj jedinstveni način rada nije dostupan vozačima blagih hibridnih vozila, jer zahteva potpuno hibridnu tehnologiju poput one u Lexus Hybrid Drive sistemu. Sa dometom vozila uslovljenim napunjenošću baterije, EV način rada omogućava vožnju u gradu uz minimalnu buku i nulte emisije. Zbog toga što je benzinski motor isključen, EV način rada doprinosi znatno manjoj ukupnoj potrošnji goriva RX-a 450h. SNOW način rada, odabran preko multiinformacionog prekidača, prilagođava rad papučice gasa i povećava stabilnost vozila tokom skretanja na snegom pokrivenim ili klizavim putevima. Doziranje papučice gasa se automatski podešava kako bi se smanjio obrtni moment i minimalizovalo proklizavanje točkova, dok se zadnji elektromotor aktivira kako bi povećao vuču ako dođe do okretanja točkova u prazno.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

DINAMIKA VOŽNJE • Dinamičko upravljanje, posebno podešeno za evropsko tržište. • Potpuno novo zadnje ogibljenje sa dvostrukom viljuškom i optimizovano prednje ogibljenje. • Elektronski kontrolisano, samonivelišuće vazdušno ogibljenje sa četiri položaja. • Sistem aktivnog stabilizatora koji smanjuje uvrtanje karoserije za 40%. • Električno servo upravljanje. • Električni pogon na četiri točka, jedinstven na Lexus Hybrid Drive pogonu. • Elektronski kontrolisano kočenje (ECB) radi boljeg osećaja i maksimalne regeneracije energije. • Sveobuhvatne mere za smanjenje buke i vibracija za vodeći u klasi nivo buke, vibracija i zveckanja (NVH). Posebno kreiran za zahteve evropskog tržišta, RX 450h postavlja nove standarde upravljanja i užitka u vožnji u klasi crossover-a. On nudi udobnost krstarenja velikim brzinama i staloženost premium limuzine, odličnu upravljivost i agilnost na zavojitim putevima preko pogona na četiri točka Lexus Hybrid Drive sistema, kao i stabilne i izdržljive performanse van puta. Shvatajući viziju „pouzdane vožnje“ glavnog inženjera kroz naprednu stabilnost pozadi, agilnost, staloženost pri pravolinijskoj vožnji i kontrolu karoserije, novi RX 450h je otelovljenje Lexusove „Ali“ filozofije: velika zadnja stabilnost, ali velik prtljažni prostor; osećaj linearnog upravljanja, ali sistem upravljanja koji čuva životnu sredinu i stabilnost bez uticaja na agilnost. Zajedno sa povećanjem međuosovinskog rastojanja i širine, kontrola uvrtanja i naginjanja karoserije ka napred je poboljšana usvajanjem potpuno novog zadnjeg ogibljenja sa dvostrukom viljuškom, umesto sistema sa spiralnim oprugama iz RX-a 400h. Prednje ogibljenje je takođe opsežno rekonstruisano, sa novim amortizerima, optimizovanim oprugama, stabilizatorom i novom geometrijom. Sistem aktivnog stabilizatora dodatno poboljšava dinamičke sposobnosti novog crossover-a, sa smanjenjem uvrtanja karoserije za gotovo 40% u 0.5G uglovima. Elektronski kontrolisano vazdušno ogibljenje omogućava odabir između četiri visine vozila u rasponu od 60 mm i automatsko spuštanje pri većim brzinama radi bolje aerodinamičnosti, stabilnosti i ekonomičnije potrošnje goriva. Karoserija visoke čvrstoće Potpuno nova karoserija visoke torzione čvrstoće kombinuje povećanje međuosovinskog rastojanja od 20 mm i 70 mm širi gaz sa većim 19-inčnim točkovima radi bolje stabilnosti, smanjeno uvrtanje karoserije i vrhunske performanse buke, vibracija i zveckanja (NVH). Potpuno novo zadnje ogibljenje sa dvostrukom viljuškom Zadnje ogibljenje sa spiralnim oprugama iz RX 400h zamenjeno je novorazvijenim nezavisnim ogibljenjem sa dvostrukom viljuškom, sa komponentama od čelika visoke zatezne čvrstoće koje su lagane, a izuzetno čvrste. Širi raspon i čvršća ruka novog ogibljenja, kao i spojevi nosača, doprinose visokom nivou agilnosti i stabilnosti, dok pažljivo osmišljena konfiguracija – postavljanje opruga ispod poda i postavljanje amortizera nisko i pod uglom – minimalizuje ulazak ogibljenja u prtljažni prostor, što povećava širinu tovarnog prostora za 150 mm. Optimalni balans dinamičkih karakteristika, kao što su usaglašeno upravljanje, otpor upravljača i upravljanje po neravnim putevima, obezbeđuju izuzetan odziv upravljača. Uvođenje integrisanih velikih čaura u isto vreme osigurava odličnu udobnost vožnje i odgovarajuću usaglašenost sa opterećenjem vozila. Optimizovan linearni položaj pri kočenju potiče od poboljšanih koeficijenata protiv dizanja i protiv spuštanja koji smanjuju naglo poniranje nosa automobila pri kočenju i spuštanje zadnjeg kraja pri ubrzavanju. Vođenje točkova stabilizuje dinamiku vozila i osigurava stabilno „skretanje kao kod limuzine“ sa malo uvrtanja i optimalnom kontrolom karoserije. Optimizovano prednje ogibljenje Koristeći širu platformu novog RX 450h sa većim gumama kao osnovom, svaka komponenta postojećeg McPherson prednjeg ogibljenja je pažljivo ponovo podešena kako bi se postigla izvanredna agilnost, stabilnost i udobnost vožnje. Sistem ima nove amortizere, dok su spojevi, koleno i donji kuglični ležaj redizajnirani, a geometrija ogibljenja je opsežno rekonstruisana. Dve prednje opruge su postavljene obratno, pa se skupljaju u suprotnim smerovima kako bi poništili torzione sile i poboljšali upravljivost, stabilnost i udobnost vožnje. Uz to, prečnik prednjeg stabilizatora je povećan, čime je dodatno unapređena stabilnost pri skretanju. Elektronski kontrolisano vazdušno ogibljenje RX 450h može da se naruči sa novokonstruisanim elektronski kontrolisanim vazdušnim ogibljenjem. Ono ima novu konstrukciju sa pneumatskim cilindrima i amortizerima velikog kapaciteta kako bi se postigla ravna i gipka vožnja uz visoku sposobnost držanja puta. Sistem automatski održava visinu vozila bez obzira na broj putnika i količinu prtljaga. Preko kontrolnog prekidača na vozačevom sedištu, dostupne su četiri visine ogibljenja: ‘normalna’, ‘visoka’ (30 mm iznad normalne), ‘niska’ (20 mm napred i 5 mm pozadi niža od normalne) i nova ‘visina za utovar’ (30 mm ispod normalne), dostupna samo kad vozilo stoji. Prekidač za uključivanje visine za utovar se takođe nalazi na bočnom zidu prtljažnika i ova funkcija može da se koristi i kada je hibridni sistem isključen. Normalna visina se odabere automatski prilikom pokretanja vozila i prikladna je za normalne uslove vožnje. Kada RX 450h dosegne brzine za autoput, sistem automatski spušta na ‘nisku’ visinu radi bolje aerodinamičnosti, stabilnosti i ekonomičnije potrošnje goriva. Prednje ogibljenje se sastoji od McPherson vazdušnih opruga sa integrisanim amortizerima. Vazdušni klip je postavljen malo van sredine, pored osa amortizera, kako bi se smanjilo njegovo opterećenje. Sistem ima uretanski poklopac i fleksibilan pokrivač koji štiti dijafragmu od prašine. Sa usvajanjem višestrukog linearnog kontrolnog ventila, poboljšana su svojstva amortizera, udobnost u vožnji, upravljivost i stabilnost. Dodavanje spiralne opruge sprečava nestabilnost i dodatno smanjuje ugao uvrtanja tokom skretanja. Zadnje ogibljenje ima nezavisne amortizere/vazdušne opruge. Vazdušni klip je konstruisan sa optimizovanim šiljastim profilom radi idealnih karakteristika, a sistem takođe ima čep glave cilindra i fleksibilan pokrivač koji štiti dijafragmu od prašine. Kompresor i sušač sistema su integrisani u desnu stranu zadnjeg branika, a dvoslojna noseća konstrukcija garantuje minimalan prenos buke i vibracija u kabini. Vazduh kompresora se suši kako bi se sprečilo smrzavanje sistema po hladnom vremenu, pa se sistem puni osušenim vazduhom kada se vozilo spusti. Sušač je napravljen od sintetičkog zeolita, umesto od konvencionalnog silikonskog gela, što poboljšava performanse izbacivanja vazduha i smanjuje vreme spuštanja vozila. Dodatno, rezervoar pod niskim pritiskom se koristi za što brže spuštanje vozila kada se odabere ‘visina za utovar’. Kapacitet pod kojim može da se izbaci vazduh pod visokim pritiskom zavisi od regenerativnog kapaciteta sušača. Kako bi se povećala brzina spuštanja, vazduh iz svakog cilindra se prvo šalje u rezervoar pod niskim pritiskom i zatim izbacuje u optimalnoj količini, posle čega se vazduh regeneriše u sušaču i pušta u atmosferu kada se visina vozila ne podešava. Sistem aktivnog stabilizatora Prvi na tržištu crossover-a, RX 450h takođe može da bude opremljen i ekonomičnim, električnim sistemom aktivnog stabilizatora koji dodatno poboljšava dinamičke sposobnosti automobila. Aktivni stabilizator značajno smanjuje ugao uvrtanja karoserije i pruža gotovo 40% manje uvrtanja karoserije u 0.5G uglovima od konvencionalnih stabilizatora. Sistem ima aktivator centralno postavljen na prednjim i zadnjim stabilizatorima. Aktivator se sastoji od jednosmernog elektromotora bez četkica sa redukcionim zupčanikom sposobnim da prenese obrtni moment i na levu i na desnu stranu stabilizatora. Za razliku od konvencionalnih hidraulično aktiviranih stabilizatora i u skladu sa postulatom minimalne potrošnje energije Lexus Hybrid Drive pogona, ovaj sistem ostaje neaktivan tokom pravolinijske vožnje. Tokom skretanja, elektronska kontrolna jedinica (ECU) sistema proračunava koji je obrtni moment potreban za trenutno optimizovanje efikasnosti, a prema informacijama o uglu zaokreta upravljača i ubrzanju vozila. Sila zaokreta, koja se nezavisno primenjuje na prednje i zadnje stabilizatore preko ovog sistema sa izuzetnim odzivom, kontroliše kretanje vozila i smanjuje ugao uvrtanja karoserije radi veće stabilnosti, vrhunskih performansi pri skretanju i poboljšane agilnosti kroz bolji odziv upravljača. Električni pogon na četiri točka Jedinstveno na Lexus Hybrid Drive sistemu, zadnje točkove RX 450h pokreće drugi elektromotor kako bi se omogućio električni pogon na četiri točka pod različitim uslovima i dodatno poboljšala vuča, stabilnost vozila i užitak u vožnji. Kontrolisan pomoću Lexusovog jedinstvenog sistema integrisanog upravljanja dinamikom vozila (VDIM), pogon na četiri točka se automatski aktivira pomoću stalnog podešavanja obrtnog momenta prednjeg i zadnjeg elektromotora tokom naglog ubrzanja – kako iz stanja mirovanja, tako i u brzini – prilikom ulaska u krivinu i kad god prednji točkovi izgube mogućnost vuče. Električno servo upravljanje Bolja stabilnost zadnjeg dela vozila zahvaljujući usvajanju novog zadnjeg ogibljenja sa dvostrukom viljuškom omogućava brži odziv upravljača od RX 400h, dok je odnos električnog servo upravljanja (EPS) smanjen na 14.8, što dodatno povećava agilnost. Štedljiv i ekološki, EPS sistem je posebno progresivan i ima odličan odziv. Težina upravljača se povećava kako brzina raste, pa on ima najbolju kombinaciju lake upotrebe kod parkiranja i optimalnog osećaja i kontrole pri velikim brzinama. Bez obzira na širi gaz i povećano međuosovinsko rastojanje, održan je radijus okretanja od 5.7 m. Kako bi se poboljšala krutost sistema upravljanja, usvojena je novorazvijena pokretna međuosovina sa kuglicama. Funkcija stalnog pomeranja omogućava međuosovini da aktivno menja svoju dužinu prema pomeranju upravljača, čime se postiže gladak osećaj upravljanja. EPS je kompaktna i jednostavna konstrukcija koja integriše motor, reduktor i senzor obrtnog momenta u stubu upravljača. Hidraulična tečnost i prateće održavanje je nepotrebno, te se tako obezbeđuje rešenje koje je ekološko i bez problema vezanih za curenje tečnosti ili recikliranje. Dok konvencionalni hidraulični sistemi servo upravljanja moraju stalno da rade kako bi održavali hidraulični pritisak, EPS koristi struju iz motora da obezbedi pomoćni obrtni moment samo kada utvrdi da je to potrebno. U uslovima vožnje koji uključuju minimalno upravljanje, potrošnja energije je umnogome smanjena, čime se smanjuje potrošnja goriva. U poređenju sa konvencionalnim hidrauličnim sistemom, EPS nudi oko 3% uštede u potrošnji goriva. Pored integrisane VDIM kontrole upravljanja, dodatne koristi EPS obuhvataju 30% smanjenja u treperenju upravljača, 40% smanjenja u zanošenju upravljača i do 3% smanjenja u emisijama CO2. Sam upravljač je novi, trokraki, sa 382.6 mm u prečniku. Deo za hvatanje je redizajniran radi veće udobnosti, a ručno proštepana Lexus koža nudi jedinstven osećaj pod prstima. Upravljač može da se podesi po visini za 48 mm i po dubini za 40 mm. Kao i vozačevo sedište, upravljač je spojen sa sistemom memorije vozačevog položaja koji omogućava memorisanje tri položaja i njihovo pozivanje na dodir dugmeta. Uz to, funkcija automatskog podizanja i uvlačenja maksimalno olakšava ulazak u i izlazak iz vozila. Sistem automatski pomera upravljač na najviši i najudaljeniji položaj kada se RX 450h ugasi i vraća ga u prethodno memorisan položaj kada se vozilo ponovo upali. Sistem elektronski kontrolisanog kočenja (ECB) Učinivši „pouzdano kočenje“ osnovnim elementom ukupnog koncepta vozila „pouzdane vožnje“, Lexusovi inženjeri su postavili nove repere u efikasnosti, kontroli i krutosti kočenja. Preko povećanih, 328 milimetarskih samoventilirajućih diskova napred i 309 mm samoventilirajućih diskova pozadi, kao i nezavisnog trostrukog napajanja radi tišeg rada, druga generacija elektronski kontrolisanog kočenja u RX 450h radi zajedno sa VDIM sistemom kako bi ponudila odličan osećaj na papučici kočnice i kočenje bez gubitka svojstava, optimalnu raspodelu kočione sile na sva četiri točka nezavisno, pomoć pri kočenju i maksimalnu regeneraciju energije. Lexus Hybrid Drive sistem obavlja regenerativno kočenje na svim točkovima tokom usporavanja ili kočenja i pretvara kinetičku energiju – inače izgubljenu kao toplotu – u električnu energiju koju skladišti u bateriji visokih performansi.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Buka, vibracije, zveckanje (NVH) Posebna pažnja kod izuzetno čvrste strukture karoserije koja apsorbuje energiju sudara, posvećena je smanjenju buke i vibracija. Hibridni crossover postavlja vodeće u klasi standarde u smanjenju buke, vibracija i zveckanja (NVH), apsorpciji zvuka i ublažavanju vibracija, kako bi ponudio neuporedivo tihu kabinu pri svim brzinama. Osim opsežnih mera za smanjenje nivoa NVH ugrađenih u prefinjenu i elegantnu strukturu karoserije RX 450h i izuzetno tih Lexus Hybrid Drive sistem, postignuta su i značajna poboljšanja u smanjenju buke vetra pri velikim brzinama zahvaljujući primeni troslojnog, akustičnog stakla vetrobrana, zaptivanju vrata i gumenom zaptivanju poklopca motora. Buka puta i motora je rigorozno suzbijena upotrebom materijala za zvučnu izolaciju širom prostora motora i putničke kabine, koji su strateški postavljeni u haubi, zaptivkama branika, kontrolnoj tabli, unutrašnjim delovima konzole, podu kabine, prednjem i zadnjem prostoru za noge i krovnim oblogama, a tako da u isto vreme smanje ukupnu težinu vozila i spreče prenos buke. Obloge lukova točkova od filca dodatno minimalizuju buku puta, a u poprečnim delovima A, B i C stubova su postavljeni dodatni materijali koji apsorbuju zvuk kako bi se sprečio prenos buke sa karoserije. Tri amortizujuća podupirača na prednjem delu vozila povećavaju zaštitu pešaka i suzbijaju vibracije vetrobrana, dok vodonepropusni sunđer između prednjeg dela i vetrobrana dodatno doprinosi zaštiti pešaka i tišini u kabini. Donji deo RX-a 450h je obložen izuzetno otpornom oblogom koja ublažava vibracije, što doprinosi manjoj težini i najtišoj mogućoj vožnji. NAPREDNA TEHNOLOGIJA I ERGONOMIJA UNUTRAŠNJOSTI • Napredna kabina crossovera sa ‘Remote Touch’ kontrolama audio sistema/navigacije • ‘Head-Up’ ekran sa opsežnim informacijama o statusu vozila • Unapređeni Lexus navigacioni sistem • Inovativni OLED kombinovani merači sa integrisanim ekološkim meračem • Sistem pametnog ulaska i pokretanja sa lakim ulaskom i izlaskom • Vrhunski klima uređaj • Mark Levinson® Premium Surround sistem sa 15 zvučnika • Bočne i zadnje kamere za pomoć pri parkiranju RX 450h nudi sasvim novo okruženje u kabini, predstavljajući brojne napredne uređaje i ergonomski savršenu funkcionalnost koja pruža potpuno intuitivno, lako korišćenje od strane vozača i suvozača. Napredna kabina crossovera-a u RX 450h optimizuje položaj centralnog navigacionog ekrana radi maksimalne vidljivosti od strane vozača, usvajanjem radikalnog dizajna konzole sa dve zone i ubacivanjem novog ‘Remote Touch’ multifunkcionalnog uređaja koji nudi jednostavnu, intuitivnu kontrolu audio sistema, navigacije, klima-uređaja, telefona i sistema za podešavanje vozila. Sa značajno smanjenom ukupnom visinom konzole, postignutu primenom najtanjih otvora za provetravanje na svetu, konzola je podeljena na gornju zonu sa ekranom, koja postavlja ekran na idealnu udaljenost radi lakše preglednosti i donju, operacionu zonu, sa kontrolama svih sistema postavljenih tako da budu lako dostupne putnicima na prednjim sedištima. ‘Remote Touch’ (‘Daljinski dodir’) Kao sastavni deo novog Lexus navigacionog sistema, inovativni ‘Remote Touch’ multifunkcionalni kontrolni uređaj je postavljen na središnjem naslonu za ruke radi maksimalne udobnosti i lake upotrebe. Radikalno različit od daljinskih uređaja koje nude konkurenti, ‘Remote Touch’ radi na istim osnovnim principima kao kompjuterski miš, ali je posebno prilagođen i usavršen za upotrebu u naprednoj crossover kabini RX-a 450h. ‘Remote Touch’ uređaj sa povratnim odzivom radi lepšeg osećaja pod prstima, nudi jednostavan, brz i intuitivan rad, pa korisnici mogu brzo i lako upravljati kursorom preko 8-inčnog LCD ekrana u boji, kako bi pristupili audio sistemu, navigaciji, klima uređaju, telefonu i sistemima za podešavanje vozila. Ovaj najmoderniji uređaj sadrži brojne, visokosofisticirane sisteme kontrole koji omogućavaju naprednu, a opet potpuno opuštenu upotrebu. Na primer, radi lakšeg odabira ikona prikazanih na ekranu, sistem automatski ‘vuče’ kursor prema ikoni koja je u neposrednoj blizini. Ova izuzetno intuitivna funkcija čini upotrebu sistema vrlo brzom i lakom, uz minimalno odvlačenje pažnje vozača. Ovaj sistem smo osmislili sa tolikom pažnjom, da su nam kapi vode u japanskoj bašti bile inspiracija signala za ‘kontakt’ sa ikonom na ekranu. Sa trenutnim Lexusovim ekranom osetljivim na dodir kao merilom, obavljene su ankete vlasnika Lexusa i konkurentskih vozila u Evropi, Severnoj Americi i Japanu, kako bi se procenila interakcija kupaca sa novim uređajem. Dobijeni rezultati, kako od mladih, tako i od starijih kupaca, pokazali su dve glavne šeme za postavljanje, gde su jedni preferirali da dodirnu uređaj, a drugi da stave prste na MENU i MAP prekidače. Studija je nagnala inženjere Lexusa da izmene dizajn i premeste ‘enter’ prekidač 10 mm unapred. ‘Head-Up’ ekran projektovan na vetrobran Najpre razvijen za borbene avione, HUD (Head-Up Display – ekran projektovan na vetrobran) sistem sa belim očitavanjima projektuje najvažnije vozne podatke RX-a 450h na bazu vetrobrana u vidokrugu vozača, uključujući brzinu vozila, usmeravanje navigacije i status audio sistema, adaptivnog tempomata i sistema za povećanje bezbednosti pre sudara. Većina konvencionalnih HUD uređaja koristi zelena očitavanja, jer su bela smatrana neprikladnima zato što izgledaju zamagljeno na podlozi. Ipak, obavljena su opsežna testiranja na snegom pokrivenim putevima Hokkaida kako bi se garantovala optimalna vidljivost u svim uslovima vožnje. Kao rezultat toga, novorazvijena bela očitavanja koriste LED svetla visokog intenziteta kako bi uspešno obezbedila odličnu jasnoću i vidljivost. Novi ‘Head-Up’ ekran se izuzetno lako koristi. Pritiskanje i otpuštanje glavnog HUD prekidača pali i gasi sistem. Položaj ekrana takođe može da se podešava, kao i intenzitet svetla, koji može da se automatski prilagođava osvetljenju okoline. Lexus navigacioni sistem Sa pristupom preko ‘Remote Touch’ kontrola, novi Lexus navigacioni sistem ima ogroman kapacitet hard diska od 40 Gb, što ga čini najbržim i najtačnijim sistemom na tržištu. On pokriva celu Evropu i ima informacije o saobraćajnoj infrastrukturi svake zemlje. Novi sistem ima unapređeno prepoznavanje glasa, sa četiri dodatna jezika, uključujući ruski, kao i novi meni na 14 jezika, uključujući ćirilična slova. OLED kombinovani merač Novi RX 450h ima beli OLED (Organic Light Emitting Diode – organska svetleća dioda) multiinformacioni ekran. Smešten između glavnih instrumenata, ekran garantuje odličnu čitljivost iz širokog ugla, što omogućava i suvozaču da čita ekran. Kada vozač uđe u RX 450h, otvaranje vrata aktivira akrilne panele koji onda zasvetle jačim intenzitetom. Kada se Lexus Hybrid Drive sistem upali, kazaljke i oznake na meračima zasvetle, nakon čega zasvetli multiinformacioni ekran, stvarajući tako osećaj prefinjenosti i gostoprimstva kroz neprimetno predviđanje, pre nego što se vozilo pokrene. Kada vozač napusti vozilo, ova sekvenca osvetljenja se ponavlja obrnutim redosledom, zatamnjujući instrumente u različitim vremenskim intervalima. Pokazivač hibridnog sistema Novorazvijeni pokazivač hibridnog sistema menja brojač obrtaja na ostalim RX modelima. Osim ‘Power’ (snaga) i ‘Charge’ (napon) zona koje pokazuju izlaznu snagu hibridnog sistema i regenerativno punjenje baterije, novi merač sada prikazuje zonu ekološke vožnje i ima svetlo pokazivača ekološke vožnje. OLED multiinformacioni ekran takođe prikazuje ekran zone ekološke vožnje, koji omogućava vozaču da pomoću grafikona nadgleda nivo ekonomičnosti u realnom vremenu. Kada se koriste zajedno, ova tri sistema podstiču ekološku svest i štednju goriva, te promovišu način vožnje koji čuva životnu sredinu. Multiinformacioni prekidač Povezan sa OLED multiinformacionim ekranom smeštenim u tabli s instrumentima, multiinformacioni prekidač na upravljaču drastično manje odvraća pažnju vozača od prekidača na kontrolnoj tabli. Preko prekidača, vozač može da aktivira i prilagodi brojne funkcije vozila i informacione sisteme bez potrebe da skine ruke sa upravljača. Prekidač vozaču nudi pristup od četiri načina rada: ‘režim prekidača’, ‘predložen režim merača’, ‘režim za prilagođavanje korisniku’ i ‘putne informacije’. Ova funkcija dramatično smanjuje usmeravanje na prekidače na kontrolnoj tabli, što stvara jednostavniji dizajn konzole. U ‘režimu prekidača’, sonar udaljenosti, AFS sistem i ECO, SNOW i EV načini rada mogu da se uključe ili isključe bez potrebe za skidanjem ruku sa upravljača. Kada je u ‘režimu za prilagođavanje korisniku’ može da se personalizuje podešavanje različitih funkcija kao što su zaključavanje vrata, svetla i merači. Kada se motor ugasi dok su prozori otvoreni, ‘predloženi režim merača’ preporučuje zatvaranje prozora. Režim ‘putnih informacija’ omogućava korisniku da bira između nekoliko ekrana sa informacijama, uključujući prosečnu potrošnju goriva i procenjeni domet. Sistem pametnog ulaska i pokretanje Neprimetno predviđanje, diskretna gostoljubivost koja je suština 'L-finesse' filozofije dizajna je najvažniji deo iskustva vlasništva jednog Lexusa, što je još više naglašeno prvim kontaktom sa novim RX-om 450h preko pametnog ulaska bez ključa i osvetljenja koje se postepeno pali. Kao dopuna spoljašnjem i unutrašnjem osvetljenju, kazaljke, oznake i multiinformacioni ekran na tabli s instrumentima takođe svetle u sekvencama kada se hibridni crossover upali. Kada vozač napusti vozilo, ova sekvenca osvetljenja se ponavlja obrnutim redosledom. Jedinstveno na RX 450h, vozačeva tabla s instrumentima ima hibridno plavo osvetljenje. Lak ulazak i izlazak Električno podesivo vozačevo sedište dodatno odražava gostoljubivost preko funkcije automatskog povlačenja i udaljavanja sedišta i upravljača koje radi u sprezi sa memorijom vozačevog položaja. Kada se RX 450h ugasi, upravljač se uvlači i podiže na najviši i najudaljeniji položaj. U isto vreme, vozačevo sedište se pomera 50 mm unazad radi lakšeg izlaska iz vozila. Sedište i upravljač se vraćaju u memorisan položaj kada vozač ponovo uđe u vozilo i upali hibridni agregat. Prozori sa dve brzine Još jedan primer diskretne gostoljubivosti Lexusa su podizači prozora sa dve brzine koji automatski uspore na početku i kraju sekvence otvaranja i zatvaranja, što smanjuje buku i vibracije, te još više naglašava osećaj luksuza. Klima uređaj Novi hibridni crossover ima automatski klima uređaj sa nezavisnim kontrolama leve i desne strane. Ovaj sistem ima novorazvijen kompresor, visokoefikasni izmenjivač toplote i antivibracioni mehanizam kondenzatora koji poboljšava hlađenje i grejanje, te smanjuje buku. Za isto vreme, novi RX 450h može ohladiti kabinu za 1.5°C niže i ugrejati je za 3°C više od svog prethodnika. Sastavni deo novog električnog kompresora je senzor vlažnosti koji povećava efikasnost sistema tako što proračunava nivo vlažnosti kabine tokom rada klima uređaja i time doprinosi manjoj potrošnji goriva za 0.8%. Buka ventilatora i ventilacionih otvora je znatno smanjena. Filter čistog vazduha koji uklanja polen sprečava da polen i prašina uđu u kabinu, dok funkcija recirkulacije vazduha sa automatskom detekcijom izduvnih gasova automatski prebacuje između svežeg vazduha i recirkulacije. Lexus audio sistemi Koncipiran pod principom ‘jasniji kvalitet kroz naglasak na direktan zvuk’, RX 450h nastavlja legendarne standarde koje je Lexus već ustanovio na polju vrhunskog zvuka u automobilu, uz izbor od tri moćna novorazvijena audio sistema. Svaki aspekt zvučnika je ponovo razmotren. Na primer, kreativan položaj i ugao visokotonaca savršeno unakrsno usmeravaju zvuk do putnika na suprotnim stranama vozila kako bi pretvorili kabinu u čisto, jasno akustično okruženje. Ugrađen kao standard, osnovni sistem ima izmenjivač za 6 CD-ova ugrađen u konzolu, kontrole na upravljaču i 9 zvučnika. Spreman za DAB (digitalno audio emitovanje), sistem takođe nudi USB i audio priključak za potpunu kontrolu prenosivih muzičkih plejera kao što je iPod, kao i povezivanje Bluetooth mobilnog telefona sa funkcijom audio/video streaminga. Takođe dostupan je sistem sa 12 zvučnika i svim gore navedenim karakteristikama, integrisan sa CD izmenjivačem i Lexus navigacionim sistemom. Sistem sa 12 zvučnika sadrži visokotonac postavljen u svakim vratima radi poboljšane jasnoće zvuka na zadnjim sedištima i ‘surround’ efekta na prednjim sedištima, stvarajući tako bogat prirodan zvuk. Osim toga, ‘subwoofer’ od 20 cm u zapečaćenoj kutiji u prtljažniku ima genijalan profil u obliku slova L kako bi obezbedio potreban volumen i postigao dublje, snažnije basove.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Mark Levinson® Premium Surround sistem sa 15 zvučnika Razvoj novog audio sistema u RX 450h ima cilj da dopuni Lexusov koncept prirodnog zvuka i izuzetne preciznosti postignute direktnim usmeravanjem bogatih tonova radi apsolutne jasnoće. Ustvari, glavni inženjer za zvuk Mark Levinsona predlaže da se putnici udube u akustičnu atmosferu sa bogatom bojom glasa i delikatnim tonovima ženskih vokala kako bi u potpunosti razumeli prednosti ovog sistema. Novi, najbolji u ponudi, Mark Levinson® premium surround zvučni sistem sa 15 zvučnika omogućava vlasnicima RX 450h da uživaju u savršenom 7.1-kanalnom surround zvuku na odabranim CD-ovima i DVD-evima. Zahvaljujući hard disku navigacionog sistema od 40 GB, Mark Levinson® audio sistem takođe ima mogućnost ‘zvučne biblioteke’, sa 'Compact Disc Data Base’ tehnologijom za prenos i skladištenje muzičkih fajlova, sa do 10 GB kapaciteta. Sistem ima nekoliko jedinstvenih odlika koje garantuju uživanje u kvalitetu zvuka kakvom nema premca. Centralni koaksijalni kanal za zvučnike ima metalnu centriranu kupu veličine 90 mm i visokotonac veličine 16 mm koji omogućavaju obuhvatanje šireg spektra frekvencija, čime se dobija bolji kvalitet reprodukcije tonova vokala i instrumentala nego kod konvencionalnih sistema, a takođe se ostvaruje veća harmonizacija desnog i levog kanala za prenos zvuka. Novodizajnirani subwoofer veličine 200 mm u 19 litarskom kućištu je nezavisno pokretan od pojačala Mark Levinson® jačine 100 W kako bi se sa lakoćom proizveli duboki bas tonovi i zvučni efekti. Mark Levinson® zvučnik od 65 mm ugrađen je u D nosač kako bi se obezbedio ravnomeran zvuk sa desne i leve strane. Difuzija zvuka je optimizovana, tako da svakom putniku u vozilu omogući uživanje u identičnom nivou kvaliteta zvuka. Bočna i zadnja kamera za pomoć pri parkiranju Kao dodatak kameri za vožnju unazad i ekranu za pomoć pri parkiranju (ekran za vožnju unazad sa linijama za navođenje), nova bočna kamera ima svoju premijeru u trećoj generaciji RX modela. Primenom CCD kamera ugrađenih u suvozačev spoljašnji retrovizor i zadnji kraj vozila, koje rade u sprezi sa prednjim i zadnjim ultrazvučnim senzorima, sistem na središnjem ekranu (sa navigacionim sistemom) ili unutrašnjem retrovizoru (bez navigacionog sistema) prikazuje zone koje se teško vide sa vozačevog sedišta. Radi dodatne sigurnosti, kamera u spoljašnjem retrovizoru radi čak i kada su retrovizori preklopljeni radi prolaska kroz uske prostore. DIZAJN • Najnoviji izdanak Lexusovog 'L-finesse' jezika dizajna. • Robustan, mišićav stav spojen sa elegancijom i inteligencijom. • Nova arhitektura rama sa radikalnim dizajnom kokpita crossovera. • Napredan oblik radi više unutrašnjeg prostora, sa boljim dizajnom sedišta. • Boje spoljašnjosti i unutrašnjosti ekskluzivne za hibrid, sa atraktivnim karakteristikama dizajna. Snaga ‘L-finesse’ leži u činjenici da ona nije nešto što smo izvukli iz šešira. Ona je bila tu i stalno napredovala od kada je Lexus osnovan 1989. godine. Naši automobili su vrhunski zato što koristimo najnapredniju dostupnu tehnologiju. Ali tehnologija ne znači ništa bez prefinjenosti i zato je posebno skrojena prema potrebama vlasnika – i stoga savršeno dopunjuje ‘finesse’ filozofiju. Naši dizajneri teže da spoje ova dva koncepta, a da ne izgube čistotu svakog od njih.” Simon Humphries, glavni menadžer, odeljenje za globalno upravljanje dizajnom. Perjanica visokih performansi treće generacije RX-a, RX 450h, najnoviji je izdanak Lexusove jedinstvene ‘L-finesse’ filozofije dizajna. Kroz tri ključna postulata, “intrigantnu eleganciju”, “oštroumnu jednostavnost” i “neprimetno predviđanje”, L-finesse kombinuje dva ključna faktora, ‘leading edge’ i ‘finesse’, kako bi sažela vrednosti koje izdvajaju Lexus brend u svetu automobila.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

DIZAJN SPOLJAŠNJOSTI Novi RX 450h kombinuje pojavu na putu jednog pionirskog crossover-a sa najkompaktnijim mogućim oblikom. On je 10mm duži, 40mm širi, 15mm viši i sa 20mm dužim međuosovinskim rastojanjem od svog prethodnika. Povećanje dimenzija je svedeno na minimum u cilju agilnosti i lakog manevrisanja u gradu, pa RX 450h zadržava najbolji u klasi radijus okretanja od 5.7 metara. Sa snažnim uticajem moćne, a tečne monoformne arhitekture zapaženog LF-Xh koncepta crossover-a, RX 450h odražava novu, značajnu evoluciju ‘L-finesse’ filozofije, spajajući dve naizgled kontradiktorne ideje ‘robustnog, mišićavog stava’ i ‘elegancije i inteligencije’. Najnovija interpretacija klasične Lexusove prednje maske teče od haube i utapa se u prednji branik, kombinujući se sa jedinstvenim ‘L-finesse’ položajem farova/maske kako bi naglasila ‘odvažan izgled’ koji odlikuje svaki Lexus. Na svakoj strani, ispreplitane trapezoidne forme teku od branika ka lukovima prednjih točkova, naglašavajući širok, moćan stav RX-a 450h. Silueta usmerena ka napred zadržava klasičnu pojavu crossovera, dok čiste ose bokova i upečatljiv pregib duž C stuba oblikuju novu arhitekturu rama. Istaknuti lukovi točkova neosetno se utapaju u oba branika i vrata, dok su oštri zadnji uglovi vozila naglašeni glatkim spojem zadnjeg branika. Upečatljivi okviri bočnih prozora prate suptilnu konkavnu liniju duž A i C stubova pre nego što se nastave na jedan od njih. Usvajanjem ‘L-finesse’ oblika vrha strele, okviri postaju širi i mišićaviji prema zadnjem delu vozila, pobuđujući osećaj snage i nižeg centra gravitacije. Aerodinamični “multifunkcionalni” elementi dizajna Lepota i funkcionalnost su savršeno integrisani u ovom novom, izuzetno aerodinamičnom crossover-u. Pedantno smanjenje razmaka između panela i pažljivo usmeravanje toka vazduha ispod vozila pomoću aerodinamičnog zadnjeg spojlera dizajniranog da minimalizuje turbulencije, vode novi RX 450h do najnižeg u klasi koeficijenta otpora vazduha (Cd) od 0.32. Spoljašnje ručke vrata su prelepo izvajane, sa površinama koje se suptilno savijaju ka spolja od prednjeg do zadnjeg dela ručke. Mesta na kojima hvatate ručke dizajnirana su da vozilu daju masivan osećaj od trenutka kada otvorite vrata, sa pažljivo odabranom čvrstoćom radi boljeg osećaja na dodir. Pametni prekidač sa senzorom osetljivim na dodir na ručkama prednjih vrata ukida potrebu za dugmetom, pospešujući time elegantan izgled ovog dizajna. Veliki, izuzetno pregledni multifunkcionalni spoljašnji retrovizori kombinuju zaobljenu gornju površinu sa odsečenim donjim delom radi privlačnog, izvajanog izgleda i 20% manje buke vetra. Retrovizori su opremljeni integrisanim LED pokazivačima smera koji takođe služe i kao prilazno svetlo po mraku. Retrovizor na suvozačevoj strani opremljen je bočnom kamerom radi lakšeg parkiranja. Zadnji brisač je skriven ispod spojlera. Sa zatamnjenom donjom stranom radi elegantnog izgleda, zadnji spojler ne samo da smanjuje koeficijent otpora vazduha, već takođe služi kao nosač za visoko postavljeno stop svetlo i antenu. Odlike dizajna ekskluzivne za hibrid Brojni, atraktivni detalji dizajna spoljašnjosti identifikuju novi RX 450h kao najbolji model u asortimanu RX-a. Napred, hibridni crossover ima jedinstvenu prednju masku sa plavo toniranim amblemom. Redizajnirani prednji branik ima dodatan usisnik za vazduh i plavo tonirana, ksenon ili opciona LED svetla. Sa bočne strane, RX 450h ima plave ukrasne pragove vrata, hibridni logo i ekskluzivne 19-inčne aluminijumske naplatke. Pozadi, plavo tonirana svetla, amblem i oznaka dodatno ističu hibridni crossover. DIZAJN UNUTRAŠNJOSTI Sa 52 mm širom unutrašnjošću, 10 mm više prostora između prednjih i zadnjih sedišta i 10 mm većim prtljažnikom od svog prethodnika, RX 450h nudi potpuno novo okruženje u kabini koje odiše prostranošću i udobnošću, budeći pažljivo osmišljenu sintezu zaštite, luksuza i spokoja. Odražavajući suštinu ‘L-finesse’ filozofije ‘neprimetnog predviđanja’, novi RX 450h takođe ima sistem pametnog ulaska i pokretanja i sistem osvetljenja pri ulasku. Preko senzora koji detektuju prilazak vozača, ovi sistemi prenose gostoljubivost Lexusa omogućavanjem ulaska bez ključa i osvetljenja prilagođenog njegovim ili njenim potrebama. Kokpit crossover-a sa dve zone Potreba vozača da imaju obilje dopadljivih tačaka koje ne ometaju njihov vidokrug, sada je ostvarena pomoću nove ‘crossover kokpit’ strukture kabine. Konzola je podeljena u dve odvojene zone: zonu sa ekranom, koja kombinuje ‘Head-Up’ ekran sa 8-inčnim, LCD multifunkcionalnim ekranom postavljenim na idealnoj razdaljini od očiju vozača; i donju, radnu zonu, koja omogućava pristup sistemima kontrole kao što su multiinformacioni prekidač na upravljaču i ‘Remote Touch’ kontrole. Sve funkcije su intuitivno razmeštene u ergonomski savršen položaj za vozača i suvozača. Sedenje Nova, potpuno kožna, električno podesiva prednja sedišta nude veći komfor za ljude zaista različite telesne građe. Visina i širina naslona je povećana za 20 mm, debljina jastuka za 15 mm, dok električno podešavanje omogućava produžavanje jastuka za do 30 mm. Sistem grejanja/ventilacije sedišta ima novodizajnirane grejače koji greju različitim temperaturama površinu sedišta na kojoj sedi putnik. Zadnja sedišta imaju proverenu 40:20:40 konfiguraciju koja nudi veću fleksibilnost i praktičnost od tradicionalnog 60:40 formata. Sedišta mogu da se pomeraju unazad i unapred kako bi se povećao ili prostor za noge ili zapremina prtljažnika, a radi veće udobnosti putnika mogu da se spuste i nasloni. Pregrade i prtljažni prostor Unutrašnjost novog RX-a 450h je dizajnirana tako da putnicima ponudi najfleksibilniju i najpraktičniju upotrebu prostora. Brojne pregrade uključuju držače za čaše, kartice i sitan novac, brojne posude, pregradu za rukavice koja se zaključava, prostrane prednje i zadnje džepove u vratima, pregradu iznad glave i središnju konzolu sa više pregrada koja ima dve utičnice od 12V i dovoljno je velika za smeštaj uputstava za upotrebu, a da preostane 21 litra prostora. Usvajanje zadnjeg ogibljenja sa dvostrukom viljuškom znači da ogibljenje više ne ulazi u prtljažni prostor, što povećava širinu poda prtljažnika za 150 mm i ukupnu zapreminu na 496 litara. Nove poluge postavljene na bočnim stranama prtljažnika omogućavaju preklapanje zadnjih sedišta jednim pokretom, a RX 450h modeli sa vazdušnim ogibljenjem imaju prekidač za podešavanje visine vozila na bočnim stranama, koji omogućava spuštanje vozila za 30 mm radi lakšeg utovara. RX 450h boje spoljašnjosti i uređenje unutrašnjosti Novi RX 450h je dostupan u deset boja spoljašnjosti, uključujući novorazvijenu KVARC KRISTALNO BELU. Jedinstvena na hibridnom modelu, ova kompleksna i providna kristalno bela boja ima blage nijanse plave i lavande. U kabini, osim novorazvijene SLONOVA KOST i CRNE šeme boja i novih TAMNOBRAON drvenih umetaka, RX 450h je takođe dostupan sa ekskluzivnim SVETLOSIVIM i CRNIM šemama boja, koje naglašavaju elegantnu strukturu kontrolne table i odvajaju novi hibrid kao perjanicu RX modela. Dostupne su dve vrste presvlaka: poluanilinska i glatka koža. Poluanilinska koža je najvećeg kvaliteta i pruža vrhunsku kombinaciju mekoće i trajnosti, dok glatka koža kombinuje otpornost i dugovečnost sa prelepim osećajem na dodir. BEZBEDNOST • Napredna aktivna, pasivna i preventivna bezbednosna tehnologija. • Inovativni sistem za povećanje bezbednosti pre sudara i napredni tempomat. • Integrisano upravljanje dinamikom vozila (VDIM), za laku integraciju funkcija kočenja, električnog servo upravljanja, Lexus Hybrid Drive sistema i električnog pogona na četiri točka. • Izuzetno čvrsta školjka karoserije sa 42% čelika visoke zatezne čvrstoće. • Vodeća u klasi zaštita pešaka. • Deset SRS vazdušnih jastuka koji sadrže nagrađivane nove tehnologije. Kombinujući snagu karoserije vodeću u klasi sa nagrađivanim bezbednosnim inovacijama i sistemima za pomoć vozaču, novi RX 450h postavlja do sada neviđene standarde aktivne, pasivne i preventivne bezbednosti. Lexus nema za cilj da samo ispoštuje standardne propise i ocenjivanja, već i da ponudi maksimalnu bezbednost u realnom svetu. Tokom razvijanja novog hibridnog crossover-a izvršeno je 233 testa sudara, te je napravljena napredna bezbednosna tehnologija koja redefiniše bezbednost putnika kroz do sada neviđenu sinergiju namere vozača i odgovora vozila. AKTIVNA BEZBEDNOST Novi dvozonski kokpit crossover-a nudi ergonomsko savršenstvo i maksimalnu vidljivost instrumenata, omogućavajući vozačima da se opuste i skoncentrišu na put ispred sebe. Novi ekran projektovan na vetrobran u kombinaciji sa multiinformacionim ekranom drži sve najvažnije podatke u vidnom polju vozača, dok multiinformacioni prekidač omogućava vozaču da nadgleda informacije o vozilu dok drži ruke sigurno na upravljaču. Radi bezbednije vožnje noću, inteligentni sistem prilagodljivih prednjih svetala radi u sprezi sa LED kratkim svetlima i kratkim i dugim ksenon svetlima visokog intenziteta. Kada uđete u zavoj, sistem na osnovu brzine vozila i ugla guma proračunava gde će vozilo biti za tri sekunde i podešava snop svetala prema tome. Sistem za povećanje bezbednosti pre sudara Sistem za povećanje bezbednosti pre sudara (PCS) u RX-u 450h radi pri brzinama većim od 5 km/h i postavlja nove standarde na polju predviđanja sudara i preventivne bezbednosti. On koristi radarski senzor milimetarskog talasa da detektuje predmete koji se nalaze ispred i prepozna potencijalno opasne situacije i tako pomogne vozaču da se smanje šanse za realan sudar. Ako postoji velika verovatnoća sudara, PCS sistem prvo alarmira vozača preko multiinformacionog ekrana i zvučnog upozorenja i u trenutku kada vozač počne da koči obezbeđuje pomoć pri kočenju za povećanje bezbednosti pre sudara i dopunjuje vozačeve napore pri kočenju. Ako vozač ne počne da koči, a sudar je neizbežan, kočenje sistema za povećanje bezbednosti pre sudara će automatski aktivirati kočnice kako bi se smanjila brzina sudara. Pojasevi sistema za povećanje bezbednosti pre sudara se takođe aktiviraju tokom naglog kočenja ili ako postoji opasnost da novi crossover izgubi stabilnost. Adaptivni tempomat Adaptivni tempomat (ACC) radi u tandemu sa PCS sistemom pri brzinama između 50 i 170 km/h. Sistem će automatski održavati zadatu razdaljinu od automobila ispred. Kada se put ispred raščisti, RX 450h se automatski vraća na prvobitnu brzinu vožnje. Sistem pomoći pri kretanju uz brdo RX 450h takođe ima novi sistem pomoći pri kretanju uz brdo. Aktivan pri vožnji napred ili nazad, ovaj sistem za kratko vreme zadržava kočioni pritisak kako bi sprečio pomeranje crossover-a kada vozač pomeri nogu sa papučice kočnice na papučicu gasa. Zbog toga što sistemu treba manje doziranje gasa, on redukuje nepotreban okretanje točkova i tako poboljšava performanse pri kretanju. Integrisano upravljanje dinamikom vozila Obrađujući opsežne podatke o statusu vozila od senzora postavljenih širom novog crossover-a, Lexusov jedinstveni sistem za integrisano upravljanje dinamikom vozila (VDIM) ne samo da integriše funkcije sistema protiv blokiranja točkova (ABS), kontrole proklizavanja (TRC), kontrole stabilnosti vozila (VSC) i elektronski kontrolisanog kočenja (ECB) sa električnim servo upravljanjem, već takođe koordiniše kontrolu Lexus Hybrid Drive pogona i električnog pogona na sva četiri točka. Primenom ‘integrisane’ kontrole svih elemenata u vezi sa kretanjem vozila, uključujući obrtni moment motora, kočnice i upravljanje, VDIM ne samo da optimizuje aktiviranje sistema kontrole kočnica, stabilnost i proklizavanja, već i dodatno poboljšava ukupne dinamičke performanse RX-a 450h. Tokom kočenja na podlozi sa nejednakim prianjanjem, VDIM automatski aktivira kočnice na suprotnoj strani kako bi zadržao pravolinijsko kočenje. U slučaju podupravljanja ili predupravljanja, VDIM neprimetno kombinuje snagu motora i kontrolu kočnica kako bi stabilizovao vozilo. Osim toga, preko aktivatora električnog servo upravljanja, VDIM će pojačati delovanje sistema kontrole stabilnosti vozila tako što će korigovati upravljač tokom kočenja na podlogama sa različitim prianjanjem, kao što će učiniti i u slučaju podupravljanja ili predupravljanja, pomažući vozaču da optimizuje ugao prednjih točkova i održi stabilnost vozila uz minimalno pomeranje upravljača. PASIVNA BEZBEDNOST RX 450h je konstruisan sa izričitim ciljem da se postigne vodeća bezbednost u klasi u slučajevima potpuno frontalnih, frontalno-bočnih, bočnih i sudara od pozadi. Idući dalje u osiguravanju bezbednosti putnika, novi hibridni crossover je takođe konstruisan za optimalnu kompatibilnost u sudaru sa vozilima različite visine i težine, kao i vodećom u klasi zaštitom pešaka.

Predstavljamo: Lexus RX 450h

Struktura karoserije 42% celokupne mase karoserije novog crossover-a se sastoji od čeličnog lima visoke zatezne čvrstoće, koji je lagan i u isto vreme maksimalno čvrst. U slučaju sudara, prednji nosači apsorbuju energiju udara i distribuiraju je preko podnog nosača, vrata i stubova. Struktura bočnog dela kombinuje čvrstoću sa efikasnom apsorpcijom energije u slučaju sudara. Spojevi bočnih delova i gornji potporni spojevi hladnjaka su dizajnirani sa tačkama za savijanje kako bi se optimizovala njihova sposobnost apsorpcije udara. Visina bočnih delova i spojeva je takođe optimizovana kako bi se stvorila struktura koja efikasno apsorbuje energiju. A stubovi su dodatno ojačani, a unutrašnja ojačanja A stuba su produžena do zadnjeg dela. To je povećalo otpornost na savijanje i poboljšalo izdržljivost na opterećenje tokom savijanja, što smanjuje deformaciju karoserije oko A stubova. Čelični lim visoke zatezne čvrstoće se koristi za ojačanje unutrašnjeg dela centralnih stubova, dela lima ispod praga vrata i ojačanje lima na rubovima, čime se optimizuje njihova snaga. Dodatna zaštita od deformacije strukture kabine potiče od obezbeđenog ojačanja poprečnog nosača krova, krovnog dela u visini glave i poda. Zaštita pešaka RX 450h ima poklopac motora koji apsorbuje udare sa strukturom uzdužnog rama koji pruža izvanredne performanse apsorbovanja energije, čime se postižu najviši nivoi zaštite udara pešaka u segmentu crossovera. Snaga zadnjeg zida ojačanog poklopca motora je optimizovana preko centriranog ojačanja i otvora za raspršivanje snage sudara, dok je održana visoka savitljivost, čime se još više povećava zaštita od udara pešaka i istovremeno održava otpornost na deformaciju, te obezbeđuje tiho zatvaranje. Deset vazdušnih jastuka RX 450h ima nagrađivani set od deset vazdušnih jastuka, uključujući i SRS vazdušne jastuke za kolena vozača i suvozača, bočne vazdušne jastuke za prednja i zadnja sedišta i vazdušne zavese celom dužinom kabine. Suvozačevo sedište dodatno ima dvostepeni vazdušni jastuk sa dve komore oblikovan poput rukavice hvatača u bejzbolu kako bi bezbedno zadržao putnika. Ova inovacija je dobila nagradu „revolucionarne tehnologije“ u SAD. Aktivni nasloni za glavu i zaštita putnika na zadnjim sedištima Aktivni nasloni za glavu dodatno štite putnike na prednjim sedištima. U slučaju sudara od pozadi, donji deo leđa putnika pritiska mehanizam koji je ugrađen u naslon prednjeg sedišta koji podiže naslon za glavu na gore i pomera ga unapred. To smanjuje razdaljinu između putnika i naslona za glavu, i tako umanjuje rizik od trzajne povrede vrata. Zadnja sedišta su sada opremljena podsetnicima na nevezivanje pojasa, zatezačima i limiterima sile. PROIZVODNJA • Jedina na svetu fabrika za proizvodnju samo hibridnih vozila, sa pozitivnim pritiskom vazduha kako bi se sprečilo prodiranje čestica. • Emisija CO2 u celokupnom životnom ciklusu je 32% manja od one u RX 350. • Izuzetno precizna linija za sklapanje koja u svakoj fazi kombinuje inovativnu proizvodnu tehnologiju sa veštinama majstora. • Proizvodnja rukovođena podacima – neprekidno upoređivanje preciznosti sklapanja sa parametrima dizajna. • Poboljšano presovanje panela karoserije uz korišćenje vodene zavese koja sakuplja prašinu, što smanjuje količinu čestica u vazduhu za preko 90%. • Izuzetno precizno zavarivanje karoserije pomoću tankih robota, radi drastičnog povećanja broja tačaka za zavarivanje. • Čistoća vazduha u komori za farbanje klase 5000 i ručno vodeno poliranje za kvalitet boje kakvom nema premca. • ‘Čisto i tiho’ sklapanje sa ‘Set Part System (SPS)’ tehnikama proizvodne linije. Kombinujući snagu čuvenog Toyotinog proizvodnog sistema (TPS) sa besprekornim standardima kvaliteta, Lexus nastavlja da postavlja svetska merila za kvalitet u premium automobilskom segmentu. RX 450h je napravljen u Toyota Motor Kyushu gde je 2008. godine počela sa radom Kokura fabrika, kao prva fabrika na svetu specijalizovana za proizvodnju hibridnih vozila. Fabrika je zadržala najviše moguće standarde kvaliteta proizvodnje kroz spoj inovativne proizvodne tehnologije i veština ‘takumi-a’ – Lexusovih glavnih majstora. Zato što je svaki od ovih elemenata nezamenjiv, TMK teži njihovoj jedinstvenoj sinergiji kroz kompjuterizaciju rada glavnih majstora. Programiranjem izuzetno sofisticiranih proizvodnih sposobnosti veštih tehničara u vrhunske robote, postignut je visok nivo preciznosti proizvodnje. TMK takođe razvija druge inovativne proizvodne tehnologije kao što su programiranje osetljivosti i čulne percepcije ‘takumi-a’ u merne uređaje, kako bi se postigao još veći nivo preciznosti. U svim procesima na proizvodnoj liniji RX 450h, TMK je posvećena smanjenju nedoslednosti. Jedan od najefektivnijih pristupa je proizvodnja rukovođena podacima. U svakom procesu, od presovanja, farbanja i sklapanja do provere, visokoprecizni podaci se mere, sakupljaju i obrađuju. Merenja svakog vozila se snimaju u proizvodnu istoriju. Praćenjem tih podataka u realnom vremenu, nedoslednosti i nepravilnosti mogu odmah da se uoče. Unakrsna provera prema parametrima dizajna se beleži u bazi podataka i ti se podaci zatim koriste kako bi se postigla još veća preciznost sklapanja. Ipak, iako najmoderniji roboti, digitalni uređaji i oprema za testiranje sada mogu da obave mnoge zadatke i provere tokom sklapanja RX-a 450h, i dalje postoje mnoge oblasti proizvodnje u kojima ljudske veštine nadmašuju i najsofisticiranije automatske sisteme. Proizvodni proces TMK integriše Lexusov legendarni kvalitet proizvodnje sa potpuno humanim pristupom kvalitetu; onim aspektima automobila koji ne mogu mehanički da se izmere ili prebroje, a ipak doprinose ukupnom utisku zaista najvišeg kvaliteta. Na primer, iako ne mogu da se detektuju pomoću mašina, najsitnija nesavršenstva kao što su gotovo nevidljive ogrebotine, tragovi na površinskoj boji i razmaci ili pomeranja između panela karoserije, vešti tehničari odmah mogu da primete i besprekorno otklone, na jednom po jednom vozilu.

Lexus RX 450h Crossover
Dužina automobila (mm):4,770
Širina automobila (mm):1,885
Visina automobila (mm):1,685-1,720 (sa krovnim šinama) 1,725 sa vazdušnim ogibljenjem
Međuosovinsko rastojanje (mm):2,740
Trag prednjih točkova (mm):1,630
Trag zadnjih točkova (mm):1.620
Deo između prednjih točkova (mm):1,000
Deo između zadnjih točkova (mm):1,030
Minimalni klirens (mm):175
Pristupni ugao ( stepeni - nenatovaren ):28.8 - 29.2 ( sa vazdušnim ogibljenjem )
Silazni ugao (stepeni):24.8-24.3 (sa vazdušnim ogibljenjem)
Koeficijent otpora vazduha (Cd):0.32
Dužina kabine (mm):2,200
Širina kabine (mm):1,560
Visina kabine (mm):1,220-1,185 (sa krovnim prozorom)
Prostor za glavu - napred (mm):950
Prostor za glavu - pozadi (mm):937
Prostor za noge - napred (mm):1,096
Prostor za noge - pozadi (mm):942
Prostor za ramena - napred (mm):1,472
Prostor za ramena - pozadi (mm):1,462
Zapremina prtljažnika (L):496
Zapremina rezervoara za gorivo (L):65
Težina praznog vozila (min-max - kg):2,110-2,205
Ukupna težina vozila (kg):2,700
Kapacitet vuče (sa kočnicama - kg):2,000
Kapacitet vuče (bez kočnica - kg):750
Kod motora:2GR-FXE
Zapremina motora (cm3):3,456
Tip motora: V6
Vrsta goriva:benzin, 95 ili više oktana
Mehanizam ventila:24 ventila; DOHC; lančani pogon sa VVT-i
Prečnik x hod (mm):94.0 x 83.0
Odnos kompresije:12.5:1
Maksimalna snaga (KS pri o/min):249 / 6,000
Maksimalni obrtni moment (NM):317 / 4,800
Hibridni pogon: serijski, paralelni, potpuni hibrid
Snaga sistema:299 / 220
Tip:AC sinhroni, stalni magnet
Maksimalna snaga (KS pri o/min):176 / 123
Maksimalni obrtni moment (NM):335
Voltaža:650
Električni generator:AC sinhroni, stalni magnet
Maksimalna snaga (KS pri o/min):157/116
Max. Obrtni moment:88
Voltaža (V):650
Zadni elektromotor (tip):AC sinhroni, stalni magnet
Max. Snaga (KS / o/min):86 / 50
Max. Obrtni moment:139
Baterija:Nikl-metal hibridna (Ni-MH)
Voltaža (V):288
Broj modula:30 modula, 240 ćelija
Prenos:Privremeni pogon na četiri točka
Maksimalna brzina (km/h):200
Ubrzanje 0-100 km/h (s):7.8
Prosečna potrošnja (L/100 km):6,3

Presovanje Jedan od najvažnijih aspekata procesa presovanja je održavanje i upravljanje kalupima, što je od ključnog značaja za stvaranje besprekorne karoserije. U procesu presovanja primenjuje se visok pritisak na jednu ploču čelika smeštenu između gornjeg i donjeg kalupa kako bi se formirali različiti paneli karoserije. Ako se prašina ili druge čestice iz vazduha zalepe za površinu kalupa, to može da ostavi ogrebotine na panelu koje teško mogu da se kasnije poprave. Čestica prašine može da bude velika samo 20 mikrona – veličina zrna polena od drveta kedra – kako bi ozbiljno ugrozila presovanje, pa su stroge pooštrene kontrole neophodne kako bi se prašina držala dalje od linije za presovanje. Dva puta nedeljno, kalupi se odnose u deo za održavanje u okviru iste fabrike kako bi se peskirali i oprali. Ovaj proces stvara velike količine prašine. Kako bi se obezbedilo da fina prašina ne dospe u zonu sa presovanje, zona za održavanje je okružena vodenom zavesom nazvanom ‘Niagara’ koja hvata prašinu. ‘Niagara’ je tri metra visoka zelena mreža niz koju neprekidno teče voda, koja hvata čestice prašine iz vazduha. Postavljanje ove mreže je smanjilo količinu čestica u vazduhu za preko 90%, što je rezultovalo drastičnim povećanjem kvaliteta presovanih panela i odsustvom čak i najmanjih površinskih ogrebotina. Školjka karoserije Visoka čvrstoća karoserije je od velikog značaja za vozne performanse, udobnost vožnje i tih rad novog RX-a 450h. Čvrstoća je postignuta kroz razvoj izuzetno preciznih, naprednih tehnologija zavarivanja. Školjka vozila je sklopljena zavarivanjem nekih 300 presovanih delova na 4,000 do 5,000 tačaka. Zavarivanje obavljaju roboti koji se kreću kroz karoseriju vozila, koju na mestu drži više vođica. Čvrstoća i preciznost karoserije zavisi od broja mesta koje roboti mogu da dosegnu i zavare. Proces zavarivanja karoserije RX-a 450h odlikuje drastično više tačaka zavarivanja. To je postignuto uvođenjem novorazvijenih, tankih robota između standardnih jedinica. Na primer, u procesu zavarivanja poda i bočnih panela, 14 robota originalno obavlja zavarivanje na 70 do 80 tačaka. Dodavanje tankih robota u ovaj proces je udvostručilo broj tačaka zavarivanja. Osim toga, pažljiva analiza obezbeđuje najprikladniji broj tačaka zavarivanja na svakom delu. To ne samo da povećava čvrstoću karoserije, već i drastično smanjuje nepreciznost. Na proizvodnoj liniji, razmaci između panela, kao i razmaci i poravnanja karoserije i svetala se mere pomoću preciznih digitalnih šestara. Merenja su prikazana na ekranu postavljenom pored proizvodne linije i karoserija vozila ne može da nastavi na sledeći proces ako rezultati merenja nisu u skladu sa zahtevanim parametrima. Farbanje Nenadmašan kvalitet površine Lexusove višeslojne boje je rezultat dugogodišnjih istraživanja materijala i metoda premaza. Zavisno od odabrane boje, broj premaza i karakteristike svake boje mogu da se menjaju kako bi se videle nijanse i dubina boje tako jedinstvena za Lexus. Izuzetno kvalitetna boja karoserije RX-a 450h takođe je rezultat besprekorno čistog nanošenja boje, posebno u gornjim slojevima tokom drugog dela procesa. Potpuno odsustvo čestica iz vazduha je od ključnog značaja za uspešno nanošenje boje. Ekološke metode kontrole usmerene su na sprečavanje zagađenja, kako vazduha koji ulazi, tako i vazduha koji izlazi. TMK je predstavila sistem poput onog koji koriste poluprovodne fabrike, sa mnoštvom malih jednosmernih otvora za vazduh, kako bi se povećao pritisak pre nanošenja gornjeg sloja boje i tako vazduh usmerio dalje od panela koji se farbaju. Ovaj pristup je doveo do znatno manjeg zagađenja česticama iz vazduha, sa kvalitetom vazduha približno između klase 1,000 i klase 10,000 po FED (US Federal) standardima čistoće. Broj 5,000 se odnosi na 0.5 mikrona čestica prašine na jednoj kubnoj stopi vazduha, što odgovara čistoći vazduha u Zemljinoj stratosferi. Kako bi se sprečilo curenje vode i rđanje, proces farbanja uključuje zaptivanje cele karoserije pre nanošenja srednjeg premaza. Lexusova legendarna posvećenost detaljima je najbolje pokazana u neverovatnoj pažnji sa kojom se zaptivač nanosi čak i na one delove koje vlasnik retko vidi, kao što su unutrašnjost prostora motora i vrata i delovi ispod obloge poda prtljažnika i kabine. Ravna brizgaljka za nanošenje zaptivača dodatno poboljšava izgled nanešenog zaptivača. Kako bi se održao izvanredan kvalitet površine RX-a 450h tokom procesa završne obrade, proizvodna linija kombinuje najnoviju generaciju robotizovanih tehnologija bojenja sa tehnikama ručnog poliranja glavnih majstora. Vertikalne površine novog crossover-a su polirane vodom posle nanošenja srednjeg premaza i proverene vizuelno, kao i digitalno, kako bi se postigao kvalitet završne obrade kakav nema premca. Hibridna jedinica Jedini proizvodni pogon na svetu specijalizovan za proizvodnju hibrida, TMK-ova Kokura fabrika je dizajnirana i konstruisana kako bi pružila savršeno okruženje za proizvodnju hibridnih komponenti. S obzirom da je elektromotor – glavni deo Lexus Hybrid Drive sistema – električna komponenta, od najvažnijeg značaja je da se proces proizvodnje što manje kontaminira česticama iz vazduha. To je postignuto uvođenjem kontrole atmosferskog pritiska i potpomognuto niskim plafonom zgrade koji smanjuje ukupan volumen vazduha u fabrici. Primena pozitivnog pritiska vazduha u fabrici obezbeđuje da se vazduh stalno izvlači iz zgrade i tako sprečava ulazak čestica. Osim toga, unutrašnji pritisak vazduha je uobličen između specifičnih zona kako bi se generisao tok vazduha u suprotnom smeru od procesa proizvodnje. Komponente se vode niz proces preko zatvorenih ruta; što je proces niže, pritisak vazduha je veći, sa maksimalnim pritiskom u samom procesu sklapanja. Osim atmosferskog pritiska, temperatura i vlažnost su takođe rigorozno nadgledani kako bi se maksimalizovala stabilnost radnog okruženja tokom godine. Na izlazu, preduzete su dvostruke mere kako bi se sprečilo prodiranje svih stranih tela. Rampa za utovar u konvencionalnim fabrikama koristi viljuškare za utovar delova. U Kokuri je međutim rampa za utovar potpuno zatvorena i pokretna traka donosi delove do prijemnih vrata preko vazdušne brave, što sprečava ulazak krupnih ili sitnih čestica. Ulaz za osoblje je takođe predmet striktnih kontrola ulaza i izlaza. Radnici moraju da nose antistatičku odeću bez džepova i da peru svoje cipele. Takođe, zabranjeno im je da unose metalne predmete. Sklapanje Brojne ‘Čisto i tiho’ inicijative su primenjene u svim TMK fabrikama. Usvajanje sistema ‘pokretne trake pokretane trenjem’ u procesu sklapanja daje ključan doprinos tišini u fabrici. Konvencionalna pokretna traka sa lančanim pogonom je zamenjena sistemom sa uretanskim valjcima za pomeranje karoserije kroz liniju za sklapanje. Rezultat je dramatično smanjenje buke u fabrici, što povećava koncentraciju tehničara i vodi do veće radne efikasnosti i preciznosti. To takođe pomaže tehničarima da jasnije čuju zvuk svojih alata i zvuk kada spajaju konektore, što podstiče veći kvalitet i tačnost rada. Osim toga, abnormalna buka koja može da ukaže na probleme može lakše da se uoči na pokretnoj traci pomeranoj trenjem, koja inače troši manje energije i lakša je za održavanje. Konvencionalni proces sklapanja motora i donjeg prostora znači upotrebu vazdušnih alata za zatezanje zavrtnja i klinova. U TMK, većina vazdušnih alata zamenjena je električnim, čija veća preciznost direktno utiče na visoke standardne vožnje RX-a 450h. Dok tehničari sa vazdušnim alatom prate promene u zvuku i vibracijama kako bi odredili zategnutost delova, električni zatezač automatski podešava unapred zadatu silu zatezanja, što garantuje preciznost i povećava čvrstoću karoserije. Takođe, električni alat je tiši i manje vibrira, pa omogućava punu koncentraciju radnicima u okolini. Proces sklapanja RX-a 450h uključuje postavljanje nekoliko hiljada delova na školjku tokom procesa sklapanja. Tradicionalno, tehničari uzimaju delove za sklapanje iz držača pored linije. Uvođenjem ‘Set Part’ sistema (SPS), Lexus je eliminisao probleme zbog uzimanja pogrešnih delova i smanjio količinu potrebnog hoda i time znatno povećao efikasnost rada. Sa SPS sistemom, svi delovi potrebni za sklapanje određenog vozila putuju linijom zajedno sa vozilom. Vreme potrebno za njihovo uzimanje je minimalno i sistem može fleksibilno da se prilagodi kompleksnim kombinacijama delova, što mu omogućava da se izbori sa još kompleksnijim porudžbinama kupaca. SPS sistem je još više evoluirao u liniji za sklapanje vrata RX-a 450h, gde je primenjen prenosnik delova u obliku gondole. Na pomoćnoj liniji, tehničar puni ovu gondolu delovima potrebnim za jedna vrata, posle čega se gondola pripaja liniji za sklapanje i putuje zajedno sa vratima na koja treba da se postave delovi. Kontrola Tokom pedantnog procesa kontrole, Lexus još jedom kombinuje najmoderniju digitalnu tehnologiju merenja sa veštinama ‘takumi-a’ kako bi se postigao najviši nivo kvaliteta i izgleda. Automatizovano merenje u liniji i provere kvaliteta se vrše od strane tehničara tokom procesa zavarivanja i sklapanja karoserije. Provere koje se obavljaju tokom ranijih procesa se nastavljaju sa konačnom kontrolom sklapanja u kojoj se razmaci između panela i slaganje panela proveravaju ručno i vizuelno. Inspektori koji obavljaju ovaj posao su podvrgnuti svakodnevnim treninzima i testiranjima kako bi održali svoje veštine. U jedinstvenoj proveri zatvaranja vrata, inspektor nežno zatvara sva vrata kako bi osigurao njihovo dobro zatvaranje. Brzina pri kojoj se vrata zatvaraju je postavljena na maksimalnih 1.2 m/sek. i nadgledana je laserskom opremom. 1.2 m/sek. je jednaka nežnom zatvaraju vrata jednim prstom; preciznost izrade Lexusa garantuje da se vrata mogu čvrsto zatvoriti čak i upotrebom tako male sile. Posle opsežnog testiranja na putu, svaki završeni RX 450h se prevozi na testiranje ‘pljuštanjem kiše’ kako bi se proverilo eventualno propuštanje vode. Ovo testiranje simulira padavine od 200 mm po satu, sa kišom koja pljušti kao tokom oluje. Kako čak ni najjači tajfun ne proizvodi više od 100-150 mm padavina po satu, ova količina kiše gotovo da ne postoji u stvarnosti, što osigurava da novi hibridni crossover neće propuštati vodu čak ni u najgorim vremenskim uslovima. Lexus PR

BMW Serije 5 LCI

BMW Serije 5 LCI

Dinamična sposobnost, udobnost, efikasnost, estetska privlačnost i veliki broj inovativnosti dizajniranih da povećaju uživanje u vožnji - BMW Serija 5 sadrži sve što je potrebno jednom od najprodavanijih automobila u premijum klasi...

Nova Toyota Corolla stigla u Srbiju - Cene poznate + FOTO

Nova Toyota Corolla stigla u Srbiju - Cene poznate + FOTO

Kompanija Toyota Srbija, domaćoj javnosti je predstavila dva važna noviteta - potpuno novu generaciju modela Corolla i novu generaciju modela Auris Touring Sports. Toyota Corolla je najprodavaniji automobil na svetu. Do danas je širom sveta prodato 40 miliona Corolla, od kada je prva generacija predstavljena 1966, pre 47 godina...

Nova Opel Insignia – revolucija motora i info-zabavnog sistema

Nova Opel Insignia – revolucija motora i info-zabavnog sistema

Ofanziva  Opelovih modela prelazi na sledeći nivo sa novom Opel Insignijom koja obeležava svoju svetsku premijeru na 65. Sajmu automobila u Frankfurtu (12. – 22. septembar 2013.). Insignia blista sa još privlačnijim stilom enterijera i eksterijera, dižući nagrađivanu filozofiju “Spoj vajarskog umeća i nemačke preciznosti” na sledeći nivo.

Novi Toyota RAV4 stigao u Srbiju + FOTO

Novi Toyota RAV4 stigao u Srbiju + FOTO

Stara planina – Toyota je juče objavila i obeležila početak prodaje nove generacije Rav4 test vožnjom za predstavnike medija na relaciji od Beograda do Hotela Falkensteiner na Staroj planini.  Na dvodnevnoj prezentaciji, medijima je predstavljena ponuda kao i sve karakteristike novog modela, koji smo imali priliku da isprobamo u različitim uslovima...

Novi Volvo S60, V60 i XC60: dosad najopsežnije osvežavanje

Novi Volvo S60, V60 i XC60: dosad najopsežnije osvežavanje

Opsežno osveženje Volvo modela za 2014. godinu pojačava dinamičan nastup vozila iz serije 60: novi dizajn s fokusom na kvalitet i pažnju posvećenu detaljima, smanjenje potrošnje na samo 4 l/100 km i emisije C02 od tek 106 g/km, udobnija sportska sedišta, Sensus Connected Touch sistem s jedinstvenim online mogućnostima, inovativne tehnologije..

Nova Toyota Auris - Predstavljamo

Nova Toyota Auris - Predstavljamo

Kao najvažniji korak u ofanzivi na evropski C segment, novi Auris je prepoznatljiviji, dinamičniji, bolje opremljen i jeftiniji za upotrebu nego ikada ranije. Novi Auris je rezultat Toyotine rešenosti da napravi atraktivnije, dinamičnije i zabavnije automobile, a da se pri tom ne odrekne dugo građene reputacije kvaliteta, trajnosti i pouzdanosti.

Novi BMW M6 kupe i kabriolet - Predstavljanje

Novi BMW M6 kupe i kabriolet - Predstavljanje

Iz strasti ka elitnim performansama i uvažavanja ekskluzivnog stila nastaje privlačnost po kojoj su poznati svi automobili klase M, koji se sada mogu doživeti u dve forme. Novi BMW M6 Kupe i BMW M6 Kabriolet nude atribute vrhunskih performansi i ambijent definisan luksuzom i inovativnim odlikama udobnosti...

Nova Opel Cascada: Sportski, glamurozan kabriolet srednje veličine

Nova Opel Cascada: Sportski, glamurozan kabriolet srednje veličine

Povratak najintenzivnijem automobilskom iskustvu: vozite se dok vam sunce blago greje kožu; osećate kako vazduh postaje gušći u vašoj otvorenoj ruci kako se brzina pojačava; naginjete glavu unazad i otkrivate da nema ograničenja za vaš pogled, samo uronite u plavo nebo. Ovo su tipični momenti koje donosi Cascada...

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

On predstavlja spoj potpuno električnog agregata i pametnog dizajna Toyote iQ, pa stoga nudi prednost kompaktnog gradskog automobila za četiri putnika i jednostavne, bešumne vožnje sa nultim emisijama. iQ EV je konstruisan kao električno vozilo za upotrebu u urbanim sredinama – inženjerski program je završen i iQ EV je spreman za proizvodnju...

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje