AutoMAGAZIN - Predstavljamo

Najnovije vesti iz auto industrije

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Prikazan kao koncept auto na Frankfurtskom sajmu automobila 2003. godine, potom lansiran u Japanu 2006, dobitnik mnogih nagrada i dobro prihvaćen kako od medija tako i od potrošača,inovativni A- segment „i“ izabran je za platformu projekta sledeće generacije MMC električnih vozila: i-MiEV čija je verzija za Evropu (vozačko mesto sa leve i vozačko mesto sa desne strane) zvanično prikazana na 2010 Pariskom sajmu automobila.

Koristeći na najbolji način koncepciju centralnog postavljanja agregata ovog novog urbanog autmomobila, električni “i” ili “i-MiEV” u oktobru 2006. najavljen je kao eksperimentalno vozilo sa lakim kompaktnim motorom i litijum-jonskim baterijama velike energije. Nakon nešto više od tri godine, kada je process razvoja u potpunosti bio završen što je podrazumevalo preko 500.000 km test vožnje, automobil je lansiran u Japanu kao “i-MiEV” u julu 2006. godine, prvo sa flotnim kupcima. Knjiga je tada otvorena i za privatne klijente, a prva isporuka ovom drugom talasu japanskih klijenata bila je u aprilu 2010.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Sledeći komercijalni potez dešava se danas u Parizu, pre početka proizvodnje na MMC Mizushima platformi u Oktobru. Isporuka evropskim klijentima zatim će početi na 14 izabranih tržišta* od decembra 2010, u zavisnosti od zemlje. •Austrija, Belgija, Danska, Francuska, Nemačka, Irska, Italija, Holandija, Norveška, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska, Velika Britanija.


40 Godina EV now how u Mitsubishiju

Kada je u oktobru 2006. najavljeno eksperimentalno električno vozilo (EV), tada bez crtice u nazivu“i MiEV”, bio je to veoma opipljiv rezultat 40 godina razvoja električnih vozila u Mitsubishiju. Podsećanja radi, rad na razvoju i proizvodnji električnih vozila započet je u Mitsubishiju u oktobru 1966. godine, kada je Mitsubishi Heavy Industries Ltd* ovlašćen od strane Tokyo Elektric Power Company (TEPCO) da izradi prototip i izvrši testiranje koristeći naprednu baterijsku tehnologiju: to je bio prvi program električnih vozila praćen nekolicinom drugih koji svi čine osnovu današnje “i-MiEV” proizvodnje automobila.

Mitsubishi Motors jedan je od prvih proizvođača automobila koji je prepoznao superiornost litijumjonske baterije nad baterijama sa olovom i kiselinom u pogledu energije i snage kao što se pokazalo u razvoju “Charlot HEV” plug-in hibrida iz 1994. godine koga su pratili različiti uzastopni test programi kako bi se postigla dalja unapređenja performansi, bezbednosti, pouzdanosti i izdržljivosti. Preko 500,000 km test vožnje Sa namerom da se tadašnji “i-MiEV” ubaci u komercijalnu proizvodnju, Mitsubishi Motors je izveo mnogobrojna interna testiranja uključujući i teške uslove puta, izdržljivost, pouzdanost i otpornost prilikom sudara.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Istovremeno, i MiEV je prolazio kroz proces prikupljanja informacija kroz opsežno flotno testiranje u različitim klimatskim i uslovima realne vožnje. Primera radi, u Japanu je sproveden godinu dana dug zajednički program testiranja 7 japanskih energetskih kompanija u kome je korišćeno 37 automobila u razvoju, pokrivajući 37,000km test vožnje i vožnje u svakodnevnoj komercijalnoj upotrebi. Isti proces izvršen je i van Japana. U Evropi je korišćeno 11 automobila za daljih 200.000 km testiranja u zajedničkom naporu Mitsubishi Korporacije, njene MC Automobile (Evropa) N.V. filijala, Mitsubishi Motors Korporacije i Mitsubishi Motors Europe, za evropske klijente, bilo da se radi o korporativnim klijentima ili fizičkim licima.

Nezavisna baterija

Kao dalji korak ka stvaranju električnih automobila kao održivog poslovnog poduhvata, 12. decembra 2007. Mitsubishi Motors Korporacija udružila se sa GS Yuasa Corporation i Mitsubishi Korporacijom i uspostavila “Lithium Energy Japan” (LEJ) za razvoj, proizvodnju i prodaju litijum-jonskih ćelija u većim veličinama.

U okviru zajedničkog poduhvata LEJ, svaki partner doprineo je svojim vodećim know-how:
- Yassa poseduje napredne tehnologije velikih litijum-jonskih baterija i teži da proširi njihovu primenu.
- Mitsubishi Korporacija namerava da uđe u posao proizvodnje baterija kao i da se bavi drugim povezanim
poslovima.
- Mitsubishi Motors Korporacija, koja je još 1971. godine imala električna vozila na putevima Japana, radi na učvršćivanju istaknute pozicije u tehnologiji električnih vozila.

LEJ (http://LithiumEnergy.jp) planira da poveća proizvodnju litijum-jonskih ćelija za upotrebu u napajanju i-MiEV-a u svojoj fabrici u Kusatsu, prefektura Shiga – prvoj svetskoj fabrici koja se bavi proizvodnjom litijum-josnkih baterija za električna vozila, kao i da poveća obim proizvodnje koji bi ispratio razvoj prodaje MMC-ovih električnih vozila.

- 2,300 jedinica (= ekvivalentno i-MiEV pakovanju baterija za vuču) od juna 2009,
- 4,500 jedinica od juna 2010,
- Početkom proizvodnje u LEJ’s Kyoto fabric, cifre će skočiti na 11,000 jedinica,
- Konačno, Ritto postrojenje omogućiče ukupno 50,000 jedinica od decembra 2012.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Koncepcija koja štedi prostor

Podsećanja radi, i-MiEV je baziran na “i” minicar platformi, kod koga su benzinski motor centralno postavljen pozadi i centralni rezervoar u podu zamenjeni litijum-jonskim baterijskim paketom, motorom, pretvaračem i drugim EV komponentama, sa jedinom modifikacijom potrebnom da se benzinski “i” pretvori u i-MiEV. Ovaj uređaj omogućio je instalaciju paketa od 88 ćelija litijum-jonskih vučnih baterija velikog kapaciteta i visoke gustine u okviru 2.550mm široke osnove točka, tj. zadržavajući 4 sedišta i spuštajući centar gravitacije automobila (za 65mm u odnosu na benzinski “i”) i štiteći baterije u slučaju sudara. Isto tako, “i”-ev motor sa unutrašnjim sagorevanjem od 660cc zamenjen je neprekidnim sinhronim magnetnim električnim motorom od 66,6ps/ 49 kW kao i dodatnim koji čuvaju 227l prtljažnog prostora (koji se proširuje na 860l kada se spuste oba zadnja sedišta – VDA metod).

Veliki kapacitet/ mali troškovi

EV vučne baterije moraju imati visoku gustinu energije. Zbog toga i-MiEV koristi LEJ-ev specijalno razvijeni litijum-jonski baterijski paket visoke gustine, u kome svaki baterijski modul velikog kapaciteta može da stane ispod poda.

Po dizajnu, i-MiEV podržava dva tipa sistema punjenja vučnih baterija:
- “Sistem punjenja za domaćinstvo” za bilo gde u blizini izvora električne energije, preko utičnice punjača za domaćinstvo locirane sa desne strane vozila: koristeći evropsku 230V jednofaznu (16A) struju; i-MiEV se može dopuniti 6 sati nakon upozorenja “Baterija prazna”. (Dužina punjenja može varirati u zavisnosti od faktora kao što su temperature vazduha i status izvora energije).

- “Sistem brzog punjenja” za brzo punjenje – kada ustanove, energetske kompanije, državne institucije ili korporacije ugrade brze punjače. U tom slučaju, i-MiEV se povezuje preko brzog punjača lociranog na levoj strani vozila: koristeći trofazni sistem brzog punjenja od 200V i 50kW; automobil se može napuniti od nule do 80% totalne napunjenosti za 30 minuta (Dužina punjenja može varirati u zavisnosti od faktora kao što su temperature vazduha i status izvora energije).

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Nove tehnologije

Pored sofisticiranog paketa vučne baterije i “MiEV operacionog sistema”, i-MiEV pogon nove tehnologije uključuje i:

- Motor (pogonska jedinica)
i-MiEV koristi visoko efikasni kompaktni, lagani neprekidni, magnetni, sinhroni električni motor
specijalno razvijen za ovo vozilo. Ovaj motor generiše maksimalni obrtni moment pri niskoj brzini motora
(180 ks – 0 do 2,000 o/m) pružajući moćnu snagu (66.6Ks/49 kW) i besprekorno iskustvo vožnje. Kada se
vozilo uspori regenerativni sistem kočenja čini da motor radi kao generator, a povraćena energija akumulira
se u voznoj bateriji.

- Prenos
i-MiEV koristi lagani, kompaktni jednobrzinski menjač stepena prenosa, koristeći visoki obrtni moment karakterističan za električna vozila, eliminišući potrebu za kompleksnim prenosnim mehanizmom kakvi se nalaze kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

- Punjač u automobilu
i-MiEV dolazi sa kompaktnim, laganim punjačem koji se nalazi u automobilu zahvaljujući kome vučna baterija može da se dopuni korišćenjem unutrašnje AC linije (voltaža zavisi od zemlje).

- DC/AC konverter
DC/AC konverter se koristi za punjenje 12-voltne pomoćne baterije i električne opreme. Integrisan je u punjač u automobilu kako bi se smanjila veličina i težina.

- Inverter
i-MiEV koristi naizmeničnu struju. Inverter menja jednosmernu struju visoke voltaže iz vučne baterije u naizmeničnu struju i snabdeva motor energijom potrebnom za vožnju.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

- “MiEV OS” operacioni sistem

U tom smislu, Mitsubishijev “MiEV OS” (ili “MiEV operacioni sistem”) – napredni sistem upravljanja integrisan u automobil u koji je kompanija ugradila bogati know how zadobijen u dekadama razvoja i istraživanja električnih vozila - pruža takve visoke performanse i pouzdanost kakve i priliče novoj generaciji električnih vozila. “MiEV OS” nagrađen je od strane Japanske automobilske kuće slavnih, neprofitne organizacije nagradom “2009 Japanska automobilska kuća slavnih – automobilska tehnologija godine”. “MiEV OS” prikuplja podatke iz glavnih komponenti električnog vozila kako bi obezbedio integrisano upravljanje performansama automobila. Napredni sistem upravljanja neprekidno nadzire status baterija i energiju povraćenu iz regenerativnih kočnica kontrolišući pritom snagu kako bi se obezbedilo lako i moćno ubrzavanje od potpunog zaustavljanja. Kao rezultat toga, sistem optimizira i minimizira potrošnju goriva kako bi se na putu postigle najpodesnije performanse.

Stvaran život

Prva serisjka proizvodnja velikog proizvođača, Mitsubishi Motorsov i-MiEV, nije samo pokazatelj sposobnosti iz oblasti inženjeringa, već je to i predlog moderne pokretljivosti za stvarni život. Život: Namenjen “normalnoj” vožnji, poput tradicionalnog ICE- pokretanog automobila, i-MiEV je kompaktni mali automobil sa 4 sedišta na prostoru od 3,475m, sa dodatnim bonusom od 4 velika vrata, pravim prtljažnikom (227l prtljažnog prostora – koji se može proširiti na 860l kada su oba zadnja sedišta spuštena- VDA metod). Vožnja U prilog tome, Mitsubishijev i-MiEV ima opseg kretanja od 150 km (“New European Driving Cycle “protocol), stvarne mogućnosti (maksimalna brzina od 130 km/h*, jaka ubrzanja zahvaljujući 180 Nm obrtnom momentu od stojećeg starta), ultra-nisko izbacivanje izduvnih gasova**, neverovatnu tišinu kretanja i nizak nivo vibracija. U toku vožnje kontakt između vozača i mašine odigrava se preko dva uređaja: -Instrument table sa kombinovanim meračima To su 1) indikator upotrebe energije koji vizuelno prikazuje potrošnju energije i status povraćaja energije, 2) merač nivoa energije koji pokazuje koliko je energije ostalo u vučnoj bateriji, 3) indikator obima vožnje koji daje procenu koliko se još dugo automobil može voziti na osnovu prosečne potrošnje energije u nekoliko poslednjih kilometara.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Selektor stepena prenosa

Slično tradicionalnim menjačima, kako bi se naglasio osećaj vožnje “običnog automobila”, i-MiEV nudi uobičajeni P (parking), R (rikverc), N (neutralno), D (drive- vožnja) koji se nalaze i na automatskim menjačima.

• Tamo gde to zakon dopušta •• U zavisnosti od odgovarajućeg energetskog koša, i-MiEV “well-to wheel emisija” razlikovaće se u različitim zemljama u zavisnosti od kompozicije odgovarajućeg energetskog koša. Npr. Francuska (11g/ km), VB (66g/km) ili Nemačka (73g/km).

Dodatno i-MiEV nudi i dve specifičnosti:
• B (Kočnica) koja povećava regenerativni nagib kočenja (za vožnju nizbrdo).
• C (Komfor) koji smanjuje regenerativni nagib kočenja (za prigradsku vožnju).

Bezbednost

Kao i sva MMC vozila, i-MiEV je dizajniran sa visokim standardima aktivne i pasivne bezbednosti, uključujući i specifičnosti njegovog pogona:

- i-MiEV sadrži i “RISE” konstrukciju, patent MMC-a, koji služi da integriše i poveže strukturalne elemente za aktivnu zaštitu putnika u slučaju nesreće. Ova konstrukcija donosi dramatični napredak u mogućnostima zaštite prilikom sudara sa bilo koje strane, raspršuje akumuliranu energiju prilikom čeonih, bočnih i pozadinskih sudara i kontroliše krivljenje. Visoko voltažni paket vučnih baterija nalazi se ispod okvira tela automobila – u okviru baze točkova - i dodatno je zaštićen okvirom u obliku korita, od sudara sa bilo koje strane.

- Zadnja kombinacija svetala koristi brzo osvetljavajuće LED diode za zadnja i stop sveta čime ova svetla odmah postaju mnogo vidljivija vozilima koja se nalaze iza, dok se istovremeno smanjuje potrošnja energije.

- Dalje standardne mere bezbednosti podrazumevaju 6 vazdušnih jastuka (vozač+putnik+2 bočna + 2 vazdušne zavese) kao i Kontrolu aktivne stabilnosti.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Troškovi vlasništva

Prevodeći iskustvo vožnje električnog vozila u finansijske termine, troškovi potrošnje energije i-MiEV-a su minimalni. U Evropi, npr. u Francuskoj, troškovi potpunog punjenja iznose 2,00€: taman  onoliko koliko koštaju i ukupni troškovi rada automobila, električno vozilo oslobođeno je ograničenja koja imaju motori sa unutrašnjim sagorevanjem i njihovi sistemi prenosa. Dalje, Mitsubishi Motors planira da postavi cenu (automobil + vučne baterije) za i-MiEV za evropsko tržište na otprilike 33,000 – 35,000 € (ili ekvivalentno) tako da konačna cena za kupca, posle vladinih subvencija (tamo gde postoje) ne bude veća od 30,000€ (ili ekvivalentno) u većini zemalja u kojima će se prodavati. I na kraju, ali ne manje važno, MMC će ponuditi garanciju od 5 godina – 100,000km za sve komponente električnog vozila.

Iz Japana u Evropu

Budući suštinski isti automobil kakav je i-MiEV koji se u Japanu prodaje od leta 2009., verzija za Evropsko tršište je još razvijenija 1) dodatak vozačkog mesta sa leve strane za kontinentalni deo tržišta i 2) ispunjavanje lokalnih zakonskih propisa, uključujući:

- Veći prednji branici i redizajnirani zadnji branici
- Novi aluminijumski točkovi od lake legure
- Zadnja svetla za maglu
- Veći spoljnji retrovizori
- Imobilizator
- ISO-FIX učvršćivač dečjeg sedišta
- 9-inčni pojačivač kočenja
- Kontrola aktivne stabilnosti (ASC)
- Vazdušni jastuci i zavese
- Veliki nasloni za glavu,
- Alarmna lampa za vezivanje pojasa
- Dnevna svetla
- Posebni dodaci za vozačko mesto sa leve strane (instrument tabla, perač stakla & HVAC* sistemi itd.)
• ”Grejanje, ventilacija i klima uređaj” – i-MiEV sistem klima uređaja sadrži klima uređaj sa električnim kompresorom i sistem grejanja kroz koji cirkuliše topla voda zagrejana u električnom grejaču. Na brojčaniku se nalazi mogućnost šestosptepenog prilagođavanja i temperature grejanja i temperature rashlađivanja. Sistem smanjuje potrošnju energije minimizirajući broj situacija u kojima se istovremeno koriste obe jedinice, i za hlađenje i za grejanje.

Mitsubishi i-MiEV - elektromobil po evropskom ukusu

Vremenski okvir

Podsetnik:
- Octobar 1966: Početak EV R&D u Mitsubishiju
- Octobar 2006: predstavljeno “i MiEV” eksperimentalno vozilo
- Decembar 2007: predstavljen zajednički poduhvat “Lithium Energy Japan”
- Juli 2009: i-MiEV ulazi u prodaju u Japanu (flotni kupci)
- Mart 2010: Osnivanje CHAdeMO asocijacije*
- April 2010: Prva isporuka i-MiEVa privatnim kupcima u Japanu
- Octobar 2010: Početak proizvodnje i-MiEVa za evropsko tržište
- Decembar 2010: Početak prodaje u 14 izabranih evropskih država (u zavisnosti
od države)

Mitsubishi

Nova Opel Astra Sports Tourer: Uspešan karavan bogate tradicije

Nova Opel Astra Sports Tourer: Uspešan karavan bogate tradicije

Preko 24 miliona prodatih Opel Kadetta i Opel Astri predstavlja impresivnu brojku i značajno dostignuće. Kada bi bili poređani jedan iza drugog, svi Opelovi modeli iz C segmenta, napravljeni do sada, preši bi magičnih 100.000 kilometara dužine i kreirali virtuelnu kolonu automobila, koji bi dva i po puta obuhvatila ekvator...

Lexus GS 2016 - unapređen izgled i motor 2.0t

Lexus GS 2016 - unapređen izgled i motor 2.0t

Lexus je jedna od nekoliko automobilskih kompanija, koja je iskoristila priliku i nastupila na "automobilskoj nedelji" u kalifornijskom Montereyu. Pored modernizovanog modela Leuxus LX, svetlost dana je ugledao i modernizovani sedan GS...

Predstavljen Novi Fiat Doblo Cargo

Predstavljen Novi Fiat Doblo Cargo

Početkom februara međunarodnoj štampi u Italiji predstavljen je Novi Doblò Cargo, četvrta generaciju modela Fiat Professional, sada još funkcionalniji, uz bolje performanse i veću vrednost...

Svetska premijera: Novi 2015 Alfa Romeo 4C Spider

Svetska premijera: Novi 2015 Alfa Romeo 4C Spider

Pored legendarne trkačke istorije brenda Alfa Romeo i uzbudljivog iskustva vožnje na otvorenom, najnoviji 2015 Alfa Romeo 4C Spider debituje sa panoramskim pogledom uz karakteristični zvuk izduvnog sistema, kao i suštinski sportski karakter sa nagrađivanog modela 4C Coupe...

Preporod ikone: Predstavljena nova generacija Acura NSX

Preporod ikone: Predstavljena nova generacija Acura NSX

Dvadeset pet godina posle debija originala, superautomobila NSX, Acura otkriva serijsku verziju njegovog dugo očekivanog naslednika – nova generacija Acura NSX, koji je razvijen i proizveden u SAD - u svetskom auto-centru na Međunarodnom sajmu automobila Severne Amerike 2015...

Novi Fiat 500X krosover

Novi Fiat 500X krosover

Nakon premijere na Salonu automobila u Parizu uz originalno predstavljanje, model 500X je danas, 10. Novembra, predstavljen međunarodnoj štampi u Italiji. Novi kompaktni krosover iz porodice 500 koji obeležava evoluciju brenda, kao dodatni izraz tehnološke zrelosti koja mu je u krvi...

Novi Ford Focus 2015 - Predstavljanje

Novi Ford Focus 2015 - Predstavljanje

Novi Ford Focus podiže na viši nivo vozilo sa reputacijom najprodavanijeg u svetu odvažnijim, emotivnijim spoljašnjim dizajnom, finijom izradom, intuitivnijom novom unutrašnjošću, paketom novih tehnologija koje poboljšavaju kvalitet života i velikim poboljšanjima u ekonomičnosti potrošnje goriva...

Novi Jeep Cherokee spreman za Ženevu - Predstavljanje

Novi Jeep Cherokee spreman za Ženevu - Predstavljanje

Jeep Cherokee je SUV vozilo srednje veličine iz asortimana Jeep brenda. Četvrti u generaciji, Cherokee je evoluirao u potpuno novo vozilo koje se isporučuje kupcima uz novo tumačenje stava ovog legendarnog američkog brenda “Go anywhere, do anything“...

Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje