AutoMAGAZIN

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Dakar 2019 - Komentar 2. etape

Rally Dakar 2019 - Komentar 2. etape

S velikim zadovoljstvom mogu započeti komentar 2. etape četrdesetiprvog izdanja Dakra. Na sreću, ono što sam priželjkivao i najavio u komentaru jučerašnje etape, danas se počelo odvijati...

Očito je svim favoritima postalo jasno da se ovaj skračeni da ne kažem osakačeni Dakar mora voziti drugačije od uobičajenog. Nema prostora za čekanje i pripremanje napada jer mogućnost i vrijeme nadoknađivanja zaostatka je prepolovljeno. Ovogodišnji Dakar će biti što se tiče taktike nešto kao blitzkrig u ratovanju. Brzi, intezivni i konstantni napadi sa svim raspoloživim arsenalom će biti pravilo koje će se morati provoditi.


Oritisak na protivnike treba biti takav da ga se prisili na pogrešku, tko bude sposoban izdržati takvu nametnutu agresivnu vožnju da ne kažem borbu imat će najviše šanse za pobedu. Prema onome što sam video prateći današnji brzinac, čini mi se da izjednačenost među glavnim favoritima nikad nije bila veća, tu mislim na konkurentnost bolida. Mini, Toyota i Peugeot su podjednako brzi i gotovo sam siguran da će odlučivati uigranost posada. S obzirom da imamo desetak brzih, uigranih i iskusnih posada koje će se boriti za tron, odlučivat će nijanse i normalno faktor sreće kao i uvijek do sada igrati će veliku ulogu. Kad nema puno prostora za nadoknađivanje zaostatka onda će sreća tj. njena blagonaklonost biti još izraženija. U ovako stisnutom prostoru i najobičnije bušenje gume koji ove posade rešavaju za manje od tri minuta postaje veliki problem. Dakako, navigacijske pogreške će se na ovom Dakru skupo plaćati a kako kažu navigacijski je ovaj Dakar najkomplikovaniji u istoriji trke.


Današnji brzinac nije počeo iznenađenjem. Shvativši koliko je bitno ne zaostati u uvodnim etapama, Peterhansel je jurnuo od starta iz sve snage ne bi li uspeo nadoknaditi jučer izgubljeno vreme. Njegovim primerom se poveo i Sebastien Loeb i do stotog kilometra brzinca držao je drugu poziciju iza Peterhansela. Na 109. kilometru Peterhansel se zaglavljuje u pesku. Netipična greška ua njega, sam je pojasnio šta se desilo: "ovo za nas nije bio lagan dan, od početka smo imali problema, nije nam radio mikrofon, air condition, brisači ništa nije bilo kako treba. To mi je narušilo koncentraciju, napravio sam grešku i zaglavio sam nas na nezgodnom mestu. Sva sreća pa se Cyril Despres zaustavio i izvukao nas iz nevolje. Da nije bilo njega naš bi zaostatak bio mnogo veći iako smo i ovako izgubili mnogo vremena". Punih 20 minuta za mr. Dakra veoma teška situacija koja u tom trenutku izgleda kao oproštaj od borbe za novu pobedu. Ipak pustinjska lisica uspeva pokrenuti svog Minia i vraća se u utrku rešen da vožnjem na sve ili ništa nadoknadi barem nešto od ogromnog zaostatka koji mu je u tom trenutku ležao na plećima. Do cilja brzinca uspeva nadpknaditi 6 od 20 izgubljenih minuta ali to je svejedno za njega bio katastrofalan dan jer sada u generalnom poretku za vodećim dijamantnim dečkom De Villiersom kasni skorom 14 minuta. Peterhansel ima sreće što su Sainz i Al Attiyah imali također loš dan jer da su se vozili kao jučer Francuz bi bio u velikim problemima. Ovako ipak nije sve izgubljeno. Loeb je nakon jučerašnje blede predstave pokazao da sam ga s potpunim pravom svrstao među glavne favorite i da ovaj blef sa privatnim timom mogu progutati samo neupućeni i naivci. Lično, drago mi je što je tako i veselim se što se lista favorita nakon drugog dana proteže sve do trinaeste pozicije koju drži Peterhansel. Za utrku i gledatelje je ova neizvesnost dar s neba i stvarno mi je neopisivo milo što su sve posade iz drugog ešalona favorita nakon današnje etape došle u prvi plan.


Da krenem redom po generalnom plasmanu: De Villiers 4.32'35", + 28" Ten Brinke, + 42" Roma, + 50 Al Rajhi, + 1'56" Loeb, + 2'32" Sainz, + 2'42" Harry Hunt, + 3'26" Al Attiyah... U prvih osam pozicija u generalci imamo 3 Toyote, 3 Minia i 2 Peugeota, jednostavno bolje nismo mogli poželjeti, za sada ovo izgleda kao dobro režirani triler. Samo neka tako ostane i želim da sutra opet dođe do ovakvih turbulencija u poretku. Nakon jučerašnje nadmoći tko je mogao predvideti da će Al Attiyah i Sainz nakon današnje etape biti na osmoj odnosno šestoj poziciji poretka. Nikad nisam skrivao da navijam za Al Attiyaha i uvek sam kritičan prema francuskim vozačima jer koriste pogodnosti koje su samo njima dostupne. Ali ipak prije svega želim da bude napeta borba i kvalitetna utrka. Za sada sve ide u tom smeru i nadam se da će sve ostati u okviru sportskog i fer nadmetanja. Sutra takmičare očekuje 798km dugačka etapa od toga 331km brzinskog ispita. Biti će napeto i neizvesno jer neki poput Peterhansela žele li ostati u utrci za mesto na postolju nemaju više što čekati. Samo napad i bezrezervna vožnja mogu ih zadržati u igri, a to se onda pretvara u domino efekt gde svi moraju riskirati a to onda postaje vožnja za raju ćemu se uvek veselimo.


Ono ćemu se ne veselim a to je ujedno najružnija strana ovakvih sportova su razbijanja i teške povrede takmičara. Moj prijatelj, kolega i na ovoj utrci insajder Tomislav Glavić jučer je teško stradao. Već sam u komentaru jučerašnje etape pisao da su odustali ali dok se večeras nisam uspio čuti s Tomom nisam znao razlog odustajanja. Martin Maldonado njegov vozač je prilikom razbijanja prošao bez povreda dok su Tomi napukla tri lumbalna pršljena. Na sreću bez pomaka tako da nisu stradali nervi što vodi u invalidnost doi kraja života. Uglavnom u brzinac su krenula maksimalno jako i uskoro nakon starta počeli su sustuzati i obilaziti sporije posade. Na dohvat druge vremenske kontrole prestigli su još jednog konkurenta i prilikom obilaženja su izašli iz idealne putanje. Da stvar bude gora u tom trenutku Tomo je krenuo upaliti na gps uređaju pokazivač smera prema WP čeliji. U tom trenutku su pri brzini od 150 km/h naletili na manju dinu koja je s druge strane bila odsečena, to ih je lansiralo u petnaest metarski let koji je završio frontalnim udarom u sledeću dinu koja je bila kontra nagiba tako da je udarac bio strahovit. Tomo kaže da se nije stigao pripremit za udarac jer je tipkao po GPS uređaju i putnom računalu i nije gledao na put nego u monitore. Nakon udara uspio je izači iz bolida ali onda je bol u leđima postala strahovita i srušio se u nesvest. Martin je aktivirao SOS signal. Medicinski helikopter je prevezao Tomu u bolnicu u bivaku gdje su na rengenu utvrđena napuknuća pršljenova. Doktori zbog ozbiljnosti povreda nisu hteli riskirati vozeći ga ambulantnim kolima nego su ga u bolnicu prebacili sanitetskim avionom. Ono što je na Dakru za svaku pohvalu to je lečnička podrška i organizacija zbrinjavanja povređenih to je s obzirom na okolnosti dovedeno do savršenstva. Već improvizirana bolnica u bivaku je što se tiče opremljenosti i osposobljenosti osoblja slobodno mogu kazati pusti san za većinu bolnica u regiji. Sva sreća da je tako jer Tomo je bio jako blizu točkova ali invalidskih kolica.


Juče je Tomo lomio kičmu a danas je to pošlo za rukom zvezdi argentinskog rally raida Orlando Teranova je također "uneredio" nekoliko pršljenova pa je i on bio prisiljen odustati. Danas kad sam razgovarao s Tomom rekao mi je kako ga je zvao Bernardo Graue suvozač od Terranove, Da ga pita za zdravlje i usput mu saopšti da se i nesretni Orlando našao u sličnim ako ne i većim problemima od njega.


Nadam se da nakon sutrašnje etape nećemo lečnićki karton širiti novim imenima stradalih. Kako god u očekivanju treće etape pozdravljam vas i zakazujem sastanak na na stranicama automagazina več sutra.

 

Dražen Ćurić

Maserati treninzi sportske vožnje u Srbiji

Maserati treninzi sportske vožnje u Srbiji

Strast za brzinom kreira legendu o Maseratiju koja traje već 110 godina, a Maserati Delta Automoto, kao zvanični regionalni distributer ovog prestižnog italijanskog brenda, tu strast donosi i u našu zemlju...

SEAT S.A. beleži visok operativni profit

SEAT S.A. beleži visok operativni profit

Danas je SEAT S.A. predstavio svoje rezultate za 2023. godinu uz strategiju za naredne godine. Prošle godine, operativni profit je dostigao rekordnih 625 miliona evra, povećavajući se za 592 miliona evra (2022: 33 miliona evra)...

Svečano otvoreni DDOR BG Car Show 08 i 16. Motopassion

Svečano otvoreni DDOR BG Car Show 08 i 16. Motopassion

Sajam automobila DDOR BG Car Show 08 i 16. Međunarodni sajam motocikala, kvadova, skutera i opreme „Motopassion“ svečano su otvoreni 20. marta, na kraju „novinarskog dana“ namenjenog medijskim profesionalcima, dan pre nego što u sajamske hale uđu prvi posetioci...

123456. . .2609
Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje
Vladan Petrović
Testira za vas

Galerije

Najnovije vesti iz auto industrije po sekcijama

Testovi

Kamioni

WRC

Formula 1